Cum o să fie revoluționată arta mulțumită computerelor super deștepte

de: Bianca Prangate
11 11. 2018
Google/IBM

Inteligența artificială se aventurează pe un teren destul de riscant – cel al artei. Ai crede că măcar arta este ferită de roboți, dar nu e așa.

Tu știi ce vede inteligența artificială când îți înregistrează trăsăturile și expresiile feței? Probabil nu, dar asta nu înseamnă că nu poți afla. Cei de la IBM au vrut să afle cum și-ar imagina un algoritm înfățișarea ta după ce vede o poză cu tine. Directorul Laboratorului de Inteligență Artificială Vizuală de la IBM, Mauro Martino, a creat website-ul AI Portraits, un loc unde oamenii pot uploada poze cu ei și să vadă cum i-ar picta o inteligență artificială.

Site-ul lui Martino folosește o tehnologie numită Generative-Adversarial Network (GAN). GAN este un tip de rețea neurală pe care inteligența artificială o verifică în mod constant, pentru a crea portrete care să îți semene atât de mult încât, dacă le-ar vedea, să le recunoască drept fotografii cu tine.

Am încercat și eu să pun o poză cu mine și să văd ce iese, dar rezultatul nu este cel mai fericit. Poți vedea eșecul mai jos:

Inteligența artificială nu e așa rea la a crea picturi

Totuși, cercetătorii de la IBM au cerut inteligenței artificiale să deseneze și un autoportret. Rezultatul este fascinant și bizar în același timp. Dacă nu ai ști dinainte, ai putea crede că este opera unui om:

Faptul că inteligența artificială poate produce opere de artă este destul de impresionant. Deși aceasta este capabilă să analizeze foarte bine informațiile pe care le primește și să ia decizii în baza felului în care a fost antrenată, îi vine mai greu să creeze ceva complet nou.

„Creativitatea este un atribut al oamenilor care este greu de cuantificat”, a explicat John Smith, cercetător la IBM. „Necesită un soi de salt al gândurilor, al imaginației sau o inspirație care nu este ușor de reprodus în mașinării”.

Pentru ca inteligența artificială să creeze autoportretul de mai sus, cercetătorii au „hrănit” algoritmul cu 3.000 de articole din publicația Times cu privire la inteligența artificială, dar și cu imaginile care ilustrau acele articole. Dintre toate aceste imagini, inteligența artificială a decis că cea mai reprezentativă este aceea în care un om și un robot dau mâna.

„Autoportretul a durat săptămâni întregi pentru a fi făcut”, a explicat Smith pentru CNBC. „Acum că procesul a fost dezvoltat, poate fi folosit pentru sarcini noi”.

Dacă îți spui că picturile create de roboți nu ar putea avea succes pe piață, mai gândește-te. În urma unei licitații, un tablou făcut de o inteligență artificială s-a vândut cu 432.500 de dolari.

Nicio artă nu este ferită de inteligența artificială

Utilizarea inteligenței artificiale pentru a crea artă este o modă relativ nouă, dar pare să prindă avânt. Cei de la Massachusetts Institute of Technology au făcut un experiment și au creat o inteligență artificială care creează muzică pentru filmele horror – se numește The Uncanny Musicbox. Cu ajutorul Uncanny Musicbox, poți să faci propria melodie horror (trebuie doar să intri aici). Cercetătorii plănuiesc ca, pe viitor, să îi prezinte inteligenței artificiale și melodiile create de oameni pe platformă, pentru a-i îmbunătăți acesteia capacitatea de a crea piese horror autentic.

„Planul nostru inițial a fost să antrenăm inteligența artificială pe baza unor soundtrack-uri horror”, a spus cercetătoarea Pinar Yanardag, care a contribuit la dezvoltarea inteligenței artificiale în vremea când era asociat post-doctoral la laboratorul media MIT și care, în prezent, este CEO la agenția de inteligență artificială AI Fiction. „Totuși, acesta s-a dovedit rapid a fi nefezabil, din moment ce modelul are nevoie de o serie de antrenamente mult mai mare pentru a funcționa bine”.

Nici arta parfumeriei nu este ferită de roboți. IBM a dezvoltat un algoritm care studiază ce formule de parfumuri se găsesc pe piață și compară ingredientele cu informații de tipul zona geografică de răspândire a acelor parfumuri și vârsta consumatorilor. Compania a vândut deja două parfumuri arealizate de inteligența artificială către compania O Boticário. Acestea au primit recenzii foarte bune în testările de tip focus-grup și vor fi vândute în cele 4.000 de locații ale magazinului începând cu 2019.