Recomandări pentru cinefili: top filme 2015

de: Andrada Bonea
20 10. 2015

Deși 2015 nu s-a terminat încă, nu e prematur să dăm un verdict: a fost un an excelent pentru cinematografie. Și, pentru că noi ne-am petrecut mai mult timp în cinema decât în cafenele, ne-am gândit la un mic top filme 2015.

Top filme 2015 – SF

Numărul de filme SF care abordează tema inteligenței artificiale a crescut considerabil în ultimii câțiva ani. Numai anul acesta am văzut două titluri bazate pe această temă: Chappie (o poveste post-apocaliptică plină de umor) și Avengers: Age of Ultron (unde Ultron nu este altceva decât un robot inteligent). Și totuși, poate cel mai bun film făcut asupra subiectului e Ex Machina. Este genul de film care nu se bazează pe efecte speciale pentru a te introduce într-o atmosferă SF.

Totul se desfășoară într-o casă deținută de CEO-ul unei companii similară Google. Bineînțeles, există fel de fel de tehnologii bazate pe control vocal și cartele care deschid și închid numai anumite uși, dar întreg decorul ar putea fi reprodus cu ușurință într-o sală de teatru (lucru care mi-ar plăcea mult). Nathan (Oscar Isaac), CEO-ul menționat mai devreme, organizează o loterie în cadrul companiei prin care îl alege pe Caleb (Domhnal Gleeson), un tânăr programator, pentru a petrece un weekend cu el la casa lui izolată.

În scurt timp aflăm că, de fapt, Caleb nu a venit acolo doar pentru a bea bere cu excentricul Nathan, ci pentru a vedea dacă Ava (Alicia Vikander), o inteligență artificială avansată, poate trece testul Turing. Încă de la început, atmosfera este apăsătoare, iar divergențele dintre Caleb și Nathan nu întârzie să apară. Cele două personaje sunt puse perfect în antiteză, atât când vine vorba de aspect, cât și de stilul de viață și de valori morale.

În top filme 2015, și Avengers: Age of Ultron ocupă un loc fruntaș. Acțiunea se învârte în jurul lui Ultron, o inteligență artificială incredibil de puternică. Problema cu Ultron, care, de fapt, este și problema oricărei alte inteligențe artificiale, este că nu avut un ”ghid inițial” bine delimitat. Așa că ajunge să vrea să distrugă Pământul și, odată cu el, echipa Avengers. Mai exact, Ultron ia naștere ca urmare a ambiției și a fricii lui Tony Stark. Inteligența artificială ajunge să infecteze întreg internetul și să obțină controlul asupra armatei de roboți creați de Stark, iar întreaga acțiune poate fi sumarizată cu sintagma ”de ceea ce ți-e frică, nu scapi”. Ultron este înfricoșător pentru că în gândire și acțiuni nu pare fi nimic mai mult decât un om, arătând că nebunia și complexul de Dumnezeu se poate transmite de la creator la creație.

Iron Man, Hulk, Thor, Captain America, Black Widow și Hawkeye sunt mai umani ca oricând. Sunt măcinați de trecut și de deciziile care trebuie luate în prezent, își fac probleme privind mortalitatea (sau imortalitatea) și, în cele din urmă, realizează că puterea lor stă în numere. Vorbind despre conflicte, lupta dintre Iron Man și Hulk este, probabil, mai distractivă și mai palpitantă decât bătălia finală.

Deși cârcotașii vehiculau că The Martian nu e decât o adaptare a Interstellar, lucrurile nu stau deloc așa. În Interstellar, Matt Damon l-a jucat pe Dr. Mann, un om de știință care a plecat în căutarea unei alte planete locuibile, înaintea lui Cooper, jucat de McConaughey. Mann sfârșește izolat pe o planetă aproape înghețată, și după ce caută tot felul de metode de a scăpa, e descoperit de Cooper. În contrast, în The Martian, Matt Damon se află în pielea lui Mark Watney, care e abandonat pe Marte după ce colegii săi sunt convinși că l-au pierdut definitiv într-o furtună agresivă de nisip. Nu numai că trebuie să supraviețuiască prin resurse limitate, dar e nevoit și să folosească toată știința pe care o știe pentru a cere ajutor.

Sunt câteva elemente comune, dar filmele nu pot fi comparate în adevăratul sens al cuvântului. Ambele sunt excelente, au acuratețe științifică și au trecut prin filtrul cercetătorilor avizați. Interstellar e mai degrabă o dramă care deplasează accentul alternativ pe știință și pe emoție, pe forța legăturilor interumane, în timp ce The Martian e mai degrabă un thriller piperat cu umor și știință, care gravitează în jurul unui om aflat într-o situație critică. De data asta, Matt Damon e un botanist surprinzător de relaxat în fața posibilității (foarte mari, de altfel) de a muri singur pe o planetă neexplorată. Și totuși, nu se resemnează.

Top filme 2015 – drame

În Woman in Gold, Maria Altmann, o refugiată evreică ajunsă la bătrâneţe, vrea să readucă în familie o imagine a mătuşii sale, expusă într-un important muzeu din Viena. Doar că imaginea nu e altceva decât „Mona Lisa Austriei”, o pictură de-a lui Gustav Klimt, devenită celebră. Tabloul a fost luat cu forţa de nazişti din casa familiei Altmann, iar Maria a fost obligată să plece, lăsând în urmă tot ce a iubit. După zeci de ani, ea e determinată să facă dreptate. Cu ajutorul unui tânăr avocat, Maria Altmann va da în judecată guvernul austriac pentru a recupera tabloul care o înfăţişează pe mătuşa sa. Povestea e fascinantă și, mai presus de toate, inspirată dintr-una reală, fără a o exagera de amorul artei prea mult.

Dacă îți place Shakespeare și i-ai citit piesele de teatru, nu poți rata ecranizarea Macbeth. Filmul, cu Michael Fassbender și Marion Cotillard în rolurile principale, prezintă povestea unui războinic neînfricat şi conducător inspirat de ambiţie şi dorinţă. O interpretare palpitantă a realităţilor dramatice ale momentului şi o reimaginare a ceea ce trebuie să fi fost perioada de război pentru unul dintre cele mai faimoase şi convingătoare personaje ale lui Shakespeare, o poveste despre pasiune şi ambiţie ce distrug totul, fixată într-un peisaj scoţian afectat de război. E un film superb, dar nu vă așteptați la multă acțiune, ci la profunzime autentică.

Everest spune povestea unei tragedii din 1996. Rob Hall (Jason Clarke) este un ghid experimentat care așteaptă un copil și care organizează o expediție către vârful muntelui Everest pentru câțiva temerari care fie vor să descopere sensul vieții fie vor să simtă că trăiesc cu adevărat.

În grupul lui Rob îl găsim pe Beck (Josh Brolin), un texan determinat cu mulți bani, pe Doug (John Hawkes), un poștaș care mai ”vizitase” muntele de câteva ori, pe Yasuko Namba (Naoko Mori), o asiatică determinată să cucerească ultimul din topul celor mai înalte vârfuri. Rob îl găsește pe munte și pe Scott Fischer (Jake Gyllenhaal), un ”copil rebel” al alpinismului care pare că singurul motiv pentru care escaladează muntele este ca să aibă suficientă determinare să rămână în viață.

Top filme 2015 – acțiune

E anul 45 de la sfârşitul lumii. Nu mai există lege, nu mai există energie electrică, apă potabilă, şi nici milă. În Mad Max: Fury Road, civilizaţia nu mai e decât o amintire, şi doar pentru câţiva. De cele mai dezvoltate ţări s-a ales praful, oraşele din zonele de coastă au fost distruse, şi în lupta pentru apă şi petrol aerul însuşi a devenit otrăvitor. Ceea ce a mai rămas din omenire hoinăreşte prin Wasteland/Pustiu, în triburi sălbatice care încearcă să supravieţuiască la poalele Citadelei, o fortăreaţă dintr-un sistem de peşteri în care mai există singura sursă de apă potabilă pe o rază de kilometri

Urmărit de un trecut turbulent, Mad Max prefera să călătorescă de unul singur şi să nu işi facă prieteni. În ciuda convingerilor sale, se alătură unui grup de supravieţuitori ai deşertului, conduşi de implacabila luptătoare Imperator Furiosa. Aceştia sunt urmăriţi permanent şi atacaţi de tiranul Immortan Joe care îi suspectează că i-au furat cea mai de preţ posesie.

Producţia Warner Bros. Pictures, The Man from U.N.C.L.E., îl aduce pe Henry Cavill (Man of Steel: Eroul) în rolul carismaticului Napoleon Solo, în timp ce Armmie Hammer (Reţeaua de socializare) îl interpretează pe rivalul său, KGB-istul Illya Kuryakin. Inspirat din popularul serial difuzat în 1960, filmul este regizat de Guy Ritchie şi are premiera pe marile ecrane din ţară pe 21 august.
Plasat la începutul anilor 60′, în plin Război Rece, Agentul de la U.N.C.L.E. evidenţiază concurenţa dintre cei doi agenţi de top CIA şi KGB. Nevoiţi să lase deoparte vechile conflicte, cei doi trebuie să facă echipă pentru a opri o organizaţie criminală internaţională, care vrea să destabilizeze fragila ordine mondială folosind arme nucleare şi tehnologie avansată. Singura pistă către organizaţia secretă este fiica unui om de ştiinţă german dispărut, prin intermediul căreia cei doi se pot infiltra în organizaţie.

Au trecut 22 de ani de la evenimentele din Jurassic Park, iar parcul de distracţii imaginat de vizionarul John Hammond este acum perfect funcţional. Milioane de turişti au venit anual pe Isla Nublar, plătind preţuri piperate pentru a vedea cu ochii lor dinozaurii readuşi la viaţă de tehnologii revoluţionare, dar în ultima vreme numărul vizitatorilor a scăzut. Pentru a creşte vânzările, Corporaţia Patel comandă realizarea unui nou dinozaur. Comportamentul acestuia îi va uimi pe angajaţii parcului, iar natura va profita curând de ocazie pentru a arăta din nou că nu poate fi controlată de către om. O recenzie mai amplă a Jurassic World găsești aici.

Top filme 2015 – comedii

Chiar dacă nu este exclusiv comedie și are destule momente în care te va emoționa până la lacrimi, nu trebuie să ratezi Inside Out. Viaţa lui Riley, o fetiţă veselă şi lipsită de griji, este dată peste cap când trebuie să-şi ia rămas-bun de la copilăria ei fericită din Minnesota pentru a se muta la San Francisco. Este momentul când emoţiile ei preiau iniţiativa, spre nemulţumirea părinţilor complet depăşiţi de situaţie ai fetiţei. Furia, Dezgustul, Frica, Tristeţea şi Bucuria se ceartă, colaborează şi se pierd în discuţii în contradictoriu, în încercarea de-a o face pe Riley să meargă mai departe şi să-şi găsească noi prieteni.

Pentru fanii adorabilului ursuleț Ted, care se deosebește de ursuleții normali tocmai pentru că e departe de a fi adorabil, Ted 2 nu e un film de ratat. De data asta, se întoarce cu noi probleme, de oameni mari, evident. Ted și-a găsit jumătatea, cu care vrea să-și întemeieze o familie. Toate bune și frumoase, cu excepția faptului că Ted e… doar un ursuleț. Va schimba el America și legile ei? Totul e posibil, căci vorbim despre Ted.

Fără îndoială, una dintre cele mai reușite comedii, pe care am văzut-o chiar recent, este American Ultra. E o comedie de acţiune concentrată pe povestea lui Mike (Jesse Eisenberg), un tip aparent ghinionist şi nemotivat, a cărui viaţă banală cu Phoebe (Kristen Stewart), iubita sa cu care locuieşte, este întoarsă pe dos pe neaşteptate. La fel ca în viața reală de semi-adult.

Fără să ştie acest lucru, Mike este de fapt un agent CIA letal, extrem de bine antrenat, aflat „în aşteptare”. Pentru că, ce e drept, nu e nimic ieșit din comun în a fi un super-agent secret fără să ai nici cea mai vagă idee despre asta. Ar putea fi povestea oricăruia dintre noi. Într-o fracţiune de secundă, când trecutul său secret se întoarce să-l bântuie, Mike este aruncat în mijlocul unei operaţiuni guvernamentale mortale şi este forţat să-şi scoată la iveală eroul de acţiune interior, pentru a supravieţui. Un review complet poți citi aici.

 

Top filme 2015 – horror

Acțiunea din Labirintul: Încercările focului începe exact de unde ne-a lăsat prima parte. Thomas, alături de ceilalți care au reușit să scape din labirint, se trezește în elicopter, din cauza focurilor de armă și a țipetelor și este dus într-un loc în care alți supraviețuitori ai labirintelor ar trebui să fie ținuți în siguranță și departe de WCKD (RAU), dar și de către cei infectați de Văpaie, boala misterioasă la care tinerii sunt imuni. Protagoniștii ajung să evadeze și să descopere lumea distrusă de afară. Aici filmul SF se transformă într-un horror de toată frumusețea. Se pare că cei infectați de Văpaie nu mor, ci se transformă în zombi înfiorători, numiți Cranks, înfometați și rapizi.

Norocul lui Thomas este că aceste creaturi par să fie active doar noaptea, stând ascunse în timpul zilei, așa că echipa ajunge, într-un final, la destinație: un grup de rebeli care ar putea să îi ajute pe tineri. Spre final filmul aduce o răsturnare de situație, dar una destul de previzibilă, și se termină la fel ca primul, adică în coadă de pește. Scenele de horror sunt alternate cu alte conflicte, așa că nu este un film de la care să pleci cu senzația că nu vei mai dormi bine la noapte. E un mix foarte bun de blockbuster, SciFi și horror.

Crimson Peak nu e chiar un horror obișnuit, ceea ce am apreciat. Când un străin fermecător îi fură inima, o tânără acceptă să se mute cu acesta la Crimson Peak, pe domeniul familiei lui, într-o casă roșie ca sângele, un loc plin de secrete care o vor bântui pentru eternitate. Între dorință și tenebre, între mister și nebunie stă adevărul din spatele casei din Crimson Peak. Este, practic, o poveste romantică gotică născută din imaginația regizorului Guillermo del Toro, în care protagoniști sunt Tom Hiddleston, Jessica Chastain, Mia Wasikowska și Charlie Hunnam.

În Visions, lăsând în urmă viaţa agitată de la oraş, tânăra Eveleigh (Fisher), care va deveni în curând mamă, îl urmează pe soţul ei, David (Mount), la frumoasa sa casă de la ţară, unde cultivă viţă de vie. Din nefericire, ea va fi terorizată aici de o apariţie fantomatică, o persoană cu glugă pe cap, care i se arată numai ei. Nimeni altcineva nu poate vedea sau auzi mişcările acestei fantome, nici măcar David, care e din ce în ce mai îngrijorat de starea de sănătate a soţiei sale.

Eveleigh încearcă cu disperare să dovedească că nu e nebună. Ea îi determină pe localnici să-i dezvăluie secretele acestei podgorii bântuite, unde locuieşte acum împreună cu soţul ei. Dar atunci când pune cap la cap informaţiile pe care le-a aflat, rezultatul pare total diferit de ceea ce şi-a imaginat şi mult mai periculos pentru ea şi pentru copilul pe care urmează să-l nască.