Fantomele moldovenilor: fotografii crezute pierdute sunt acum transformate în istorie

de: Bianca Prangate
12 10. 2017

O colecție neprețuită de filme fotografice a fost găsită în podul unei case părăsite din comuna Roșietici, raionul Florești, unde trăia cândva fotograful Zaharia Cușnir.

[related]

Descoperirea a fost făcută de regizorul Victor Galușca, în timp ce filma lucrarea sa de licență, alături de operatorul Andrei Moraru. Galușca a găsit în curte și în pragul casei bucăți de peliculă care s-au dovedit a fi negative de fotografii. „La început am găsit doar câteva, erau sub 20”, a spus regizorul, potrivit REL. „Am mers cu ele la Chișinău, le-am scanat, mi-am dat seama că sunt valoroase și, peste o săptămână, când m-am întors, am zis să mai intru poate mai găsesc vreo câteva. Și fix din același loc de unde le-am luat pe toate atunci mai erau tot cam atâtea la număr. Parcă era istoria aceea biblică cu făina care era luată și apărea înapoi.”

Se pare că, mișcate de vânt, negativele cădeau din pod și se rătăceau prin praf și gunoaie, în curtea casei părăsite. Oamenii din sat au confirmat că în acel loc trăise cândva Zaharia Cușnir, iar pozele îi aparțineau lui. Mentorul lui Galușca, Nicolae Pojoga, a început să scaneze, retușeze și indexeze fotografiile încă de atunci, în speranța de a acoperi un timp mort al Republicii Moldova din anii ‘50 și ‘60, din secolul trecut. Pojoga a explicat pentru REL că atât controlul din acele vremuri al fiscului, cât și cenzura, i-au făcut pe oameni să fotografieze foarte puțin.

Cușnir fotografia nunți, înmormântări, hore, sărbători, precum și poze de acte. Cu aparatul său incomod marca Lubitel, ce conținea un număr mic de clișee – 12, în loc de 36, el reușea să surprindă lumea satului în toată frumusețea ei brută și melancolică. „Se observă că a fost prima întâlnire a sătenilor cu un aparat de fotografiat și îi putem vedea naturali, sinceri, așa cum sunt ei”, a remarcat Galușca.

[readmore]

Fotografiile lui sunt mai mult decât un izvor istoric neprețuit pentru antropologi și sociologi, căci ele oferă o bază și pentru fotografia modernă așa cum o știm. Acestea sunt compoziții veritabile, în care subiecții respectă regula treimilor și sunt surprinși fie cu o țesătură neagră în spate pentru a fi ulterior decupați, fie cu obiecte reprezentative în brațe.

Zaharia Cușnir se alătură lui Costică Acsinte, un fotograf român care a lăsat moștenire lumii o colecție impresionantă de poze care surprind viața obișnuită a românilor. Acum, o parte dintre fotografii sunt adunate în volumul „Viața socială” din colecția „Foto Splendid/Colecția Costică Acsinte”. Cușnir a lăsat, la rândul său, o colecție impresionantă de fotografii. Acestea au fost prezentate anul trecut la vernisajul din teatrul Panda din Berlin, potrivit Infotag.

Astăzi, satul de pe malul Răutului este bântuit de fantomele localnicilor care au plecat. Mulți dintre ei și-au distrus vechile case și au vândut materialele la un preț mic. Câțiva au rămas, captivi parcă într-o buclă temporală, în care Cușnir încă le urmează pașii cu Lubitelul lui greoi.