Cum șofezi pe timp de iarnă: sfaturi și trucuri care te salvează
Iarna este anotimpul care poate pune probleme chiar și celui mai experimentat conducător auto. Zăpada căzută în abundență pune la grea încercare pe oricine, mai ales dacă drumurile nu sunt curățate corespunzător.
[related]
Iarna în România e și mai dificilă. Utilajele de deszăpezire sunt puține, vechi, străzi sunt multe și autoritățile sunt luate mai mereu prin surprindere de ninsoare. În această idee ți-am făcut o listă cu sfaturi de care orice conducător auto ce circulă în anotimpul rece ar trebui să țină cont.
Sfaturi care te ajută să șofezi iarna
Ai grijă la plecarea de pe loc. Se poate cupla treapta a doua a cutiei de viteze dacă roțile se învârt în gol. Evită să accelerați puternic pentru ca roțile să nu patineze.
Încearcă să păstrezi o viteză constantă pe durata deplasării. Este indicat ca la coborârea pantelor, dar și dacă drumul este în linie dreaptă, să utilizezi cât mai mult posibil frâna de motor, una dintre cele mai utile metode suplimentare de frânare, mai ales dacă nu mai funcționează frânele mecanice. Frâna de motor ajută la păstrarea direcției în majoritatea situațiilor.
Nu pleca la drum dacă mașina nu este complet curățată. Acordă o atenție deosebită oglinzilor retrovizoare, parbrizului, geamurilor laterale, lunetei și farurilor. Pe perioada iernii ai nevoie de o vizibilitate sporită.
Păstrează distanța mai mare față de mașinile din față pentru a putea frâna în siguranță, dacă situația o cere. Evită să frânezi dintr-o bucată pentru a nu bloca roțile brusc. Frâna se apasă ușor, cu delicatețe, mai ales în cazul în care automobilul este echipat cu sistemul ABS. Dacă ABS-ul intervine pentru a preveni blocarea roţilor la frânare, este indicat să nu micșorezi presiunea de pe pedală. În cazul în care șofezi un automobil ce nu dispune de sistem ABS, apasă ferm pedala de frână până la limita blocării roților. Eliberează pedala și franează din nou pentru o oprire optimă.
Pe durata deplasării este indicat să nu frânezi dacă drumul este alunecos și are viraje. Întotdeauna este mult mai ușor să frânezi în linie dreaptă decât după ce automobilul a intrat în curbă.
Pentru automobilele echipate cu sistem antiderapaj ASR, acesta trebuie decuplat pentru a putea porni de pe carosabilul alunecos. Dacă sistemul rămâne activat, acesta va comanda frânarea roților și plecarea de pe loc se va efectua extrem de greu.
Statisticile arată că aderența anvelopelor pe un carosabil acoperit cu zăpadă sau gheață reprezintă numai 30% din aderența înregistrată pe asfalt uscat. Indiferent dacă automobilul este sau nu echipat cu anvelope de iarnă.