Ce e Cambridge Analytica, cel mai mare coșmar al Facebook

de: Bianca Prangate
18 03. 2018
NBC News

Facebook a suspendat firma de analiză a datelor Cambridge Analytica, care a lucrat în campania prezidențială a lui Donald Trump și cea pro-Brexit. Situația asta nu se va opri aici, ci abia acum începe o discuție mai serioasă despre ce poate face Facebook și cât ar trebui lăsată să facă.

Facebook nu a suspendat doar Cambridge Analytica. Și compania mamă, Strategic Communication Laboratories (SCL), a fost suspendată. Motivul? Mai multe rapoarte ar fi arătat că SCL și Cambridge Analytica au exploatat informațiile despre utilizatorii de Facebook în alte scopuri decât ar fi dorit rețeaua socială. La capătul exploatării au fost, posibil, rezultatul pro Brexit și alegerea lui Donald Trump ca președinte în Statele Unite ale Americii.

De acum încolo, Cambridge Analytica și SCL nu vor mai putea plasa reclame pe Facebook și nici nu vor mai putea administra paginile clienților.

Ce este, de fapt, Cambridge Analytica

Cambridge Analytica este o companie specializată pe ceea ce se numește profil psihografic, deținută de miliardarul Robert Mercer. Aceasta colectează date online pentru a crea profiluri pentru alegători. Ulterior, informațiile sunt preluate și transformate în conținut special adaptat.

Compania a fost creată în 2013, cu sedii în New York, Washington și Londra. Scopul ei era de-a asigura servicii pentru scena politică americană.

În 2015, Cambridge Analytica a început să lucreze pentru campania prezidențială a lui Ted Cruz. Când campania a eșuat, compania s-a reprofilat în favoarea lui Trump și a procesului de ieșire a Marii Britanii din Uniunea Europeană.

Cum a influențat Cambridge Analytica, prin Facebook, campania lui Trump

În vremea campaniei electorale a lui Trump, Cambridge Analytica a adunat informații de pe milioane de profiluri de Facebook ale alegătorilor americani, pe care le-a folosit pentru a dezvolta un software care să prezică și să influențeze alegerile, potrivit Reuters.

O sursă a dezvăluit către The Observer că informațiile preluate de Cambridge Analytica au fost luate fără autorizație. Mai mult, sistemul creat de companie a fost folosit pentru a le oferi alegătorilor reclame politice personalizate.

Cristopher Wylie, care a lucrat cu un membru de la Cambridge University pentru a obține date a dezvăluit mai multe: „Am exploatat Facebook pentru a colecta milioane de profiluri ale oamenilor. Și am construit modele pentru a exploata ceea ce știam despre ei și să le vizăm demonii interiori. Asta a fost baza pe care a fost construită întreaga companie”.

Informațiile au fost adunate cu ajutorul unei aplicații numite „thisisyourdigitallife”, dezvoltată de Aleksandr Kogan. Cambridge Analytica, în colaborare cu compania lui Kogan, Global Science Research, a plătit sute de mii de utilizatori pentru a face un test de personalitate, cu avertismentul că datele lor vor fi colectate în scopuri academice.

Însă aplicația a colectat și informațiile prietenilor de pe Facebook a celor care au făcut testul. Astfel, s-a ajuns la adunarea de informații de la zeci de milioane de oameni.

Facebook a aflat spre sfârșitul lui 2015 de colectarea masivă de informații. La acea vreme, nu i-a atenționat pe utilizatori și a luat măsuri minime pentru a recupara și asigura informațiile private ale mai bine de 50 de milioane de oameni. „Suntem angajați să impunem viguros politicile noastre pentru a proteja informațiile oamenilor”, a spus Paul Grewal, vice-președintele Facebook, într-o declarație. 

Ce va urma de aici încolo (mai ales pentru Facebook)

Întreaga poveste a stârnit controverse. Procurorul general din Massachusetts, Maura Healey, a anunțat că statul va începe o anchetă.„Oamenii merită imediat răspunsuri de la Facebook și Cambridge Analytica”, a declarat ea pe Twitter.

Senatorul democrat Mark Warner a spus că adunarea de date la scară atât de largă în scopuri politice arată nevoia Congresului de a îmbunătăți reglementările. „Această poveste este o dovadă în plus că piața reclamelor politice online este de fapt Vestul Sălbatic”, a spus el. „Indiferent dacă le permite rușilor să cumpere anunțuri politice sau micro-vizarea extensivă bazată pe informații ale utilizatorilor luate pe nedrept, este clar că, dacă rămâne nereglementată, această piață va continua să fie predispusă la înșelăciuni și lipsă de transparență”.

Nu e prima oară când compania Facebook a fost acuzată că l-a ajutat pe Trump

Deznodământul campaniei electorale din 2016 a fost influențat de faptul că americanii le-ar fi vândut rușilor anunțuri care vizau o anumită categorie de alegători. Anunțurile, în valoare de 100.000 de dolari, au fost vândute către o firmă rusească de troli ce se ocupau de propaganda pro-Kremlin.

„Google, Twitter și Facebook – aveam oameni care erau acolo în mod constant și care lucrau cu noi, ajutându-ne să ne rezolvăm problemele cu privire la cum folosim platformele”, a zis Gary Coby, directorul de publicitate de la Republican National Committee și omul care se ocupa de reclamele digitale și strângerea de fonduri pentru campania electorală a lui Trump.

De unde implicarea giganților media în campaniile politice? În principal, ele  urmăresc profiturile din publicitate, dar și atenția adiacentă campaniilor.