Prima tricicletă electrică cu motor de mașină de spălat, care ar fi putut schimba lumea auto

de: Daniel Ștefan
11 09. 2018

Sinclair C5 a fost una dintre primele mașini electrice, dar forma și specificațiile tehnice au stârnit mai multe glume decât aprecieri de-a lungul timpului.

Pe la jumătatea anilor ‘80, această tricicletă electrică, forțat numită mașină, ar fi trebuit să revoluționeze lumea industriei auto datorită primilor pași făcuți pe lungul drum al vehiculelor electrice. Dar, n-a fost să fie!

În urmă cu mai bine de 30 de ani, Hoover, o fabrică britanică de mașini de spălat, a vrut să iasă puțin din tipare și a construit un autovehicul ciudat de la care s-a avut mari așteptări.

Ai ghicit, este vorba despre Sinclair C5, un vehicul pe care l-am amintit într-un articol precedent, dar m-am gândit că merită o atenție specială, tratat separat.

Cu toate că nu era chiar atât de rău pe cât părea la prima vedere, Sinclair C5 a devenit un fel de glumă națională încă din ianuarie 1985, când a fost lansată. Și n-a fost un simplu prototip. Hoover a fabricat 12.000 de exemplare, deci a avut visuri mărețe cu acest vehicul.

În articolul despre cele mai mici mașini din lumea spuneam că Sinclair C5 a fost echipată cu un motor de mașină de spălat (doar ai aflat ce fel de producător este Hoover). Ei bine, se pare că această informație a fost mai mult o legendă urbană, dar cert este că Sinclair C5 nu a primit suficiente aprecieri pe cate ar fi meritat.

Adevărul este că această tricicletă electrică prezenta specificații tehnice care mai târziu au devenit obligatorii în lumea auto.

Cele mai multe critici au fost, însă indreptate spre siguranța extrem de redusă pe care ți-o oferea vehiculul. Locul șoferului era poziționat mult prea jos, deci mult prea dificil pentru alți participanți la trafic să te observe. Prin urmare, Sinclair C5 te-ar fi expus la riscuri cam mari. În plus, viteza maximă era prea limitată (puțin peste 20 km/h). Nu cred că mai trebuie să punctez asupra faptului că mașinuța se afla în bătaia directă a emisiilor poluante ale automobilelor din față, iar tu, ca șofer, nu aveai nicio protecție.

Avantajul lui Sinclair C5 a fost, însă versatilitatea. Acest vehicul n-a fost nici mașină, nici bicicletă. Nu era nici lent, dar nici prea rapid cât să te pună cu adevărat în pericol, iar în condițiile unui trafic supraaglomerat, unde mașinile mai mult stau pe loc, Sinclair C5 ar fi putut fi o adevărată minune….pe trei roți.

Așa cum am mai menționat și în articolul precedent, Sinclair C5 putea fi considerat un altfel de scuter, unul mai confortabil, dar mai nesigur. Cel mai interesant aspect al tricicletei era că, în momentul în care te lasa bateria, puteai pedala și să-ți continui drumul.