Cum un algoritm ți-ar putea decide cariera și viitorul

de: Florin Cașotă
26 06. 2018

Îți dorești o slujbă într-o multinațională? Trebuie să știi că te vei lovi de o competiție acerbă. Mai ales dacă țintești către o firmă din SUA. În urmă cu doi ani, Goldman Sachs a primit un sfert de milion de CV-uri de la studenți și absolvenți de facultate în căutarea unui loc de muncă.

Nu numai că șansele sunt extrem de mici ca tu să fii acceptat, dar reprezintă o problemă serioasă și pentru companii. Dacă echipa de resurse umane a Goldman Sachs, formată din cinci persoane, ar lucra 12 ore pe zi, șapte zile pe săptămână și ar petrece cinci minute pe fiecare CV atunci le-ar lua aproape un an de zile doar să treacă prin ele.

Pentru că acest lucru nu este posibil, marile firme utilizează programe de calculator pentru a putea trece prin toate aceste CV-uri. Un astfel de program este applicant-tracking systems (ATS) care respinge în jur de 75% din candidații care aplică la un job, înainte ca aceștia să ajungă în fața unei persoane. Aceste sisteme elimină candidații în funcție de cuvinte cheie, date de angajator, pe care le caută în CV-urile candidaților.

Acesta este doar un mod în care companiile utilizează tehnologia pentru a angaja cei mai buni oameni. Un altul este HireVue, un serviciu video care analizează expresiile faciale ale candidaților, dar și tonul vocii atunci când sunt chestionați de personalul de resurse umane.

Aici este important ca persoanele să mențină un contact vizual cu angajatorul, să vorbească încrezător și să nu dea prea mult din mâini. Dacă algoritmul HireVue decide că ești capabil atunci vei obține și un interviu față în față. Vodafone și Intel folosesc deja acest serviciu.

Ai fi tentat să crezi că sistemele de inteligență artificiale sunt bune în procesul de recrutare pentru că sunt imparțiale. Totuși, se pare că nici acestea nu sunt perfecte. Anja Lambrecht și Catherine Tucker, doi economiști, au plătit pentru ca reclamele lor în care promovau anunțuri de angajare în domenii precum tehnologie și inginerie să ajungă pe Facebook și au descoperit că anunțurile au ajuns cu precădere la bărbăți decât la femei.

Asta s-a întâmplat nu pentru că femeile nu s-ar potrivi în aceste domenii, ci pentru că algoritmul de reclamă al rețelei sociale consideră femeile, care decid o mare parte din cheltuielile gospodăriei, a fi un public mai greu de convins, mai scump. Așadar, algoritmii au țintit paginile și utilizatorii unde întoarcerea profitului este cea mai mare: la bărbați.

Așa că, deși există avantaje considerabile ale utilizării tehnologiei în recrutare, trebuie să fim atenți și la discriminare și la modul în care acești algoritmi acționează.