Începuturile capitalismului: cum arătau primele reclame la PC-uri

de: Andrada Bonea
21 01. 2016

Poate cel mai interesant lucru la reclamele vechi e că ne arată felul în care companiile își doreau ca oamenii să gândească. Noi ne vom axa, desigur, pe computere și pe felul în care acestea s-au transformat treptat în necesități.

[related]

Aproape toate imaginile vin de pe tumblr-ul Dinosaur’s Pen, dedicat exclusiv computerelor retro și reclamelor. Practic, e o o mașină a timpului, care te transportă cu un simplu click prin întreaga istorie a computerelor, încă de când erau niște mașinării care ocupau aproape o cameră. Asta ne face să ne întrebăm cum vom vedea peste câteva decenii reclamele actuale ale Apple, Samsung și ale celorlaltor jucători mari din industrie. Dacă tot a venit vorba despre Apple, ei aveau câteva dintre cele mai amuzante reclame. De asemenea, pentru IBM, computerul 5100, lansat în 1975 și care vei vedea că nu era tocmai mic și ușor, era un computer transportabil, la vremea aceea. Îți recomandăm să citești textele din reclamele pe care le-am inclus pe îndelete, pentru că ai o porție sănătoasă de râs inclusă în meniu.

Cât despre România, Apple a derulat o campanie de promovare agresivă în presa scrisă românească, în primii ani de după Revoluţie. „Secolul XXI va fi Apple sau nu va fi deloc“. Apple încerca să le vândă românilor calculatoare Mac sau notebook-uri, scria Adevărul.ro în 2013. Deviza lor era „ale noastre sunt uşor de folosit“, „procesul de învăţare se bazează pe intuiţie şi experienţa vieţii curente“, „dacă ai un deget, poţi folosi calculatoarele noastre“. Computerele Apple erau comercializate de firmele Delta Design şi RCS, conduse de omul de afaceri suedez Julien Rosengren, care s-a asociat mai apoi cu Gabriel Oprea, în prezent om politic şi general cu patru stele.

În acei ani a apărut pe piaţă un alt mare magazin care vindea calculatoare: Computerland. Nu e de mirare că patronul Nicolae Badea e azi unul dintre cei mai bogaţi români. Tot pe simplitate miza şi un alt colos IT, e vorba de IBM: „Five minutes and you’re in business”, era deviza acestora pentru divizia de calculatoare de birou. „În cinci minute sunteţi în afacere, după câteva zile îl stăpâniţi. După o săptămână vă gândiţi deja la viitor”.

[readmore]

În pozele de mai sus veți vedea că elementele cu tentă sexuală nu sunt tocmai noi în advertising și că sunt la fel de dese în reclamele vintage precum sunt azi în reclamele la bere. Aparent, sexul vinde dintotdeauna, iar publicitarii îl au mereu ca pe un as în mânecă. Desigur, nu toate sunt așa. Unele sunt sobre și strict informative, iar altele ușor infantile, care ar putea prinde și azi dacă ar fi prezentate într-o notă evidentă de sarcasm.