NASA testează un program de aviație „verde”

de: Andrada Bonea
24 04. 2016

De-a lungul istoriei sale, NASA nu s-a rezumat la a construi nave spațiale, ci a vrut să revoluționeze remarcabil modul în care percepem transportul aviatic și explorarea spațiului. Acum, se pregătește să o facă din nou.

[readmore]

NASA a anunțat că lansează programul „New Aviation Horizons”, în cadrul căruia va dezvolta o nouă generație de X-Planes în următorii 10 ani, cu scopul de a accelera adoptarea tehnologiilor aviatice „verzi”. Avioanele X au o istorie în ceea ce privește depășirea limitelor tehnologice. În 1947, un astfel de avion a depășit bariera sunetului, fiind pilotat de Chuck Yeager.

Experimentul X-1 a fost înălțat la o altitudine de 25.000 de picioare de către o aeronavă B-29 și după aceea eliberat prin orificiul de lansare al torpilelor, el prinzând o viteză fenomenală depășind 662 mile/h (bariera sunetului la acea altitudine) care l-a înaltat până la înălțimea de 40.000 de picioare. Avionul-rachetă, poreclit „Strălucitorul Glennis” (după numele soției sale), a fost proiectat cu aripi zvelte și largi și un fuselaj neîntrerupt modelat după un glonț de calibrul 50.

Ultimul din serie a fost X-56, care în 2013 a testat zborul la altitudini mari și cu anduranță mare pentru navele fără echipaj uman la bord. În februarie, NASA a semnat un contract cu Lockheed Martin pentru un nou avion supersonic, cu intenția de a începe testele în 2020. Nava ar experimenta QueSST (Quiet Supersonic Technology), care ar reduce „explozia” sonică pe care o provoacă aceste tipuri de avioane și devin, astfel, greu de folosit în zonele populate.

[readmore]

Atenția asupra dezvoltării și testării mai multor tehnologii verzi are scopul de a reduce poluare generată de mijloacele de transport aerian, un punct maxim de interes fiind eliminarea emisiilor de carbon. De asemenea, prețul combustibilului va crește și mai mult în viitor, așa că astfel de forme de transport ar fi un beneficiu și pentru consumatori, potrivit NASA.