Propaganda Americii din Al Doilea Război Mondial a băgat spaima în cetățeni
Acum mai bine de un secol, Statele Unite ale Americii nu se sfiau să folosească postere și știri false pentru a manipula cetățenii, soldații și inamicii.
La șase luni de la intrarea în cel de-Al Doilea Război Mondial, Statele Unite au creat Oficiul de Informații de Război. Misiunea oficiului era aceea de a disemina propaganda politică. Mesajele erau transmise prin print, radio și film. Cea mai puternică amintire este aceea a posterelor însă.
Posterele acelei perioade aveau culori strălucitoare și limbaj senzaționalist. În ele, americanii erau încurajați să își raționalizeze mâncarea, să cumpere legături de război și să susțină, în genere, războiul. În unele afișe, femeile care cărau singure cumpărăturile erau comparate cu bărbații care purtau armele de război. În altele, soldații erau avertizați asupra bolilor cu transmitere sexuală, fiind îndemnați să aibă grijă la toate femeile atractive.
O altă grijă transmisă de aceste postere era ca nimeni să nu vorbească prea mult, pentru ca inamicii să nu audă. O variantă erau posterele în care apărea o siluetă cu o cască germană, cu avertismentul „El te urmărește”. Posterul era folosit în fabrici, pentru a le da muncitorilor senzația că sunt văzuți, conform lui Stephen G. Hyslop, co-autor al cărții de la National, „The Secret History of World War II”.
Un alt poster cu această tematică avea în prim plan portretul unei femei, urmat de textul: „CĂUTATĂ! PENTRU CRIMĂ. Vorbăraia ei neglijentă costă vieți”.
Toate aceste mesaje au ajuns să creeze o stare de confuzie, poate chiar de teamă. Ele veneau, în mod clar, din partea guvernului american. Conținutul lor însă îi făcea pe oameni să se întrebe dacă guvernul este de partea lor sau împotriva lor. Erau însă create atât pentru cetățenii americani, cât și pentru cei de peste hotare. Statele Unite aveau însă un tentacul al propagandei, care producea mesaje speciale pentru inamici.
[readmore]
Acele mesaje erau însă construite în așa fel încât să pară că vin din interiorul țării inamicului.
Astăzi, avansul tehnologic permite informațiilor propagandistice să se strecoare mult mai ușor în altă țară. Internetul a facilitat acest proces ca nimic altceva. Un exemplu ar fi propaganda rusă din timpul alegerilor prezidențiale din Statele Unite.
Dacă astăzi elevii americani văd în manualele de istorie posterele bombastice, în viitor s-ar putea să vadă meme politice și miștouri infantile.