Paradox: firmele au nevoie de case de marcat, dar nu pot să cumpere dispozitivele

de: Daniel Ștefan
10 05. 2018

Firmele mari și mijlocii sunt obligate de la 1 iunie să fie dotate cu case de marcat cu jurnal electronic, dar, momentan, nu a fost autorizată nicio companie care să vândă aceste dispozitive. Și nici ANAF nu are serverele pregătite.

Guvernanții dau din nou legi fără să cunoască în totalitate contextul social și administrativ. Ministerul Finanțelor obligă toate firmele mari și mijlocii să aibă de la 1 iunie case de marcat cu jurnal electronic și imprimante fiscale, dar aceste firme nu au de la cine să le cumpere.

Ninio companie specializată în acest domeniu nu a fost avizată pentru a distribui și comercializa astfel de dispozitive. Și se mai adaugă o problemă comică: nici ANAF nu are servere și infrastructură IT compatibilă cu colectarea electronică a acestor date fiscale.

Singura soluție salvatoare pentru firme ar fi prelungirea, din partea Ministerului Finanțelor, a termenului de dotare cu case de marcat, așa cum a mai făcut și în trecut. Firmele mici în schimb, trebuie să se conformeze noii legi abia de la 1 august 2018.

„Termenele până la care firmele trebuie sa fie dotate cu imprimante fiscale sau case de marcat cu jurnal electronic sunt la momentul acesta mult prea scurte, având în vedere că Ministerul Finanțelor nu a aprobat, încă, niciun vânzător de astfel de echipamente. Întrucât pentru firme este practic imposibil să respecte legea, logic ar fi ca autoritățile să rezolve problema pe care au creat-o și să extindă termenul”, a declarat consultantul fiscal Mirela Luminița Cojocaru.

Se încearcă (din nou), limitarea evaziunilor fiscale, prezente de multe ori și din cauză că aceste case de marcat nu există. Dar este foarte probabil ca producătorii de dispozitive fiscale să aibă nevoie, de asemenea, de o perioadă mai lungă pentru a le livra. Când implementezi o lege, mai trebuie luate în calcul și aceste detalii care sunt foarte importante…

„În momentul de față, niciun distribuitor nu are posibilitatea să vândă. Probabil curând, poate în câteva zile, vor putea începe să vândă. Cea mai bună rezolvare pe care o văd este să fie adaptată soluția legislativă la realitatea din teren. Degeaba impun niște termene dacă în piață adevărul este altul. Sunt acum aproape 800.000 de case de marcat care au fost vândute de-a lungul a 18 ani. Nu poți să schimbi totul în două luni”, spune Iulian Șendrulescu, director cercetare și dezvoltare la Romanian Business Consult.