Fondatorul WhatsApp s-a retras din afacere din motive necunoscute

de: Alexandru Puiu
14 09. 2017

Printr-o postare pe Facebook, unul dintre cei doi cofondatori ai WhatsApp s-a retras din afacerea începută în urmă cu opt ani.

Gestul lui Brian Acton a dat naștere unui număr important de speculații, având în vedere schimbările radicale de direcție suferite de curând de cea mai populară aplicație cross-platform de chat. Conform cuvintelor sale, Acton a decis că a sosit momentul să se ocupe de proiecte personale pe care le-a amânat de mult timp.

WhatsApp este o companie fondată în 2009 de Brian Acton și Jan Koum. Deoarece popularitatea aplicației a explodat în doar câțiva ani, foarte mulți giganți din tech au cochetat cu o achiziție. Până la urmă, Mark Zuckerberg a făcut oferta decisivă, iar WhatsApp a intrat în portofoliul Facebook contra sumei de 19 miliarde de dolari. Având în vedere că o parte din respectiva valoare consta în acțiuni la rețeaua socială, până la încheierea contractului pe 28 octombrie 2014, valoarea tranzacției a sărit de la 19 la 22 de miliarde.

Tot atunci, oficialii Facebook au făcut două promisuni pe care au reușit să le încalce într-o formă sau alta și nu este exclus ca aceste detalii tehnice să-l fi alienat pe Acton. Prima dintre ele s-a referit la lipsa transferului de date între WhatsApp și Facebook. În urmă cu aproximativ un an, o actualizare WhatsApp a început să-ți folosească agenda pentru a-ți găsi prieteni pe Facebook. Ulterior, a fost cerut acordul explicit al utilizatorilor pentru acel gest, dar doar după ce Facebook a primit o amendă record.

A doua promisiune a celor de la Facebook consta în lipsa reclamelor din WhatsApp pe tot parcursul existenței platformei de chat cross-platform. În ultimele săptămâni s-a insistat foarte mult pe WhatsApp Business. Deși această unealtă a fost descrisă ca un mecanism prin intermediul căruia companiile să-și informeze clienții, era evident că va fi folosită pentru transmiterea unor mesaje promoționale sau oferte de diferite tipuri.

Brian Acton nu a făcut nici o referire clară la motivul pentru care se retrage din WhatsApp. Coincidența este însă prea mare, având în vedere că postarea de mai jos de pe Facebook vine la câteva zile după ce KLM a anunțat că va folosi WhatsApp Business pentru a-și informa clienții.