Mașina electrică din anii ‘70 care ar fi putut schimba traficul actual

de: Daniel Ștefan
02 08. 2018

În anii ‘70, a existat o mașină de oraș atipică acelor vremuri, complet electrică. Era mică, nu avea o autonomie formidabilă, dar, cu toate că a fost foarte utilă, doar câțiva oameni de pe planetă au condus-o.

Este vorba de un model 100% electric de la Elcar, un producător de automobile american, care-și începuse activitatea în industria automobilismului încă din 1915.

Elcar s-a remarcat, în principal, prin producția de automobile mici, iar în anii ‘70 a reușit să creeze o mașină cu adevărat revoluționară, chiar dacă nici atunci și nici acum nu inspira decât amuzament din cauza formei sale bizare și puerile.

Cel mai interesant model din acea epocă era o mașină electrică apărut în 1975. Au fost produse doar două unități, iar una dintre ele și-a găsit repede un șofer dornic să scape de povara prețului combustibilului. Să nu uiți că la acea vreme, a fost criza petrolului, care a avut efecte la nivel mondial în numeroase domenii.

Unii ar spune că era adorabilă, alții sunt mai exigenți și ar zice că acea cutie pe roți n-ar fi avut ce căuta pe drumurile publice. Și, la drept vorbind, nu era ea prea sigură, de fapt, nu era deloc, dar, măcar nu-ți mai făceai griji în privința creșterii prețului benzinei.

Bateria avea o autonomie de vreo 90 de kilometri, iar viteza maximă pe care o putea atingea era de 45 km/h. Era infim, în comparație cu cerințele din prezent și chiar cu performanțele mașinilor electrice actuale și așa destul de criticate.

Dar, proprietarul ei, W.B. Frazier, a fost mulțumit de ea, mai ales că o cumpărase relativ ieftin, cu doar puțin peste 2.600 de dolari. Frazier o folosea că să se deplaseze cu ea de acasă la serviciu și invers și era o minune pe roți în traficul aglomerat, pentru că era mică și se putea strecura ușor cu ea printre alte mașini și nici cu locul de parcare nu avea probleme.

Sigur, minunea nu a durat foarte mult la acea vreme, deoarece criza a dispărut la un moment dat, iar mașinile pe combustibil au luat din nou avânt. Dar, cât timp prețul benzinei îți putea provoca un atac de inimă, Frazier n-a avut această problemă. La momentul respectiv, avea ceva dificultăți când venea vorba de încărcarea bateriei, dar, o călătorie zilnică până la serviciu și înapoi nu-l costa mai mult de 7 cenți.

Mașina electrică Elcar nu era o „piesă” în totalitate originală. Conceptul în sine era revoluționar, dar suspensia, transmisia și alte componente erau „împrumutate” de la unele modele mici de Fiat. Elcar Model 1000 pare un fel de strămoș al lui Smart ForTwo (oare de ce toate mașinile din această categorie seamănă între ele), dar, în anii 1970, nu a avut nicio legătură cu viitorul model de la Daimler.