Promisiuni încălcate și demo-uri înșelătoare: principalele probleme la E3

de: Bogdan Cristea
20 07. 2016

E3 are câteva probleme majore în ziua, iar jucătorii și dezvoltatorii sunt afectați în aceeași măsură.

Pentru cei care nu știu, E3 este cea mai mare conferință anuală în care dezvoltatorii își expun cele mai noi jocuri. Aceasta se desfășoară pe parcursul a trei zile și este ocazia perfectă pentru marii producători de jocuri de a-și prezenta noile titluri. Însă, de curând, gamerii din toată lumea au început să aibă din ce în ce mai des de-a face cu promisiuni încălcate și cu demo-uri înșelătoare.

Nu este foarte greu să ne dăm seama cum s-a ajuns în situația actuală. Indiferent de părerile personale, E3 nu este nici de departe o sărbătoare. Evenimentul nu este deschis publicului larg, așa cum este Gamescom, participarea fiind condiționată de o legătură, din punct de vedere profesional, cu industria jocurilor video. Prin urmare, E3 este plin de jurnaliști extrem de pretențioși și companii, precum Microsoft sau Sony, cu așteptări extrem de mari.

Scopul evenimentului, până la urmă, este acela de a vinde un produs, într-un fel sau altul. Iar din acest motiv, este nevoie de un echilibru între dorințele dezvoltatorilor și ambițiile uriașe ale publisher-ilor. În ultimii ani, dezvoltatorii au fost nevoiți să cedeze din ce în ce mai multe teren în fața marilor companii, iar asta a dat naștere unor situații dezastruoase. Promisiunile încălcate au legătură, de cele mai multe ori, cu nerespectarea unor date de lansare anunțate la eveniment. Însă chestiunea demo-urilor este una mai complexă.

Pentru a înțelege mai bine situația actuală, nu trebuie decât să ne uităm la două exemple foarte bune: Star Wars Battlefront și The Division. Ambele au reușit să impresioneze o grămadă de jucători la E3 și ambele au dezamăgit atunci când au fost lansate pe piață.

Marile speranțe

În ceea ce privește grafica, ambele jocuri s-au descurcat excepțional (unul dintre cele mai importante aspecte la E3). Trebuie să fim corecți și să recunoaștem faptul că EA Dice și Ubisoft Massive au reușit să creeze două dintre cele mai impresionante jocuri din punct de vedere vizual. Dar când vine vorba de conținut, povestea este cu totul diferită, iar adevăratele probleme au ieșit la suprafață odată ce au început livrările.

Battlefront, printre altele, avea prea puține hărți și arme, nicio campanie single player și nu oferea posibilitatea de a personaliza armele. Practic, oricât de mult ai fi jucat, nu prea aveai impresia că jocul te recompensează pentru efortul tău. Armele și fețele pentru personaje puteau fi deblocate extrem de ușor, astfel că, după o anumită perioadă, jucătorul de rând nu prea mai avea un motiv pentru a juca.

În mod clar, principalul motiv pentru care jocul a fost criticat a fost absența campaniei single, iar în urmă cu câteva săptămâni am avut ocazia de a afla motivul: filmul The Force Awakens. Exact! Dezvoltatorii au fost nevoiți să elimine campania de single-player, astfel încât jocul să debuteze în aceeași perioadă cu filmul. Prin urmare, gamerii au primit un joc neterminat, iar Dice a fost aspru criticată.

The Division este un caz aparte. Dacă ați încercat jocul și vă uitați peste trailer-ul afișat în urmă cu trei ani la E3 2013, veți observa cât de mult s-au schimbat lucrurile: harta este una diferită și mult mai mică decât cea afișată la E3, multe clădiri nu sunt accesibile, iar unele elemente, precum aplicația care permitea unui jucător să controleze o dronă, au fost eliminate complet.

The Division a devenit ulterior unul dintre cele mai populare jocuri din istoria Ubisoft, însă feedback-ul negativ nu a întârziat să apară. Aici, sunt de părere că timpul pus la dispoziția dezvoltatorilor nu a fost o problemă. Nu putem spune că jocul a fost grăbit, întrucât au trecut aproape trei ani de zile de la prezentarea sa și până la lansare. În schimb, în încercarea de a ne prezenta viziunea lor asupra jocului, developerii au creat așteptări prea mari în rândul gamerilor.

După părerea mea, una dintre principalele cauze pentru asemenea situații sunt precomenzile. În încercarea de a genera venituri cât mai mari, publisher-ii îi grăbesc pe dezvoltatori, care, la rândul lor, nu mai acordă prea multă atenție detaliilor. Până la urmă, de ce ai precomanda un joc? Pentru puțin conținut în plus, care, de cele mai multe ori nu are absolut nicio legătură cu povestea principală? Pentru câteva item-uri?

O precomandă necesită o cantitate uriașă de încredere într-un dezvoltator, iar încrederea nu se câștigă atât de ușor. Am văzut prea multe jocuri dezamăgitoare în ultimii ani pentru a mai plăti 300 de lei pentru ceva ce nu este încă terminat. Așa că următoare dată când aveți de gând să precomandați un joc, amintiți-vă replica rostită de Cartman în South Park, inclusă în videoclipul de mai sus.

Bunele intenții

Nu este nevoie decât să auzi declarațiile unor dezvoltatori pentru a-ți da seama cât de adevărată este acea vorbă care spune că ”drumul către iad este pavat cu intenții bune”. Orice joc, oricât de bun sau prost este, are la bază mână de oameni care vor să transforme o idee într-un titlu de succes, oferind cea mai bună experiență utilizatorilor. Dar ideea aceea trebuie prezentată ”într-un mod atrăgător” publisher-ului, apoi echipei de dezvoltatori, apoi presei și, într-un final, jucătorilor.

Într-un asemenea context, o idee bună evoluează precum o bârfă. Este transmisă din persoană în persoană, fiecare adăugându-și pe parcurs propria interpretare, astfel că, după un timp, informația inițială s-a pierdut aproape în totalitate.

Până la urmă, poate și noi, utilizatorii de rând, avem o vină importantă aici. Poate că nu ar trebui să ne mai plângem atât de mult în legătură cu perioadele de lansare, sau poate că ar trebui să acceptăm faptul că materialele pe care le vedem la evenimente precum E3 sunt doar demonstrative, iar produsul final ar putea să fie extrem de diferit. Dar atunci ce rost mai au asemenea evenimente? Să ne facă să vedem tot ceea ce ar putea fi realizat?

Mulți se întreabă acum: are E3 un efect negativ asupra industriei jocurilor video? Este greu de răspuns la această întrebare. Până la urmă, evenimentul este organizat deja de 21 de ani, iar în această perioadă, am avut parte de unele dintre cele mai importante jocuri video din toate timpurile. În același timp, însă, a crescut și presiunea pusă pe dezvoltatori, motiv pentru care vedem din ce în ce mai des jocuri nefinisate, sau, în unele cazuri, extrem de diferite de ceea ce așteptam cu toții.

Recent, companii precum EA Games, Wargaming sau Activision-Blizzard au renunțat la standurile lor de la E3, iar mulți și-au manifestat îngrijorarea în legătură cu viitorul evenimentului. Dar dacă asta înseamnă că nu vom mai avea parte de experiențe precum cele din Star Wars Battlefront sau The Division, atunci cred că este un sacrificiu pe care cei mai mulți dintre noi am fi dispuși să-l facem.