Cât cheltuie politicienii să-ți arate reclame pe Facebook și de ce ar trebui să-ți pese

de: Teodora Tudosie
15 11. 2019

Reclamele de pe Facebook sunt o metodă eficientă prin care mesajul tău poate ajunge la cât mai multă lume, iar politicienii și-au dat de mult seama de asta. Acum, aceștia cheltuie sume uriașe pe conținut plătit pe rețelele sociale pentru a se asigura că publicul este informat (sau dezinformat).

Rețelele sociale au devenit un canal extrem de important prin care oamenii politici pot disemina fake news, informații înșelătoare sau pot chiar manipula electoratul al cărui vor speră să-l obțină. Pot face asta și mai ușor decât înainte, cu ajutorul conținutului plătit de pe rețelele sociale. Astfel, în schimbul unor sume de bani, postările acestora sunt afișate pe post de reclame și ajung la un public mult mai numeros.

Ce face Facebook în legătură cu reclamele politice

Facebook se bazează pe verificatorii de conținut terți pentru a ajuta la reducerea răspândirii de știri false sau a altor tipuri de dezinformare virală, cum ar fi meme-urile sau fotografiile și videoclipurile manipulate.

Partea proastă e că Facebook a anunțat că nu va verifica veridicitatea informațiilor în ceea ce privește reclamele politice de pe platformă.

Astfel, deși compania spune că șterge știrile false de pe platformele sale, menționează că nu se va băga în discursul politicienilor de pe rețelele sociale. Astfel, aceștia pot spune orice în conținutul plătit pe care îl promovează pe Facebook, fără să riște să fie șters.

„Abordarea noastră se bazează pe credința fundamentală a Facebook în exprimarea liberă, respectul pentru procesul democratic și credința că, în special în democrațiile mature, cu o presă liberă, discursul politic este cel mai examinat discurs existent”, explică Facebook. „Limitând discursul politic, i-am lăsa pe oameni mai puțin informați despre ceea ce spun funcționarii aleși și îi lăsăm pe politicieni să fie mai puțin responsabili pentru cuvintele lor”, adaugă compania.

Mark Zuckerberg spune că nu face asta pentru a-i ajuta pe politicieni, ci pentru că oamenii ar trebui să poată vedea cu ochii lor ce spun oamenii politici, indiferent de natura mesajelor acestora.

Sistemul de reclame politice de pe Facebook a devenit mai transparent

Facebook a încercat să rezolve asta cumva și a introdus mai multe opțiuni prin care ai acces la informații suplimentare legate de reclamele pe care le vezi pe platformă.

Măsura vine după ce a promis să crească transparența, în urma ieșirii la iveală a informațiilor conform cărora rețeaua socială ar fi fost folosită pentru influențarea alegerilor prezidențiale din Statele Unite, în 2016.

În prima parte a anului, Facebook a lansat un instrument cu ajutorul căruia poți vedea exact ce reclame politice au rulat pe anumite pagini de pe platformă, cine și cât a plătit pentru acestea. Se numește Ad Library și, după cum îi spune și numele, este o arhivă a tuturor reclamelor de pe paginile de pe Facebook. O poți accesa aici.

S-a lansat în mai 2018. Inițial, includea doar anunțuri legate de politică, dar din martie 2019 arhiva arată toate reclamele despre orice, precum și reclame politice, active sau inactive.

Eu am folosit-o pentru a vedea câți bani au cheltuit cele mai importante personalități din peisajul politic actual, dar și principalele partide ale României, pentru a afișa reclame politice utilizatorilor de Facebook. Reclamele sunt arhivate începând cu martie 2019.

Câți bani cheltuie politicienii români ca să-ți afișeze reclame politice pe Facebook

2019 este an electoral pentru România. Am avut două tururi de algeri: cele europarlamentare din mai și cele prezidențiale din noiembrie. Asta înseamnă că, acum mai mult ca niciodată, politicienii s-au întrecut în laude de sine și critici pentru adversari. Și cum altfel să-i convingi mai bine că ai dreptate pe utilizatorii de pe internet decât prin postări pe rețelele sociale?

Astfel, politicienii au recurs la reclame plătite pe platforme precum Facebook și Instagram pentru a-și transmite mesajele, fie ele sincere, sau manipulative. Partea interesantă e că sumele nu sunt deloc mici.

Viorica Dăncilă

Viorica Dăncilă și Klaus Iohannis sunt poate politicienii momentului la noi în țară, pentru că între ei se dă bătălia pentru titlul de președinte al României pentru următorii cinci ani. A ajuns în turul doi în cadrul alegerilor prezidențiale din România din 2019, obținând peste 22% dintre voturile românilor.

Per total, de când Facebook a început să țină socoteala, pagina de Facebook a candidatului PSD la alegerile prezidențiale a cheltuit peste 270.000 de lei pe reclame ce țin de probleme sociale și politice sau ce țin de alegeri. Reclamele pe pagină încep în luna august și, până la data actuală, sunt în număr de 129.

Klaus Iohannis

Actualul președinte al României candidează pentru un nou mandat. A fost favorit în turul întâi al alegerilor, unde a obținut aproape 38% din voturi, și este favorit și în turul al doilea, unde are șanse mari să o învingă pe Viorica Dăncilă. Pe scurt, Klaus Iohannis are, într-un fel sau altul, asigurați încă cinci ani la Cotroceni, cel puțin în viziunea lui. Este, poate, și motivul pentru care nu a participat la nicio dezbatere în primul tur, dar și pentru care refuză să aibă o dezbatere cu contracandidata sa în turul doi.

Încrederea pe care Iohannis o are în faptul că va obține un al doilea mandat de președinte se vede și în reclamele politice pe care le-a distribuit pe Facebook anul acesta. Președintele țării nu a afișat nici măcar o reclamă pe pagina sa de Facebook, tot anul.

Dan Barna

Dan Barna a reprezentat pentru mulți speranța pentru schimbarea clasei politice din România.

Cei mai mulți spun că n-a derulat o campanie electorală eficientă, iar asta l-ar fi făcut să nu reușească să intre în turul doi. Mai mult, voturile pe care alianța USR PLUS le-a obținut au fost cu 8% mai puține decât cele câștigate la alegerile europarlamentare.

Candidatul USR la alegerile prezidențiale a cheltuit o sumă considerabilă pe reclamele de pe Facebook: peste 516.000 mii de lei din martie, de când platforma ține socoteala. Prima reclamă din arhivă este din aprilie 2019, iar până acum pagina lui Dan Barna numără 254 de reclame.

Ramona Ioana Bruynseels

Poate cea mai neașteptată sumă este cea pe care candidatul la președinție, Ramona Ioana a cheltuit-o. Totuși, e de înțeles că a investit atât să iasă în față, pentru că a fost cam singura modalitate prin care alegătorii au auzit de ea. Partea amuzantă e că aceasta nu-și va recupera banii pierduți, pentru că nu a trecut de pragul de 3%, necesar pentru ca statul să-i restituie banii cheltuiți în campanie.

Câți bani au cheltuit paginile partidelor politice pe reclame pe Facebook

Partidul Social Democrat

PSD a avut candidați la europarlamentare, iar candidatul său pentru alegerile prezidențiale încă are șanse de câștig, pentru că a ajuns în turul doi. Astfel, partidul a avut toate motivele pentru care să investească în reclame politice pe Facebook, pentru a încerca să-și convingă electoratul să-i voteze candidații.

Din martie 2019, pagina de Facebook a Partidului Social Democrat a cheltuit peste 688.000 de lei pentru 180 de reclame pe platformă.

Partidul Național Liberal

Deși pagina de Facebook a președintelui Klaus Iohannis nu a avut nicio reclamă tot anul, asta nu a împiedicat partidul care îl propune pentru un nou mandat de președinte să afișeze conținut plătit utilizatorilor de Facebook.

De când Facebook ține socoteala, PNL a afișat 1.100 de reclame cu conținut politic pe platformă. Pentru acestea, a plătit în total peste 968.000 de lei.

Alianța USR PLUS

Candidatul propus de Alianța USR PLUS n-a intrat în turul al doilea, în ciuda speranțelor pe care aceștia le-au avut până în ultimul moment.

Din martie 2019, pagina de Facebook a alianței a cheltuit peste 885.000 de lei pentru a afișa electoratului reclame politice pe rețeaua socială. În total, acestea au fost în număr de 420.

De ce ar trebui să-ți pese

Evident, fiecare are dreptul să plătească pentru a-și promova mesajul pe care vrea să-l transmită pe Facebook. Totuși, trebuie luat în considerare faptul că respectivii politicieni țin cu tot dinadinsul ca acea postare să ajungă la utilizatori, iar intențiile acestora nu sunt întotdeauna cele mai curate.

De altfel, un raport al Universității din Oxford arată că Facebook este cea mai comună platformă pe care guvernele și partidele politice o folosesc pentru a răspândi dezinformări. Oamenii cu interese politice din toată lumea recurg la rețelele sociale pentru a discredita oponenți și pentru a descuraja puncte de vedere opuse.

Iar faptul că politicienii plătesc pentru ca aceste mesaje să iasă în față ar putea avea efect asupra concepțiilor alegătorilor, care se vor lăsa influențați de postările oamenilor politici de pe rețelele sociale.

În prezent, există 70 de țări în care guvernele sau partidele politice folosesc Facebook pentru asta – de două ori mai mult decât anul trecut.

„Ceea ce a fost odată o tehnologie eliberatoare, a devenit un canal de supraveghere și manipulare electorală”, spune raportul Freedom on the Net 2019.

Manipularea și dezinformarea sunt la ele acasă pe rețelele sociale, ceea ce înseamnă că toate informațiile pe care le întâlnești trebuie privite cu scepticism și apoi verificate, pentru a-ți putea forma păreri informate.