Cum să manipulezi pe oricine cu ajutorul reclamelor din Google Search

de: Florin Cașotă
08 07. 2019
New York Times

Trei din patru utilizatori de smartphone folosesc Google Search pentru a afla răspunsurile la întrebările care-i frământă, indiferent de tematică.

Oamenii de publicitate și de marketing vor să profite de asta și să-ți livreze reclame imediat cum cauți ceva pe Google.

Asta nu este ceva neapărat rău. De multe ori, reclamele te pot ajuta să găsești informația pe care o cauți mai repede. Totuși, unele reclame te redirecționează într-o direcție opusă intenției tale. Acest tip de reclame se numesc „redirect ads” și pot fi folosite pentru a influența și a persuada publicul.

Această tehnică ar putea fi folosită pentru a-ți schimba convingerile sau ideologia. „Redirect Method” a fost un proiect al Google prin care folosea reclame pentru a deradicaliza viitorii extremiști.

În primele opt săptămâni din 2016, peste 320.000 de persoane, simpatizanți ai statului islamic (ISIS), au dat click pe reclamele care reflectau interesul pentru conținut extremist. În loc să ajungă pe o pagină care să le susțină opiniile, simpatizanții statului islamic au fost îndreptați către o listă de clipuri YouTube în care se dezvăluia adevărul despre ISIS.

Majoritatea vizitatorilor au rămas să urmărească clipurile. Împreună, ei au urmărit peste jumătate de milion de minute.

Cum poți să faci și tu o campanie similară pe Google

După acea campanie, Google a lăsat în urmă o schiță, un model care-ți arată pas cu pas cum să-ți creezi propria campanie cu astfel de reclame. Nu trebuie să fii un expert în marketing. Urmărești instrucțiunile și pui la bătaie câteva sute de euro.

Patrick Berlinquette de la New York Times a pornit o companie care viza oamenii cu gânduri sinucigașe. Reclamele lui apăreau celor care introduceau termeni sau expresii legate de suicid, iar atunci când făceau click pe reclamă erau redirecționați către un serviciu de urgență.

Aproape o persoană din trei care a dat click pe reclamă a sunat la acel număr de urgență. Asta înseamnă o rată de conversiue de 28% în prima săptămână. Rata de conversie medie a Google Ads este de 4%.

Apoi a mai pornit o a doua campanie, menită să oprească liceenii americani să mai folosească arme de foc în atacuri asupra școlilor. Aici nu a avut la fel de mare succes, însă în fiecare căutare făcută de un american care voia să ucidă, el putea vedea exact cuvintele folosite înainte de a face click pe reclamă. Ca o oglindă în interiorul psihicului american.

Oricine poate folosi această tehnică și intrumentele de redirecționale ale Google pentru a influența pe cineva. De exemplu, cineva poate folosi această tehnică pentru a convinge, influența sau manipula un votant înainte de alegeri. Iar dacă zici că nu poți fi păcălit chiar atât de ușor, îți zic doar că peste 50% dintre persoanele care caută pe Google nu fac diferența dintre o reclamă și un rezultat organic.