SpaceX are motive de teamă: s-ar putea naște un nou rival

de: Ștefan Neculai
14 09. 2015

Constructorii aerospațiali de la Lockheed Martin s-au aliat cu Boeing și au creat United Launch Alliance (ULA), care se ocupă de lansarea sateliților de spionaj și navigare pentru Pentagon și Air Force.

Acum, alianța este subiectul unei oferte de două miliarde de dolari din partea Aerojet Rocketdyne, compania umilită în încercările sale de a lansa Atlas V, rachetă construită în scop comercial, pentru a transporta astronauți.

ULA a fost creată în 2006, după mai bine de doi ani de negocieri între Lockheed Martin, o companie americană constructoare de echipamente aerospațiale, și Boenig, al doilea cel mai mare furnizor de echipament aerospațial și tehnologic al Pentagonului după Lockheed Martin. ULA a avut parte de 99 de lansări de la crearea sa, dar s-a confruntat cu presiuni politice și financiare din partea guvernului Statelor Unite, și, mai ales, din cauza nașterii unui nou rival: SpaceX, compania lui Elon Musk.

Dacă oferta din partea celor de la Aerojet Rocketdyne, companie constructoare de motoare aerospațiale, va fi acceptată, ar putea lua naștere un gigant aerospațial care l-ar putea lăsa pe Elon Musk cu buza umflată. După cum explică cei de la Reuters, ULA este foarte performantă și de încredere, dar cere costuri uriașe pentru fiecare lansare. Compania utiliza motoare ieftine produse în Rusia, dar aceasta nu mai este o variantă de când rușii au ocupat Crimeea și i-au supărat pe americani.

O altă problemă întâmpinată de ULA ar fi cauzată chiar de racheta lui Elon Musk, SpaceX, și de faptul că aceasta încearcă tot posibilul să fie cea mai bună de până acum. Chiar Musk încearcă să lupte cu concurența de care ar avea parte din cauza ULA și a făcut un anunț public în care se plângea de faptul că aceasta i-a pus bețe în roate atunci când încerca să stabilească ultimele detalii pentru SpaceX.

De asemenea, există o presiune politică care cere să fie folosite exclusiv componente americane, cerință la care SpaceX s-a conformat și care îi conferă un avantaj. Totuși, dacă oferta este acceptată și ULA va colabora cu Aerojet, constructorii aerospațiali de dimensiuni mai mici vor fi lăsați complet pe dinafară.