Cinematografia ne arată cel mai bine cât de mult a avansat tehnologia
Între primele filme de cinema, așa cum le înțelegem acum, și filmele din prezent e un secol de cercetare, învățare, dezvoltare. În acest timp, și-a făcut loc chiar și telefonul în democratizarea domeniului.
[related]
Momentele disruptive din cinematografie au dus, pas cu pas, la flexibilitatea din prezent. Avem milioane de ore de conținut la câteva click-uri distanță. Unde mai pui că tot acest conținut e și pe telefon. De fapt, asta a reușit caracterul disruptiv al evoluției: a făcut conținutul independent de dispozitiv, de loc.
Vizionarea de filme a devenit una dintre cele mai larg îndrăgite activității pe tot globul și într-un timp extrem de scurt. Dacă acum mai bine 100 de ani oamenii fugeau din fața ecranului pentru că le era frică ca trenul din imagine să nu-i calce, acum oamenii sunt implicați mai mult ca oricând, atât în imagine (realitatea virtuală ne transportă în lumi în care nu credeam că este posibil să ajungem), cât și în realizarea filmelor.
De la acel moment „A” până la acest moment „B”, cinematografia a trecut printr-o serie de momente disruptive. Rând pe rând au schimbat modul în care sunt consumate filmele, dar și felul în care sunt realizate.
Ce s-a schimbat cu adevărat, la o privire de ansamblu
Filmele captivează audiențele la fel de mult ca în trecut. Asta nu s-a schimbat. Ceea ce este radical diferit este nivelul de raportare al nostru la acest mediu. Dacă în trecut filmul era cumva inaccesibil, cu anumite praguri de intrare (preț per bilet sau proiecții la o anumită oră și într-un anumit loc), acum cinemaul a ajuns, cu adevărat, la buricele degetelor noastre.
Acum oriunde și oricând dorești poți vedea un film. Tot ce ai nevoie este un smartphone.
Pe lângă simplul acces, și opțiunile s-au mărit considerabil. Dacă înainte aveai doar câteva opțiuni pe săptămână la cinema și alte câteva filme la TV, acum ai sute și mii de titluri disponibile la orice oră de zi.
Nu degeaba Netflix, platforma care oferă filme și seriale online, are sute de milioane de utilizatori în întreaga lume și a devenit mai valoroasă decât Disney, celebrul studio care produce filme ca Star Wars, Marvel sau Pixar, atingând o valoare de piață de 169,7 miliarde de dolari.
Sigur, televiziunea a fost prima care a adus filmele și distracția în casele oamenilor. Chiar dacă acum ai putea spune despre ea că-ți oferă sute de canale și nimic de văzut.
Televiziunea a apărut pentru prima dată prin anii ‘40, dar abia în anii ‘70 – ‘80 a început să se extindă repede la nivel global. Asta până în 2012, a fost vârful. Un an mai târziu, numărul de conexiuni a scăzut. Acest trend de scădere probabil va continua și în viitor, deoarece oamenii nu mai vor un program fix de știri și de filme, ci vor să aibă conținutul când vor și cât mai repede, iar asta o pot obține cu ajutorul internetului pe calculator sau pe smartphone. Dar televiziunea este doar o mică parte din ceea ce a însemnat conținutul pornit de cinematografie.
Cinematografia nu înseamnă, neapărat, un loc
Tot mai mulți producători au sesizat că telefonul este utilizat tot mai mult pentru consum media, fie că este vorba de videoclipuri pe rețele sociale, fie că sunt platforme dedicate cu filme și seriale. Drept urmare, au început să fie lansate telefoane cu diagonale și rezoluții mari, astfel încât vizionarea unui video să fie mai agreabilă.
În același sens, telefoanele de azi au difuzoare mai puternice și unele sunt dotate cu tehnologie audio mai bună, în mod tradițional regăsită în cinematografe, pentru a reda un sunet clar și puternic.
Democratizarea asta se vede cel mai bine în dispozitive. De exemplu, poți avea un Motorola Moto G6 Plus cu ecran de 5,9 inci Full HD+ și un preț de 1.300 de lei. Sub acel ecran stau toate componentele care îl fac un mediu de vizionare, de la procesorul rapid până la spațiul de stocare și bateria care să-ți asigure autonomie pentru serialele tale preferate.
Uite încă o idee. Pentru cei care nu sunt mulțumiți de un ecran mic sau un sunet mai slab pot transforma telefonul într-un videoproiector și-l pot conecta la o boxă wireless. Astfel, pot replica, într-o oarecare măsură, experiența de la cinema oriunde. Aici sunt un exemplu telefoanele modulare de la Motorola.
Telefonul nu e însă doar un mediu de consum, ci și de creație
După cum îi spune numele, un smartphone este un dispozitiv inteligent și poate face mai multe lucruri. Unul dintre acestea fiind capacitatea de a captura imagini, sunete, adică baza cinematografiei.
Practic, în acest moment, fiecare posesor de smartphone din lume poate deveni un regizor, creator de conținut. O să-mi spui că nu, nu poate, calitatea nu va fi aceeași cu a unei camere de cinema. Da, nu va fi, dar nu asta e ideea. Telefonul, oricare, e de 100 ori dacă nu și de 1.000 de ori mai ieftin decât așa echipament.
Astfel, oriunde în lume te-ai afla, dacă ai un smartphone poți filma ce vezi, poți monta imaginile într-o înșiruire coerentă, poți adăuga text și audio, poți crea un scurtmetraj aproape profesional sau un clip dedicat celor dragi ori fanilor de pe rețelele sociale. Asta, și aici e lucrul impresionant, era imposibil în trecut.
Până nu demult, dacă iubeai filmele și doreai să devii regizor trebuia să mergi la o facultate sau să faci mulți ani de ucenicie pe la vreun studio apoi să ai noroc să-ți cadă pe mână o producție și așa mai departe.
[related]
În prezent, telefoanele pot filma 4K la 30 de cadre pe secundă sau Full HD la 60 de cadre pe secundă și chiar la 120 fps. Gândește-te că doar acum opt ani de zile erau lansate primele telefoane care erau capabile să filmeze HD. Ce poate fi învățat pe un astfel de dispozitiv intuitiv nu poate fi comparat cu altă invenție. Camerele profesionale de cinema sunt excepționale și pot fi un adevărat chin pentru un începător sau un om care nu visează să fie următorul Tarantino.
Sunt două exemple din cinematografie de care ar trebui să știi. Sunt producții în care telefoanele au fost „coloana vertebrală”. Olive, o producție despre o fată care transformă viețile a trei persoane fără să spună un cuvânt, a fost filmată pe un smartphone capabil să filmeze la rezoluție Full HD. A fost lansat în decembrie 2016.
Cel de-al doilea este Tangerine, un film a cărui acțiune urmărește povestea unei prostituate care, în Ajunul Crăciunului, își caută peștele care i-a frânt inima. A fost lansat în iulie 2015. Repet, nu înseamnă că trebuie să renunțăm la camere, ci aceste exemple îți arată momentul excepțional în care ne regăsim.
Un smartphone încă nu a ajuns să se bată cu aparate de filmat și de fotografiat profesioniste, poate nici n-ar trebui, însă de sine stătător, sau ajutat de obiective și alte dispozitive, poate crea producții care să rezoneze cu publicul. Mai mult, telefonul poate deveni mediul de pe care redai un astfel de film. În acest sens, pentru o experiență cinematică desăvârșită, poți realiza un mini-cinema cu un Motorola moto Z3 Play și proiectorul Insta-Share Projector.
Să nu crezi că acestea sunt niște mofturi sau, mai rău, niște întâmplări de care lumea uită. Aici intervine Steven Soderbergh, regizor vechi la Hollywood. El s-a aflat în spatele unor producții ca Out of Sight, Ocean’s 11 sau Magic Mike. Impresionat de dezvoltarea tehnologiei a declarat că viitorul filmelor aparține filmelor filmate pe telefon. Nu doar că a spus asta, ci a și realizat lungmetrajul Unsane. L-a lansat în martie 2018.
Ce urmează? Cine știe. Ce știu sigur este că interacțiunea dintre creatori și spectatori va deveni mai mare, iar linia dintre cele două categorii va fi mai ștearsă ca oricând.
Acest articol face parte din secțiunea Tehnologia, de la prețul corect la beneficii, realizată cu sprijinul Motorola România.
[readmore]