Prima mașină înmatriculată în București și disputa creată de aceasta

de: Paul Călugăroiu
30 06. 2015

Prima mașină înmatriculată în București a fost un FN Herstal, în 1900. Vom face o scurtă descriere a mașinii care seamănă mai degrabă cu o caleașcă, după care aflăm și cum numărul de înmatriculare 1B a creat o adevărată dispută prin „lumea-bună” a vremii.

FN Herstal a fost construită la Fabrique Naționale d`€™Armes de Guerre din Belgia. Fabrica era specializată în producția de armament dar la începutul secolului XX s-a orientat și spre autovehicule. În 1900 au fost construite 47 de Herstal-uri, două din ele ajungând la noi în țară. Drept dovadă că afinitatea romanului spre ultimile apariții în domeniul auto are rădăcini adânci în istoria noastră.

Bazil G. Assan a fost primul român care și-a comandat o astfel de bijuterie a vremii. Înaintea de a fi primul posesor al unui automobil, Bazil G. Assan a fost și primul român care a făcut înconjurul lumii, prin călătoria sa cu plecare din Constantinopol apoi Alexandria – Ceylon – Nagasaki – Tokyo – Yokohama – San Francisco – New York,  cu destinație finală Londra în 1899. Totodată el a fost și fiul industriașului care a construit în 1853 prima moară acționată de un motor cu aburi. După achiziționarea unui FN Herstal, Bazil G. Assan a primit numărul de inamtriculare 1B.

Prințul George Valentin Bibescu a fost următorul român care și-a comandat un FN Herstal, el fiind unul dintre cei mai mari împătimiți auto și pionier al acestei industrii la noi în țară. În 1901 prințul participă la una din primele curse europene, de la Geneva la București. Cursă a terminat-o în 73 de ore la volanul unui Buick. De asemenea el a fondat și Clubul Aviatic Român în 1909 și Automobil Clubul Român în 1904, vicepreședinte la cel din urmă fiind chiar Bazil G. Assan.

După ce prințul a primit FN Herstal-ul comandat, a dorit ca mașina lui să fie prima înmatriculată în București, dar numărul 1B era deja dat lui Bazil G. Assan.  Pentru ca dorința prințului să fie totuși, oarecum respectată, Prefectura Capitalei a făcut un compromis și i-a oferit numărul de înmatriculare 0B. Nu sunt sigur dacă un cetățean de rând, fără sânge albastru, ar fi avut parte de același privilegiu, cert este că atât Bazil Assan cât și prințul Bibescu au avut prima mașină înmatriculată în București, unul practic iar celălalt teoretic.

Că să ne facem o idee despre cât de rudimentară era o mașină la aceea vreme, vom începe cu una din cele mai mari inovații aduse pe piață de către FN Herstal. Mașina dispunea de două faruri cu gaz, pentru ca șoferul să poată circula și noaptea. Da, în 1900 apăreau primele versiuni ale farului. Caroseria era una de tip faeton, considerată un lux al acelei epoci. Nu avea cheie, ci mașina din 1900 se pornea cu ajutorul unei manivele pe care o conectai la arborele cotit printre spițele roții din stânga față.

Rezervorul era sub bancheta pasagerilor iar transmisia avea două trepte pe care le schimbai cu ajutorul unui levier amplasat la exteriorul mașinii, treapta întâi fiind în stânga iar treapta doi în dreapta. Accelerația era amplasată pe coloana de direcție și era acționată de scripeți, pe lângă primele versiuni ale farului avem, se pare, și printre primele variante de accelerație.

Nu știm ce s-a întâmplat cu mașina prințului Valentin Bibescu, dar cea a lui Bazil G. Assan a fost expusă în 2011 la Muzeul Național de Istorie, timp de o lună.

Sursa foto: George Nica/capodopere2019.ro