Aer condiționat în mașină: cum să îl folosești mult mai eficient
Aerul condiționat la mașină este o necesitate în perioadele toride ale verii, dar nu întotdeauna îl poți folosi în cel mai eficient mod posibil și pierzi răcoare și consum inutil de combustibil.
Au venit zilele caniculare, iar mersul cu mașina pe vreme toridă e tortură curată, mai ales prin orașele încinse. Fără aer condiționat, cu greu îți păstrezi buna dispoziție la volan, iar disconfortul șoferului duce la neatenție și, de aici, se pot produce accidente.
Da, cu siguranță ai să spui că știi cum să folosești aerul condiționat. O faci de ani de zile, dar, sunt sigur că au fost cazuri când ai observat că sistemul de răcire nu-și atinge adevăratul potențial, iar în interior e tot cald. Să trecem în revistă câțiva pași esențiali care te vor ajuta să creezi un mediu respirabil și confortabil în mașina ta, în timp ce afară se prăjesc ouăle pe asfalt de cald ce e.
Alege un loc de parcare la umbră… dacă mai e vreunul
Dacă ții mașina o zi întreagă în plin soare, să nu te aștepți că aerul condiționat va face minuni când te urci la volan. Oricât de performant ar fi sistemul de răcire al automobilului, caroseria și toate celelalte componente metalice sau nu, se încing la temperaturi de până la 70 de grade Celsius sau mai mult (la exterior). E ca un cuptor pe roți.
Știu, e o mare problemă cu locurile de parcare la noi, nu mai poți să ai pretenții și la locuri umbrite. Dar, dacă ai ocazia să găsești unul, nu uit acest sfat.
Ventilează interiorul mașinii înainte de a porni aerul condiționat
Mulți șoferi fac greșeala de a porni la drum de-ndată ce s-au urcat la volan, la fel cum ar face în perioadele cu temperaturi suportabile. Acest lucru îți poate afecta sănătatea, nu doar starea de spirit, când te izbește acea căldură infernală.
Dacă nu ai o urgență, e bine să aștepti vreo zece minute înainte de să pornești la drum. În acest timp, lasă eamurile și ușile deschise larg pentru a lăsa „infernul” să iasă.
Specialiștii ne mai avertizau în urmă cu câțiva ani că acele temperaturi excesive din interior alterează compoziția chimică a materialelor textile, plastice sau a deodorantelor din habitaclu. Aerul acela încins e plin de substanțe toxice pe care n-ar trebui să le inhalezi.
Pornește întâi ventilatorul, fără aer condiționat
Pe canalele de ventilație se acumulează praf, bacterii și alte lucruri. E bine să lași ventilatorul să elimine corpurile străine și căldura care vine de la motor. Abia apoi pornește aerul condiționat la nivel minim. Evită să-l dai la putere medie sau maximă, chiar dacă simți că te sufoci. Sistemul de răcire va suferi un șoc și va reduce, în timp, randamentul său. Lasă-l să-ți răceascp mașina treptat.
De asemenea, dacă observi că în rimele 30 – 60 de secunde de funcțiune aerul condiționat emană un miros ciudat sau aer cald (și conductele sunt încinse), ține puțin geamurile deschise. Închide-le atunci când simți că vine aerul rece.
Nu lăsa aerul din exterior să mai intre în habitaclu
Când ești în mers, asigură-te că, în funcție de ce mașină ai, ai orice fel de trapă închisă sau ai activat sistemul de recirculare a aerului.
E lipsit de logică să te plângi că aerul condiționat nu răcește bine, dacă tu permiți acelor supape să lase aerul cald de afară să pătrundă în interior. Așa cum acasă închizi geamurile și ferestrele, aplică metoda și în mașină.
Oprește întâi aerul condiționat și abia apoi motorul
Când ajungi la destinație, evită să mai oprești motorul fără să închizi și restul funcțiilor electrice. Aerul condiționat e cel mai pretențios. Poate suferi un șoc dacă îi tai brusc alimentarea, apoi, când repornești, să înceapă ventilarea și răcirea.
Trebuie să te obișnuiești să faci totul în ordine, chiar dacă te grăbești, altfel, riști să defectezi sistemul. Și nu cred că vrei o mașină cu aer condiționat stricat în mijlocul verii toride.
Verifică periodic sistemul de răcire al habitaclului
Așa cum verifici nivelul și culoarea uleiului de la motor, e bine să întreții și sistemul de aer condiționat. Verifică la service, la fiecare început de vară, nivelul lichidului de răcire și dezinfectează căile de ventilație cu substanțe antbacteriene, pentru a nu le inspira.