Limuzina blindată a lui Hitler este scoasă la licitație

de: George Stanciu
18 01. 2018

Limuzina blindată a lui Hitler, folosită pe timp de război, este scoasă la licitație și ar putea fi vândută pentru o sumă record.

O mașină folosită de Adolf Hitler în timpul celui de-al Doilea Război Mondial va fi vândută la licitație. Mașina dictatorului, un Mercedes-Benz 770 Grosser Offener Tourenwagen, confiscată de armata SUA după război, este una dintre cele trei aflate în colecții private. În total, cinci modele există în întreaga lume.

Mașina este descrisă de Worldwide Auctioneers ca ”cea mai importantă mașină scoasă vreodată la licitație”. Nu există o estimare pentru suma care ar putea fi obținută; casa de licitații arată, totuși, că aceeași mașină, vândută în 2004 a înregistrat cea mai mare tranzacție privată făcută vreodată pentru o mașină clasică.

Conform documentelor care însoțesc mașina, aceasta a fost creată după indicațiile lui Hitler și ale șoferului său principal, ofițerul SS Erich Kempka. Acesta a cerut protecție maximă pentru Fuhrer, chiar dacă mașina era decapotabilă.

Între măsurile de siguranță ale vehiculului amintim parbrizul și geamurile laterale cu o grosime de 30 mm, dar și blindaje pe laterale și pe șasiu. În plus, un alt blindaj putea fi ridicat în partea din spate a mașinii, în funcție de necesitățile momentului.

Documentele arată că mașina a fost folosită public pentru prima dată în octombrie 1939, când Hitler a făcut parte dintr-un convoi masiv, care l-a adus pe acesta la vechea cancelarie a Reich-ului din Berlin. Aceasta a fost folosită și în iunie 1940, cu prilejul vizitei lui Benito Mussolini. O lună mai târziu, Adolf Hitler folosea mașina pentru parada victoriei după capitularea Franței. Alte apariții similare ale automobilului au avut loc după victoriile asupra Iugoslaviei și Greciei.

Pe măsură ce soarta războiului s-a schimbat, mașina a fost folosită din ce în ce mai puțin și nu se știe care au fost ultimele apariții publice. După capitularea din 1945, mașina a fost fconfiscată și folosită de Poliția Militară a SUA, staționată la Le Havre. A fost trimisă în State în 1946 și a fost cumpărată de Tom Austin, un cultivator de tutun din Greeneville, Tennessee.

Mașina a fost restaurată în 1976 și a fost vândută lui Ralph Engelstatd, deținătorul Imperial Palace Casino and Hotel, din Las Vegas.

La acea vreme, kilometrajul arăta 33.309 kilometri, iar cumpărătorul a fost informat că doar 50 dintre aceștia au fost făcuți după venirea mașinii în SUA. După moartea lui Engelstad, mașina a fost vândută în 2004; actualul vânzător nu este cunoscut, deși se crede că ar fi vorba de un miliardar rus. Acesta ar fi plătit în 2009 între 4 și 10 milioane de dolari pentru vehiculul istoric.