De ce vor cercetătorii să te scape de semafoare

de: Bogdan Cristea
20 03. 2016

Oamenii de știință sunt de părere că intersecțiile ar putea fi mai eficiente fără semafoare.

Condițiile din trafic din ziua de azi sunt departe de a fi ideale, însă cercetătorii sunt de părere că acestea ar putea fi îmbunătățite prin eliminarea semafoarelor. Astfel, autovehiculele capabile de a comunica între ele nu s-ar mai înghesui în intersecții, ajungând acolo exact în momentul în care vor putea trece fără a fi nevoite să aștepte. Conform site-ului Computerworld, o asemenea măsură ar permite gestionarea unui trafic de două ori mai mare decât cel din ziua de azi.

Cercetătorii se pare că au reușit să ilustreze o modalitate prin care un vehicul poate fi dotat cu senzori cu ajutorul cărora poate informa alte mașini cât de departe trebuie să stea una de cealaltă în condițiile în care se apropie de o intersecție din direcții diferite. ”Dacă un sistem se folosește de tehnologie avansată și  nu de semafoare, poate preda controlul traficului vehiculelor. Astfel, poți crea un sistem mult mai eficient, deoarece te poți asigura că vehiculele pot ajunge în intersecție chiar atunci când au un loc”, a declarat Carlo Ratti, un angajat din cadrul MIT.

Conceptul folosit este cunoscut drept ”slower is faster” (mai încet înseamnă mai rapid) și se aseamănă, într-un fel, cu modul în care pasagerii se urcă într-un avion. Cei care se îngrămădesc pentru a se îmbarca vor crea probabil o aglomerație, iar perioada de timp necesară fiecăruia pentru a-și ocupa locul va crește. Dar dacă se deplasează cu o viteză mai mică în mod constant, tot procesul se va încheia mult mai repede. Același lucru este valabil și în trafic. Dând importanță fluxului constant de mașini și nu vitezei fiecărui vehicul, șoferii pot evita aglomerațiile.

”Dacă ai nevoie să încetinești vehiculul din cauza traficului, faci acest lucru devreme, pentru a te apropia de intersecție cu o viteză mică, iar când vei fi nevoit să o traversezi, vei putea face asta în cel mai scurt timp”, a declarat un Paolo Santi, un membru al Consiliului Național de Cercetare din italia, implicat în proiect. Desigur, un asemenea sistem ar necesita o schimbare majoră a infrastructurii, care ar putea dura ani de zile. Mai mult decât atât, acesta ar funcționa cel mai bine în cazul în care ar fi folosite mașini autonome.