Unde se duc gadgeturile când mor? În vizită la cel mai mare service

de: Răzvan Băltărețu
02 06. 2015

Poate la tine la țară sau undeva pe balcon mai ai încă un televizor alb-negru care funcționează bine, dar gadgeturile nu trăiesc o viață de om. Trăiesc puțin și când se duc le duci la „doctor” sau le arunci. În cel mai mare service din România am fost să văd cine are grijă de gadgeturile tale.

Poate tu crezi că service-urile din România sunt pline doar de gadgeturi ieftine de la tot felul de companii care „reciclează” produse chinezești pentru piața locală. Dacă crezi așa ceva, nu ești departe de adevăr, dar este un adevăr la fel de evident ca apa care te udă. Cu cât prețul unui produs e mai jos, cu atât producătorul și vânzătorul trebuie să reducă din costuri în alte părți.

[related]

Așa ajungi să ai telefoane din plastic a căror carcasă se crapă destul de repede sau ecrane care se fisurează și în condiții normale de folosire și transportare. La Depanero, cel mai mare service specializat în electronice și electrocasnice din România, am văzut mai multe cutii marcate cu produse low-end din România decât vezi într-un magazin destul de mare. Sunt și de la companii de clasă A, dar mai puține și de aici ar trebui să înceapă orice discuție despre un service: cu cât gadgetul va fi mai ieftin, cu atât există probabilitatea să se defecteze.

La Depanero sunt aproximativ 30.000 de oameni care trimit pe lună produse. Cele mai multe sunt în garanție, susține Adrian Antohi, directorul general Depanero, iar acestea se defectează cel mai des în primele șase luni de folosire. Cele mai mari probleme, la gadgeturile portabile de tipul telefoanelor sau tabletelor, apar la ecran și sistemul de operare. „Durata medie de rezolvare este sub șapte zile pentru toate produsele, dar, desigur, depinde și de categoria produsului, dacă avem piese de schimb, și de volumul per categorie. Totuși, ajungem la un procent de 80-85% din reparații să fie gata în sub 10 zile”, susține Antohi.

Spre deosebire de service-ul „de cartier” la care te duci și speri să aibă piese de schimb, Depanero are pentru produsele tuturor partenerilor săi. Există un stoc „buffer”, creat pentru a rezolva rapid cele mai frecvente probleme care pot să apară cu un anumit produs. „În momentul în care începem discuția cu un brand nou, compania ne trimite mostre ale produselor pe care le lansează. Noi le studiem, căutăm punctele slabe, unde ar putea apărea problemele principale, ne bazăm și pe experiența trecută, căci o tabletă tot tabletă rămâne, și oferim un feedback. Când primul lot de produse este deja pe piață, noi avem piese de schimb pe baza estimărilor noastre, că se poate defecta un conector sau un cablu”, explică Adrian Antohi.

În ultimii 4-5 ani a existat o explozie a interesului față de gadgeturi portabile. Tabletele și telefoanele fie au fost vândute la promoție ori la abonamente telecom, fie au fost furnizate de tot felul de companii care le-au importat sub brand propriu din China. Piața aceasta este în creștere și spre maturizare. Antohi spune că televizorul este un produs către care ne-am putea uita și l-am putea numi matur. „Când vine vorba de service pentru televizoare, acestea mai are, în prezent, doar trei componente majore: ecranul, placa de bază și sursa de alimentare. Se defectează mai greu decât alte electronice”, susține Antohi.

Black Friday e pentru unii mumă, pentru alții ciumă

Depanero nu exista până în 2010, când eMAG a decis că externalizează departamentul de service sub forma înființării unei noi companii. Aceata s-a numit ServSkills și pe lângă eMAG a început să deservească și alte companii. Apoi, Depanero nu exista până în 2014, când a trecut la acest nume printr-o campanie de marketing în care au investit jumătate de milion de euro. Schimbarea a fost bazată pe două motive: nu exista niciun jucător mare care să asigure service și nimeni nu știa cine e ServSkills sau la ce service le-a fost sau le-ar putea fi reparat gadgetul.

Pentru anul acesat, Adrian Antohi estimează că Depanero va avea o cifră de afaceri de patru milioane de euro, dar mai importantă, după cum s-a văzut și pe modelul eMAG, este extinderea. În primul rând, Depanero are nevoie de tehnicieni, aceștia nefiind furnizați de sistemul de învățământ decât în rare ocazii. Problema a fost destul de mare după valul „Black Friday”. Un eveniment pornit de eMAG i-a adus aceste companii un volum imens de produse în service. La începutul anului, zilnic, intrau în service între 1.500 și 2.000 de produse.

Tehnicienii ar urma să fie școliți printr-un program al Depanero, dar deocamdată acesta există la nivel de plan, neavând o perioadă estimată de lansare. S-ar putea ca până la finalul anului să fie gata, iar marea nevoie este în alte județe decât București. De asemenea, Depanero plănuiește extinderea în Bulgaria, Ungaria și Polonia, unde n-ar putea fi asigurată consultanța în engleză.

Prin service-ul Depanero, situat în București în zona podului Basarab, a trecut și un videorecorder din anii ’80 pe care au reușit să-l repare. Am găsit și eu câteva dispozitive vechi pe care le-au primit. În astfel de cazuri, cum de piese de la producător nu se pune problema, se caută piese potrivite pe alte canale. Încă n-au ajuns însă ceasuri inteligente.