De ce cardul de credit te face să cheltui ca Țiriac când tu câștigi ca Dorel

de: Teodora Tudosie
15 10. 2019

Cardul de credit pare să fie una dintre cele mai riscante modalități de plată, însă nu când vine vorba de securitate, ci de bugetul tău.

Trăim într-o lume în care poți alege dintre o mulțime de modalități prin care poți plăti atunci când vrei să-ți cumperi ceva. Poți plăti cash, cu cardul de debit, cardul de credit, smartwatch-ul, telefonul sau chiar și cu amprenta. Totuși, ar exista implicații psihologice când vine vorba despre felul în care cheltuim bani, în funcție de modalitatea de plată pe care o folosim.

Cercetătorii au ajuns la concluzia că creierul tău reacționează diferit la cheltuirea banilor cash față de trecerea cardului prin fața POS-ului. Astfel, atunci când folosești cardul de credit sau de debit ești mai predispus să cheltui mult mai mulți bani decât ai face-o dacă ai plăti cu bancnote. Procentul este unul uriaș: oamenii ar cheltui cu 113% mai mult când plătesc cu cardul de credit în comparație cu plata cash. Totuși, există câteva expicații, la nivel psihologic, prin care poți înțelege cum funcționează asta.

De ce cheltui mai mult când plătești cu cardul de credit decât cu bani cash

Potrivit lui Carey Morewedge, situația se rezumă la percepția ta. Astfel, vezi prețurile ca o chestie relativă, nu ca pe una absolută. Așadar, oamenii se gândesc adesea la costul lucrurilor în termeni de fondurile pe care le au „disponibile cognitiv”. În esență, te gândești la câți bani crezi că ai, ceea ce este cunoscut sub numele de „fondul de resurse”.

Cercetătorul spune că te gândești la actul de cheltuială ca la o fracție: sus se află prețul obiectului pe care vrei să îl cumperi, iar jos se află acest fond de resurse. Ca rezultat, vei avea „disconfortul pe care îl simți atunci când plătești”.

În cazul cardurilor, fondul de resurse este de obicei mai mare decât în cazul banilor pe care îi porți în buzunar. Astfel, pentru că simți că ai mai mulți bani din care îți permiți să cheltui, disconfortul este mai mic, ceea ce stimulează cumpărăturile.

Astfel, ți se va părea mai scump să dai 10 lei cash pe o cafea decât ți se va părea să achiți aceeași sumă cu cardul de credit sau de debit.