Cum ar putea fi dublată autonomia smartphone-urilor

de: Andrada Bonea
14 06. 2015

Un paradox al epocii moderne este că avem telefoane care pot face orice, de la comandarea mașinilor până la numărarea pașilor, dar de care nu ne putem bucura cu adevărat dintr-un singur motiv: bateria se termină în timp record.

Ținând cont de progresul uimitor al tehnologiei, ne este greu să înțelegem de ce nu a făcut nimeni o baterie într-atât de bună încât să nu aibă nevoie de încărcare prea des. Pentru a avea o baterie care să dureze mai mult de o săptămână, ai avea nevoie de una densă în energie, potrivit spuselor lui Venkat Srinivasan, responsabilul pentru divizia de conservare a energiei și distribuire a resurselor a laboratorului Lawrence Berkley.

Energie dublă pentru autonomie dublă

Densitatea energiei se referă la cantitatea care poate fi suportată de o baterie. Pentru a extinde autonomia, ar trebui ca aceasta să fie dublată. Progresul tehnologiei a permis creșterea acesteia cu 5-6% pe an, ceea ce se traduce cu câteva ore în plus. „Nu cred că vom dispune prea curând de posibilitatea de a dubla nivelul de energie”, a spus Srinivasan.

„Bateriile sunt obiecte foarte complexe, iar această complexitate împiedică îmbunătățirile rapide”, a declarat Michael Toney, cercetător al SLAC National Accelerator Laboratory. Ipoteza de a dubla autonomia unui iPhone în următorii cinci ani nu este deloc rezonabilă, iar orice altceva în plus față de asta ar necesita o dezvoltare dramatică a tehnologiei, notează The Atlantic.

De asemenea, trebuie să se țină cont și de ciclurile de încărcare. Acestea se referă la numărul de încărcări și descărcări complete suportate de dispozitiv înainte ca bateria acestuia să înceapă să se degradeze. Potrivit Apple, un iPhone poate suporta 500 de cicluri de încărcare până la acest punct, iar MacBook și iPad în jur de 1.000.

Alte materiale necesare

De asemenea, nu totul depinde de energie, ci și de greutatea și volumul dispozitivelor. Pentru o baterie mai puternică, dar care să își păstreze dimensiunile reduse, ar fi necesar un material care să poată suporta mai mulți ioni pe volum. Siliconul ar fi un candidat excelent, dar potrivit lui Srinivasan, nu e suficient să îl introduci în baterie și să speri că va funcționa. Acesta ar trebui introdus treptat, într-un material deja existent.

O altă arie în care s-ar putea aduce îmbunătățiri ar fi utilizarea magneziului în loc de litiu în baterie. Studii recente arată că magneziul ar putea dubla viteza de încărcare și suporta dublul numărului de încărcări față de litiu. Aluminiul, de asemenea, ar fi un candidat bun, pentru că poate suporta triplul numărului de electroni față de litiu. Totuși, utilizarea acestor materiale este încă în faza de cercetare. De asemenea, cercetătorii explorează o modalitate prin care ar putea micșora componentele care nu stochează energie, astfel încât părțile active să fie mai mari și să crească capacitatea energetică.

Mai multe laboratoare naționale și instituții de cercetare lucrează la îmbunătățirea bateriilor, dar, în prezent, se axează pe mașini. În cazul acestora, bateria este esențială atât pentru preț, cât și pentru siguranță. Acestea fiind spuse, probabil mai avem de așteptat ziua în care nu vom rămâne cu 1% baterie când ne este lumea mai dragă.