Donald Trump ne-a demonstrat că, oricât ne-ar plăcea să credem asta, politica nu se face pe Internet

de: Ada Constanda
09 11. 2016

Oricât ne-ar plăcea să credem, politica nu se face pe internet.

[related]

Așa cum cea mai entuziasmantă promovare a democratei Hillary Clinton s-a dus pe Facebook și Twitter, tot pe aceste platforme se revarsă cea mai cruntă dezamăgire, după victoria republicanului Donald Trump. După alegerile din SUA am înțeles câteva lucruri, cele mai importante fiind că internauții trăiesc într-o bulă și uită de puterea maselor, iar figurile de la Hollywood, și vedetele în general, nu au chiar așa o mare influență pe cât se crede.

Nu sunt analist politic, nu fac politică, doar remarc niște lucruri care au legătură strict cu domeniul în care lucrez. 9 noiembrie 2016 va rămâne o zi istorică, ziua în care americanii au ales drept președinte un om care a dat dovadă de misoginism, rasism și xenofobie. Că sunt mai proști decât românii (văd că asta e bucuria pe Facebook-ul național) nu mă consolează și nici nu știu dacă e adevărat pentru că și noi avem păcatele noastre în materie de politică (s-ar putea să mai adăugăm unul în decembrie).

Pentru mine 9 noiembrie 2016 este și ziua în care mi s-a dovedit că platformele sociale, media și mai ales vedetele hollywoodiene nu au o influență atât de mare pe cât se crede și li se atribuie.

Sunt, recunosc, dintre cei păcăliți, dintre cei care au crezut cu tărie într-o victorie în dreptul democratei. De ce? În primul rând pentru că, lucrând pe zona de entertainment, Facebook-ul și Twitter-ul mi-au fost inundate de mesajele de susținere ale întreg Hollywood-ului, comentarii dure la adresa lui Trump și ode închinate lui Hillary, petiții, campanii. Opinii exprimate de figuri emblematice din Cetatea Filmului, oameni apreciați și respectați pe întreg mapamondul, influenceri cum s-ar spune, toți au făcut scut în jurul democratei. Câteva exemple: actorul Robert DeNiro a avut de departe cea mai virulentă reacție față de Trump, declarând răspicat că ar vrea să-i tragă un pumn în față, filmarea respectivă s-a rostogolit pe tot internetul, a avut milioane de vizualizări; cântăreața Katy Perry a publicat pe Twitter un video în care se dezbracă și și-a asumat public faptul că-și va folosi corpul drept click-bait pentru a-i convinge pe americani să o voteze pe Hillary; Regina Pop Madonna și-a făcut selfie-uri goală și a promis recompense neortodoxe pentru votanții lui Hillary. Nu mai zic de meme-urile cu Donald Trump.

Oamenii din industria de divertisment au folosit toate armele din dotare pentru a se asigura că nu va fi rostită niciodată sintagma „Donald Trump, noul președinte al SUA“, de la sute de îndemnuri pe Facebook, Twitter, Instagram, până la discursuri în mijlocul concertelor la care au participat zeci de mii de oameni. În emisiuni, pe covorul roșu, la conferințe de presă, vedetele nu au ratat nicio ocazie de a le aminti oamenilor să o voteze pe Hillary Clinton.

Și totuși, ce s-a întâmplat cu puterea social media și mai ales cu influența starurilor? Ce s-a întâmplat cu generația Facebook care schimbă lumea? Nu s-a întâmplat absolut nimic, nu s-a schimbat nimic, Facebook-ul e același, Twitter-ul e același, vedetele sunt tot oameni, doar că așteptările noastre și convingerile noastre sunt de multe ori deformate.

Da, trăim în era tehnologiei, am ajuns să ne trăim o mare parte din viață în social media. Trăim într-o bulă creată de noi pe Facebook. O bulă în care urmărim oameni cu aceleași viziuni și principii ca ale noastre, o bulă în care ne sunt dezvăluite doar lucrurile care ne plac, cu care suntem de acord și care credem că sunt corecte, o bulă în care nu pot pătrunde (sau dacă se întâmplă rezolvăm printr-un simplu click) lucruri care nu ne convin. Și bula asta ne dă impresia că suntem mulți, că noi vom face diferența, dar dincolo de wall sunt oamenii din lumea reală, oameni cărora nu le pasă de Facebook și Twitter. Și sunt mulți. Și votează.