Cum să afli de ce vezi anumite reclame pe Facebook

de: Florin Cașotă
17 08. 2018

Probabil că te-ai întrebat, ca și mine, cum ai ajuns ținta reclamelor pe Facebook. De ce ți-a apărut acea reclamă la haine, ochelari de soare sau la acel joc video. De acum înainte poți să afli mai multe despre cum funcționează acest proces.

Joana Varon, Becca Ricks și Hang Do Thi Duc sunt trei cercetători care au lansat o extensie de browser numită Fuzzify.me care îți va demistifica tot acest proces. Acestă extensie funcționează pe Google Chrome, dar și pe Firefox.

Totuși, înainte să o folosești trebuie să oprești extensiile care-ți blochează reclamele, precum AdBlocker. După ce o să ștergi extensia de blocare a reclamelor și instalezi Fuzzify.me ești gata să vezi de ce primești acele reclame.

Extensia colectează toate reclamele care-ți apar pe Facebook apoi poți să vezi motivația din spate. Aceste informații le poți vedea și fără extensie apăsând butonul „Why am I seeing this”, dar acum nu o să stai toată ziua să dai click pe reclame.

Drept urmare, extensia îți ușurează viața. Astfel poți să afli că vezi aceea reclamă pentru că acea companie te are în baza de date, fie că i-ai dat tu acces, poate când ai făcut un cont sau poate ești țintit pentru că faci parte din publicul țintă pentru acel produs.

Acestă extensie a început ca un proiecte de cercetare care voia să arate modul sexist în care aceste reclame sunt livrate. Astfel, cercetătorii au descoperit că majoritatea reclamelor pentru haine de copii, produse pentru bebeluși erau servite femeilor.

Poate nu pare nimic ciudat aici, dar acele reclame se adresau femeilor cu vârstele cuprinse între 27 și 37 de ani nu pentru că ar fi avut un copil, ci pentru că erau femei și că este perioada când multe femei vor să facă copii.

O femeie și-a schimbat genul pe rețeaua socială doar pentru a nu mai primi astfel de reclame.

Extensia mai face un lucru util. Îți poate șterge toate preferințele în materie de reclame ca să nu faci tu asta manual în setările Facebook. „Ideea din spatele extensiei este să aducă transparență în domeniul reclamelor și să pornească o discuție cu privire la cine îți livrează reclame și de ce”, a spus echipa.