Google, amendată cu o sumă imensă de UE: ce-a mai făcut acum
În 2018, Google a primit cea mai mare amendă de la UE. În martie 2019, a mai primit încă una.
Google a primit o amendă de aproape 1,5 miliarde de euro. Uniunea Europeană a considerat restrictive practicile din AdSense. Acesta e serviciul său pentru publicitate online. Margrethe Vestager, comisarul antitrust al UE, a spus că gigantul online Google a abuzat de poziția dominantă. Astfel, a forțat clienții AdSense să refuze reclame de la rivalii companiei.
„Google și-a consolidat poziția dominantă în materie de anunțuri publicitare asociate cu căutările online și s-a protejat împotriva presiunii concurențiale prin impunerea unor restricții contractuale anticoncurențiale pe siturile internet ale terților. Acest lucru este ilegal din punctul de vedere al normelor antitrust ale Uniunii Europene. Comportamentul abuziv a durat peste 10 ani și a împiedicat alte societăți să concureze pe baza meritelor și să inoveze.”
Margrethe Vestager
Cum a acționat Google și a abuzat de poziția dominantă
Problema de care s-a legat UE acum ține de funcția de căutare integrată în site-uri – fie că sunt bloguri sau agregatoare, fie că sunt publicații. Când folosești căutarea, cu această opțiune, site-ul furnizează atât rezultatele căutării, cât și anunțuri publicitare asociate cu căutarea. Acestea sunt afișate împreună cu rezultatul acesteia.
Probabil că ți s-a întâmplat de nenumărate ori și n-ai înțeles de ce. Ei bine, Google a folosit o poziție mai bună pentru anunțurile sale.
Astfel, prin AdSense for Search (publicitate personalizată asociată căutărilor), Google difuzează anunțuri publicitare asociate cu căutarea la dispoziția proprietarilor site-urilor „editoriale”. Google este un intermediar, echivalentul unui broker de publicitate, între difuzorii de publicitate și proprietarii site-urilor care doresc să profite de spațiul rămas liber pe paginile de rezultate ale căutării.
Prin urmare, AdSense for Search funcționează ca o platformă de intermediere a publicității asociate cu căutările online.
Prin acorduri negociate individual, compania a furnizat servicii de intermediere a publicității asociate cu căutările online celor mai importanți editori din punct de vedere comercial. În cursul investigației sale, Comisia a examinat sute de astfel de acorduri și a constatat următoarele:
- Din 2006, a inclus în contractele sale clauze de exclusivitate. Acest lucru însemna că editorilor li se interzicea să plaseze pe paginile lor de rezultate ale căutării orice anunțuri publicitare asociate cu căutările online aparținând concurenților.
- Din martie 2009, a început treptat să înlocuiască clauzele de exclusivitate cu așa-numitele clauze de „plasamente premium” (Premium Placement). Acestea impuneau editorilor să rezerve pentru anunțurile publicitare ale Google cel mai profitabil spațiu de pe paginile lor cu rezultate ale căutărilor și să includă pe siturile lor un număr minim de anunțuri publicitare aparținând Google. Concurenții au fost împiedicați să își plaseze anunțurile publicitare asociate cu căutările în spațiile cele mai vizibile și mai accesate ale paginilor de rezultate de căutare ale siturilor.
- Din martie 2009, a inclus și clauze care impuneau editorilor să solicite o aprobare scrisă din partea Google înainte de a modifica modul în care erau afișate anunțurile publicitare ale concurenților. Acest lucru a însemnat că putea controla cât de atrăgătoare și, prin urmare, cât de accesate puteau fi anunțurile publicitare ale concurenților săi.
Ce înseamnă amenda pentru Google
Amenda aplicată de Comisie companiei Google e în valoare de 1.494.459.000 euro. Dar asta înseamnă 1,29 % din cifra de afaceri realizată de Google în 2018. Suma e mare, pentru că ia în considerare durata și gravitatea încălcării.
Concluzia deciziei adoptate pe 20 martie este că Google deține o poziție dominantă pe piața intermedierii publicității asociate cu căutările online în SEE cel puțin din 2006. Aceasta se bazează în special pe cotele de piață foarte ridicate ale Google, care depășesc 85% pentru cea mai mare parte a perioadei.
Piața se caracterizează și prin existența unor bariere importante la intrarea pe piață. Acestea includ investiții inițiale și continue foarte semnificative necesare pentru dezvoltarea și menținerea tehnologiei generale de căutare, o platformă de publicitate asociată cu căutările, precum și un portofoliu suficient de mare de editori și agenți de publicitate.
Google a abuzat de această poziție dominantă pe piață. Și-a împiedicat rivalii să concureze pe piața de intermediere a publicității asociate cu căutările online.
Câte amenzi a plătit Google până acum
În iunie 2017, Comisia a amendat compania cu 2,42 miliarde euro pentru că a abuzat de poziția dominantă a motorului său de căutare. Asta a conferit un avantaj ilegal serviciului propriu al Google de comparare a prețurilor.
În iulie 2018, Comisia a amendat compania americană cu 4,34 miliarde euro pentru practici ilegale legate de dispozitivele mobile care utilizează sistemul de operare Android. Altfel spus, compania n-a oferit acces la Play Store decât în anumiți termeni negociați cu producătorii de telefoane. Așa te-ai trezit cu o grămadă de aplicații preinstalate pe telefon.