De ce e important să știm ce schimbări aduce noul Regulament General de Protecție a Datelor

de: Dan Demeter
31 05. 2017

Protecția datelor va trece, în mod benefic pentru utilizatorii de Internet, spre un nou nivel începând cu 25 mai 2018. Atunci, va deveni obligatorie aplicarea noului Regulament General de Protecție a Datelor, pentru care companiile au început sau, cel puțin, ar trebui să înceapă deja să se pregătească.

Un an poate părea mult, dar nu este chiar așa, dacă ne gândim că fiecare companie este axată pe alte activități, iar pentru a se conforma trebuie să facă eforturi suplimentare.

[related]

Ce se întâmplă cu protecția datelor tale personale?

Dacă perspectiva companiilor îi interesează, în general, mai puțin pe utilizatorii de Internet, aceștia ar trebui să fie, în schimb, la curent cu ce se întâmplă cu datele lor personale. Poate spune cineva cu sinceritate că știe exact cine are acces la ele? Oare câte persoane îți cunosc adresa de e-mail și data nașterii și câte adresa de acasă și datele de card?

Ca utilizator, plătești pe un site a cărui siguranță ai verificat-o înainte, în cazul cel mai fericit, sau îți completezi datele personale pentru a te abona la un newsletter sau a te înregistra pe o rețea de socializare, dar nu știi ce se întâmplă “în culise”. Nu știi unde sunt păstrate și nici nu stai prea mult să te gândești, până în momentul în care afli că a avut loc o scurgere de date la comerciantul X sau Y, unde ai plătit cu cardul, sau la un furnizor de e-mail. Toată lumea a aflat de câte ori au fost compromise conturile de Yahoo, iar mulți utilizatori au renunțat la e-mail-ul de pe Yahoo cu această ocazie.

Principalele schimbări pe care trebuie să le cunoști

Noul regulament privind protecția datelor își propune să schimbe lucrurile și să le ofere utilizatorilor mai mult control asupra datelor pe care le furnizează diferitelor companii.

Iată ce ar trebui să știi:

  1. În primul rând, este important să știi unde îți sunt datele – Nu este chiar o misiune ușoară, pentru că e aproape imposibil să-ți amintești de câte ori  ți-ai completat datele personale fie online, fie cu pixul, pe un chestionar sau pe un formular al unui magazin care organiza o super promoție. Dacă acest moment de reflecție scoate la iveală detalii îngrijorătoare, poți lua măsuri.
  1. Cunoaște-ți drepturile – Oriunde ai fi completat date personale, ai dreptul să știi ce informații păstrează companiile despre tine și cum le folosesc. Poți face o cerere, iar odată ce noul regulament va intra în vigoare ar trebui să vedem schimbări în modul în care organizațiile comunică despre cum folosesc aceste date.

Va trebui să optezi explicit pentru a primi informații de la companii, în loc de a opta explicit pentru a NU primi, cum se întâmplă acum.

De asemenea, utilizatorii nu pot fi obligați să își dea consimțământul pentru folosirea ulterioară a datelor personale atunci când se înregistrează pentru un serviciu.

Și, mai important pentru protecția datelor, tăcerea nu va mai însemna din partea utilizatorilor drept acord implicit de a le fi folosite datele.

[related]

  1. Conștientizează valoarea datelor tale – Teoretic, sunt importante, dar destul de puțini utilizatori sunt cu adevărat atenți în mediul online unde furnizează informații personale. Parolele au un rol esențial aici – alege parole complexe și înlocuiește-le periodic. În plus, este bine să folosești o soluție de protecție, inclusiv pe dispozitivele mobile, care sunt din ce în ce mai folosite, nu doar pe PC. Ține evidența celor mai importante date pe care le-ai comunicat companiilor și, dacă e nevoie, interesează-te cum sunt folosite.

Printre cei în rândul cărora noul RGPD aduce schimbări se numără și personalul IT dintr-o organizație care este, probabil, cel mai conștient de importanța protejării datelor. Dintr-un studiu realizat de noi reiese că jumătate (51%) dintre factorii de decizie din domeniul IT cred că noul regulament le va schimba în bine activitatea de la job, iar peste 60% simt nevoia unui training pe această temă, pentru a reuși să pună în practică modificările cerute.

Indiferent de provocările pe care le aduce implementarea regulamanentului de protecție a datelor în interiorul organizațiilor, este cert că va aduce lucruri bune pentru utilizatori.