Mașina bizară care avea motorul în portbagaj într-o cutie

de: Daniel Ștefan
10 11. 2018

În anii ‘60, italienii au copiat de la Fiat o mașină care te fascina, de arătoasă ce era, dar doar dacă nu te uitai în portbagaj. Acolo ai fi găsit motorul, ținut în mod dubios într-o cutie.

Mașina din imagini a fost fabricată de Autobianchi, un producător italian mai puțin cunoscut azi.

Autobianchi a fost, dacă vrei, o “rudă” a Fiat, acea “verișoară” care îți copiază stilul vestimentar, dar care reușește să se îmbrace mai bine decât tine. Cam asta a fost relația dintre Fiat și Autobianchi.

Stellina a fost un model deosebit, fabricat după modelul lui Fiat 600D, din 1964 până în 1965. La o primă comparație de design, Stellina nu pare să aibă nimic în comun cu Fiat 600D, dar se pare că acesta a fost modelul de inspirație și, cum spuneam, Autobianchi a făcut o treabă mai bună pentru că Stellina arăta mult mai bine (pentru acele vremuri).

Numai că era acel gen de mașină care miza mai mult pe prima impresie, de suprafață, decât pe calitate. Deși avea alură de mașină sport puternică, sub capotă (mai exact, în portbagaj) se ascundea un motor amărât de doar 767 cmc, de 29 de cai-putere.

Stellina s-a bucurat pentru foarte scurt timp de popularitate, pentru că, după 1965, Fiat a scos modelul 850 Spider, care a “ucis” rapid mașina Autobianchi.

Designul Stellinei conceput de Luigi Rapi, același care a creat și designul primei mașini a companiei, Autobianchi Bianchina, era cu mult înaintea vremurilor sale. Stellina a fost prima mașină italienească cu caroserie din fibră de sticlă. Cine a trăit acele vremuri, știe că erau extrem de puține mașini dotate cu o asemenea “tehnologie”.

Stellina era o mașină modernă, decapotabilă, deloc prea puternică, dar cu alură sportivă, însă, cea mai interesantă caracteristică a sa era amplasarea motorului.

Nu era nimic neobișnuit. A fost o mașină cu motorul pe spate, la fel ca multe altele. Dar, Autobianchi Stellina a fost singura mașină care avea motorul în portbagaj. Nu era un spațiu cu funcție pur tehnică, așa cum găseai la o mașină Porsche sau la un Volkswagen Beetle.

Era un portbagaj obișnuit, în care motorul era încadrat într-un fel de cutie, iar de jur-împrejurul acesteia era un spațiu gol în forma literei “U”, unde mai puteai să pui câteva obiecte, chiar dacă mașina avea deja un portbagaj generos în față.