De ce trebuie luată în serios expresia ”munca-i muncă și distracția-i distracție”

de: Ștefan Tănase
28 09. 2016

Pentru că tot este în toi dezbaterea despre homeschooling zilele acestea, m-am gândit că ar fi interesantă și o discuție despre munca de acasă și sistemul BYOD (Bring your own device).

[related]

Să muncești de acasă pare să aibă doar avantaje, la o primă vedere. Nu mai pierzi vremea în trafic, reduci cheltuielile cu benzina – dacă mergi cu mașina la birou zi de zi  – și poți să te organizezi așa cum vrei tu. Pe de altă parte, la fel ca la școală, este de luat în calcul și dimensiunea socială a unui loc de muncă, unde te vezi în fiecare zi cu colegii. Știu persoane care, lucrând de acasă, rămâneau toată ziua în pijamale și simțeau că se “rup” de lume. De acasă poți ajunge să muncești prea mult – să nu te ridici nici măcar să bei un pahar cu apă sau să-ți o pauză, la prânz. Sau, dimpotrivă, poate să-ți fie distrasă atenția în fiecare moment – de la cățelul, pisica sau papagalul cu chef de joacă, la televizorul pe care îl deschizi pentru știri și ajungi să te uiți la un episod din serialul preferat.

Din perspectiva companiilor, mobilitatea și BYOD sunt practici adoptate pentru a reduce costurile, uitând, de cele mai multe ori, să privească lucrurile și din perspectiva securității, care este lăsată pe ultimul plan.  Problema cea mai mare în cazul BYOD este aceea că dispozitivele angajaților sunt foarte greu de ținut sub control. Chiar dacă ai pe telefon și informații legate de muncă, tot ai tendința să îl consideri proprietatea ta, iar fișierele păstrate în el o chestiune personală. Acest punct de vedere este corect, dar dacă se întâmplă ca dispozitivul respectiv să fie furat sau pierdut sau să se defecteze, atunci personalul IT din companie este cel care trebuie să rezolve problema.

În cadrul unui studiu făcut de noi, 36% dintre respondenți au spus că au pe dispozitivele mobile personale și informații de serviciu, 18% – că își păstrează pe acestea parolele de la contul de e-mail de serviciu, iar 11%, parolele de la intranetul firmei sau  de la VPN.

În ansamblu, din răspunsuri reiese că nu sunt conștientizate potențialele pericole la adresa securității informațiilor de serviciu: doar 10% dintre participanți sunt într-adevăr preocupați de acest lucru. Înseamnă că, dacă restul de 90% nu se gândesc la eventualitatea ca datele despre compania la care lucrează să fie furate din dispozitivele lor, nici nu au cum să ia vreo măsură preventivă.

Soluții? Primul pas este să conștientizezi că, atunci când folosești telefonul sau laptopul personal, ai o responsabilitate în plus. Dacă uiți să faci backup sau update unui dispozitiv care nu include informații de serviciu sau uiți, uneori, unde l-ai lăsat, ar fi bine să schimbi aceste lucruri și să-ți creezi o rutină de măsuri preventive.

La rândul lor, companiile ar  trebui să se asigure că informațiile personale sunt ținute separat de cele de muncă, iar soluțiile de securitate de ultimă generație le oferă această opțiune.

Dincolo de aspectele de securitate, discuția despre munca de acasă sau BYOD rămâne deschisă, cu avantaje și dezavantaje de fiecare parte, în funcție de specificul companiei, de angajați și de domeniul de activitate.