De ce pentru fotografii Instagram e o platformă ratată
Instagram a crescut drept o platformă pe care fotografia era limbajul universal, dar niciodată n-a fost un serviciu pe care fotografia să fie importantă. Acest lucru e mai evident ca niciodată acum, la cinci ani de la debut și la trei de când Facebook a cumpărat Instagram.
În 2012, Facebook a cumpărat platforma Instagram cu un miliard de dolari. A ajuns în acest timp la câteva sute de milioane de utilizatori, fără să schimbe fundamental modul în care funcționează.
[related]
Instagram a fost lansată în octombrie 2010, într-o vreme în care fotografiile realizate cu telefoanele erau cel mult bune, dar nu aveau un loc al lor, dincolo de Facebook, Flickr și alte câteva platforme. Întâi, Instagram a fost pentru iPhone, apoi pentru Android și Windows Phone. În 2015, la aproape cinci ani de la lansare și trei de la achiziție de către Facebook, Instagram încă nu este optimizată pentru poze de înaltă rezoluție.
Ce ar fi pozele pe Instagram fără un filtru vintage? Ce ar fi Instagram fără selfie-uri și mâncare? Mai mult, când Kevin Systrom și Mike Krieger au lansat Instagram, utilizatorii nu dispuneau de internet 4G și nici de pachete mari de date. Astfel, pozele trebuiau redimensionate și procesate astfel încât să consume cât mai puțin internet, dar să arate, totuși, bine. S-a ajuns ca totul pe Instagram să se finisează și să se publice respectând trei legi: filtre foto, procesare și socializare.
Procedeul era în regulă pentru 2010 până prin 2013, când ecranele erau cel mult full HD (în cazurile fericite ale telefoanelor cu Android) și camerele foto se descurcau bine, excepții spre foarte bine fiind Apple, Samsung și poate HTC. Ecranele însă au căpătat rezoluții mai mari, camerele sunt foarte bune, iar internetul este la viteze mari. Totuși, pozele de pe Instagram sunt la aceeași meschină rezoluție de 640×640 de pixeli.
Cât înseamnă rezoluția de Instagram cu adevărat?
iPhone 6 și iPhone 6 Plus au camere de 8 megapixeli, adică rezoluție 4K. Aceasta, în pixeli pentru fotografii, înseamnă 3.264×2.448 pixeli. Rezoluția de Instagram este de aproximativ 0,4MP. La polul opus, Nokia are un telefon care poate face poze la rezoluții de aproape 40MP, iar Samsung și LG au telefoane de 16 megapixeli și HTC de 20MP. Nu totul stă în rezoluție, dar o poză de 0,4MP va arăta oribil pe un ecran QuadHD, cum au LG G3 (și G4), Galaxy S6 sau Note 4.
Desigur, fotografiile realizate sau doar trecute prin Instagram sunt stocate în telefon la o rezoluție mai bună, dar pe platformă ajung la 0,4MP. Vei observa imediat diferența când vezi fluxul de poze pe un telefon cu ecran 2K și aici apare problema Instagram. Este o platformă care a schimbat prea puțin modul în care administrează și prezintă conținutul.
Sunt o excepție schimbarea interfeței de procesare și adăugarea unor opțiuni. Însă la final obții tot o poză de 640×640 pixeli pe care Instagram a deteriorat-o suficient cât să-i reducă dimensiunile. Instagram, deci, nu este o platformă a fotografiilor, ci una a socializării (dacă se ivește) în jurul fotografiilor. Mai mult, este o platformă de fast food-izare a consumului de fotografie: scroll – scroll – double tap – scroll – tap-tap – scroll.
Instagram nu are rival și asta îi dăunează
Facebook are rivali, chiar și WhatsApp are, dar Instagram nu prea. Există VSCOCam cu al său grid cu imagini de înaltă rezoluție și procesate cu filtrele aplicației, dar nu are funcție socială. Există Flickr, dar insuficient optimizată precum e Instagram și cu prea multe funcții inutile pentru utilizatorii mobili. Companiile încearcă să creeze o alternativă, dar fără sorți de izbândă, iar în acest timp Instagram rămâne o platformă care e mai preocupată de monetizare decât de îmbunătățire.
Megapixelii nu contează, dar încep să fie importanți când sunt mai puțini decât cei ai ecranului. Următorul pas pentru Instagram va fi să mărească rezoluția și să rămână cu cele vechi la 640×640 pixeli. Odată cu asta, trebuie să mărească spațiul de stocare și să optimizeze procesarea și încărcarea, ca utilizatorul să nu aibă un timp mai mare și să încarce tot mai rar poze.
În prezent, Instagram are 300 de milioane de utilizatori activi lunar. Facebook are 1,44 miliarde, iar WhatsApp 800 de milioane. Cu siguranță investiția din 2012 a Facebook s-a materializat, în acești trei ani, într-un serviciu care i-a adus în curtea proprie platforma celor care comunică prin fotografii sau emoji și mai puțin prin cuvinte. Iar pentru Instagram a fost o scăpare când nu mai avea unde să crească fără investiții masive.
Instagram nu este o platformă pentru fotografii, ci una care să se folosească de ele ca un liant între oameni, cum WhatsApp a crescut drept alternativă la SMS. Este însă și un serviciu care poate fi înlocuit rapid, dacă altcineva integrează funcția socializării prin imagini. Și astfel viitorul Instagram este destul de restrâns.