Cum își scoate Ford „Pumele” din România în lipsa autostrăzilor

de: Ciprian Ioana
21 12. 2019

Ford este cel de-al doilea constructor auto de pe piața locală. Recent, a dat startul producției modelului Puma la Craiova, model care merge și la export.

Americanii de la Ford au investit masiv în uzina de la Craiova și au creat mii de locuri de muncă. Cel mai nou model fabricat acolo e Ford Puma, care a intrat în producția de serie în această toamnă. Mare parte din mașinile fabricate la Craiova iau calea exportului. Iar transportul este extrem de dificil.

Cum Guvernele tărăgănează proiecte de tipul autostrada Pitești-Sibiu sau drumul expres Pitești-Craiova, constructorul Ford se vede nevoit să apeleze la alte rute pentru a-și trimite mașinile la export.

Cum sunt scoase din țară „Pumele” Ford

Ford livrează SUV-ul Puma produs la Craiova inclusiv pe cale maritimă prin Portul Constanţa. Până acolo, însă, drumul e anevoios. Există autostradă doar între Pitești și București și București și Constanța. Ruta e complicată așadar între Pitești și Craiova, acolo unde Guvernul a promis un drum expres, dar proiectul se află abia în primele stadii de implementare.

Până la Constanța, mașinile sunt transportate cu trenul și tot cu trenul sunt trimise și către vestul Europei. Potrivit ZF, 90% din producţia uzinei este transportată utilizând transportul feroviar şi numai 10% cel rutier. Infrastructura rutieră din jurul Craiovei este deficitară, iar orașul nu e legat de nicio autostradă.

Datele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) arată că Ford Puma a reprezentat 34% din producţie la nivelul lunii noiembrie.  În total, pe luna noiembrie, Ford a produs aproape 13.800 de maşini, în creştere cu 5% faţă de perioada similară a anului trecut.

În perioada ianuarie-noiembrie, Ford a a scos din uzina de la Craiova 125.700 de maşini, în scădere cu 5% faţă de primele 11 luni din 2018, scăderea venind în contextul în care uzina a extins capacitatea de producţie şi a recrutat încă 1.700 de salariaţi, numărul total trecând de 6.200 de angajaţi.

Ford România a comunicat preţurile pentru Puma pentru piaţa locală, iar livrările vor demara la începutul anului viitor, în condiţiile în care maşina a ajuns în prezent şi în showroomuri.