Volkswagen avea o prezentare PowerPoint despre cum va trișa cu emisiile de gaze

de: Andrada Bonea
27 04. 2016

Sigur ai auzit de Dieselgate și de scandalul imens în care a intrat Volkswagen în legătură cu sfidarea reglementărilor emisiilor de gaze pentru mai mult de 11 milioane de mașini.

Un nou raport arată că liderul auto ar fi avut o prezentare în PowerPoint a planului de trișare în legătură cu emisiile, încă din 2006. Scandalul Dieselgate a fost pus pe seama dorinței disperate de a reduce costurile, dar raportul publicat de The New York Times sugerează că planul de a trece cu brio testele printr-un software adaptat special pentru acest scop a fost mult mai coordonat. Aparent, prezentarea a fost realizată de șefii Volkswagen.

„Prezentarea a fost descoperită ca parte a investigației continue asupra Volkswagen, potrivit celor două persoane care au văzut documentul și au vorbit despre el sub protecția anonimatului, din cauza acțiunilor legale împotriva companiei. Reprezintă cea mai directă legătură cu decepția Volkswagen, care a admis anul trecut că 11 milioane de vehicule (dintre care 105.000 în România) au fost echipate cu software-uri pentru a trișa la testele care măsoară poluarea din emisii. Nu se știe cât de distribuită a fost prezentarea la Volkswagen, dar existența ei și propunerea de a instala software-ul evidențiază o serie de decizii greșite în privința problemei emisiilor”.

Încă din 2013, un mic ONG numit International Council on Clean Transportation (ICCT) a descoperit, în timpul unui studiu desfăşurat în colaborare cu Universitatea West Virginia din Statele Unite ale Americii, că unele modele diesel produse de Volkswagen aveau emisii de oxizi de azot (NOx) de până la 35 de ori mai mari în condiţii reale de utilizare faţă de limitele impuse de Agenţia de Protecţie a Mediului (EPA) din SUA.

Cei de la ICCT au testat atunci un Volkswagen Jetta care folosea un sistem LNT (lean-NOx trap) de captură a oxizilor de azot (fără uree), un Volkswagen Passat cu sistem catalitic de reducere selectivă a noxelor pe bază de uree (SCR) şi un BMW X5 cu SCR. În urma testării, Passatul a înregistrat emisii de NOx de până la 20 de ori mai mari decât standardul legal pe baza căruia a fost omologat pentru vânzare, iar Jetta a avut emisii de NOx de până la 35 de ori mai mari decât standardul legal. Pe de cealaltă parte, BMW-ul X5 testat s-a încadrat în limitele legale, mai puţin când a trebuit să urce o rampă în regim extraurban.

În Europa avem normele Euro, iar în Statele Unite ale Americii există standardele impuse de EPA. În acest caz, cele două modele Volkswagen testate au fost omologate în standardul numit US-EPA Tier2-Bin5, care impune emisii de oxizi de azot (NOx) mai mici de 0,05 g/milă, adică 0,03 g/km, potrivit Promotor.

Astfel, dacă Jetta testată de ICCT a avut emisii de NOx de până la 35 de ori mai mari, înseamnă că în lumea reală cantitatea de oxizi de azot poate ajunge la 1 g/km. În Europa, standardul Euro 5 pentru motoare diesel impune o limită de 0,18 g/km pentru NOx. După cum spun chiar cei de la EPA, există o legătură strânsă între inhalarea emisiilor de oxizi de azot şi înrăutăţirea stării de sănătate a bolnavilor de astm sau cu alte boli respiratorii. Totodată, există o asociere cu decesele premature ale persoanelor care suferă de boli cardiovasculare.

Reprezentanţii Grupului Volkswagen au invocat diferite motive pentru care rezultatele nu erau cele dorite. Au invocat tot ce se putea, de la condiţiile meteo până la cunoştinţele specialiştilor din ICCT, CARB şi EPA, după cum scrie Forbes. În acelaşi timp, însă, cercetătorii începuseră să analizeze codul sursă al software-ului folosit în maşinile construite de germani şi au descoperit că acesta trimitea semnale paralele către instrumentele de măsurare din laboratoare, păcălindu-le cu valori false.

Autorităţile i-au ameninţat pe cei de la Volkswagen că nu le vor omologa maşinile pentru 2016, iar în 3 septembrie 2015, reprezentanţii companiei auto au recunoscut că acest soft a fost instalat pe 500.000 de maşini diesel produse de VAG şi vândute în State. Chiar dacă Volkswagen încearcă în prezent să își curețe imaginea prin tot felul de metode, nu știm cât îi va ieși acest lucru.