Și postarea pe Facebook se învață…
De multe ori am auzit că atunci când vrei să faci ceva – un business, o organizație etc – „fă-ți un site și pui acolo câteva informații și oamenii vin la tine”. Cât de multă naivitate e în afirmația asta! Cumva ea se completează de vreo câțiva ani cu un sfat la fel de prostesc – „pune pe Facebook!”. Hmm, da… pune pe Facebook și, ca să fii sigur, mai dă și câteva boost-uri, până îți găurești portofelul de tot.
[related]
Este ca și cum am privi un bloc, un pod sau cine știe ce construcție și ne-am apuca să o replicăm, fără să avem nici cele mai vagi cunoștințe despre arhitectură sau construcții. Spre mirarea multora comunicarea, chiar și cea online, are reguli și necesită învățare și mult exercițiu. Este adevărat că în această lume invadată de rețele sociale, principiul de bază este user generated content, dar la fel de adevărat este că cele mai multe dintre hobby-urile sau ideile transformate în afaceri, fără niciun fel de educație sau ajutor specializat, eșuează lamentabil.
Pe cât de ușor este să îți creezi un site sau o pagină de Facebook azi, pe atât de greu este să o faci să devină memorabilă și vizibilă. Ai nevoie de timp și răbdare, de multă constanță, de deschidere spre nou și informare permanentă.
„Internetul” a devenit un fel de concept filozofic pentru mulți. Pentru ei acest domeniu pare tărâmul făgăduinței, unde poți reuși! Pentru cei care stăm cu ochii pe diverse display-uri toată ziua, internetul are alte dimensiuni – peste 3,5 miliarde utilizatori care navighează pe vreun miliard de site-uri, asta fără să socotim zonele care nu folosesc World Wide Web. Este un univers in miniatură cu galaxii numite rețele sociale, platforme de bloguri și micro-bloguri, enciclopedii, chaturi, media sharing, jocuri etc.
Informația pe care noi o aruncăm pe un site obscur pe internet este la fel ca o înghițitură de apa pe care am arunca-o în ocean și ne-am aștepta ca peștii să simtă gustul țevilor de la robinetul de la care noi am luat-o. Și, dacă am restrânge totul la pagina de Facebook, cifrele raportate de oficialii acestor companii ne fac să ne simțim mici și insignificanți: 1,65 miliarde de oameni accesează lunar această platformă și aproximativ 45 miliarde de mesaje și update-uri se fac zilnic.
Și, vă întrebați, atunci cum facem? Ne facem un site, ne facem o pagină, dar ne educăm și ne calibrăm așteptările. Înțelegem că, dacă reprezentăm un brand și ne ascundem în spatele unei pagini de Facebook, asta nu ne face mai presus decât ceilalți ultilizatori. Le răspundem la comentarii și mesaje și încercăm să devenim mai buni respecând regulile jocului (a se înțelege că orice platformă în care publicăm sau distribuim conținut are regulile ei, care se pot schimba uneori!).
Devenim o voce respectabilă într-un loc unde autoritatea se recâștigă pas cu pas și unde tradiția din offline nu reprezintă mare lucru. Ne construim o comunitate: o cunoaștem, o fidelizăm, o respectăm și o răsplătim. Doar în felul acesta afacerea online are o șansă într-un miliard de site-uri.
Sunt multe lucruri noi pe care le putem descoperi singuri, dar sunt altele care ne pot fi prezentate. Multe dintre cursurile și conferințele din acest domeniu pot costa sume importante de bani. Sfat! Pentru acestea ar fi bine să căutați referințe despre cei care vin să vă vorbească.
Sunt și workshopuri/cursuri gratuite pentru participanți, unde până la sfârșitul perioadei de instruire puteți aduna un bagaj semnificativ de informații, fără să fie nevoie să scoateți ceva din buzunar. Un astfel de curs este cel ținut de Asociatia Turism Istoric, care începe săptămâna aceasta.
Ce-i de făcut când ai un hobby sau o pasiune care necesită un site/ pagină de Facebook? Nu te aștepta să fie ușor! Educă-te! Fii inovativ și nu-i copia pe alții! Ca să ai succes, pregătește-te pentru eșec și nu te teme de el!