30 de ani de Super Mario Bros: de la instalator la cel mai bine vândut joc din istorie

de: Ștefan Neculai
14 09. 2015

S-au împlinit 30 de ani de când Mario, deja mascota Nintendo, și-a făcut apariția în lumea jocurilor și le-a schimbat pentru totdeauna. Misiunea lui de a o salva pe Prințesa Piersică, cu ajutorul fratelui său Luigi, de antagonistul Browser a fascinat deja generații întregi.

Super Mario Bros s-a lansat în data de 13 septembrie 1985, în Japonia, iar succesul acestuia l-a adus destul de repede peste hotare. În 2005, Imagine Games Network l-a declarat ca fiind cel mai bun joc din toate timpurile, considerând că a ajutat la resuscitarea pieței de jocuri video din Statele Unite.

Popularitatea jocului a adus vânzări uriașe pentru Nintendo, doborând un nou record. Super Mario Bros a fost declarat cel mai bine vândut joc din toate timpurile, cu mai mult de 40 de milioane de copii vândute în toată lumea. Titlul i-a fost luat până la urmă de Wii Sports, dar a rămas tot în curtea Nintendo. Pentru a se adapta la vremurile moderne, compania a lansat mai multe variante adaptate pentru console de ultimă generație.

Pentru a celebra cei 30 de ani de când instalatorul italian cutreieră prin Tărâmul Ciupercilor pentru a-și salva prințesa, am adunat câteva lucruri interesante despre jocul video, pe care probabil nu le știai.

Mario a fost cunoscut inițial drept Jumpman

Creat inițial pentru jocul Donkey Kong, care din păcate nu s-a bucurat de succesul dorit, Mario, pe care îl știm acum, era, de fapt, Jumpman. Filiala din Statele Unite a Nintendo a închiriat un depozit de la un anume Mario Segale, în vremea în care lucrau la detaliile lansării jocului pe piața din Vest. Acesta a avut onoarea ca cel mai iubit personaj din lumea jocurilor video să fie numit după el, iar asta pentru că Mario Seagale a fost îngăduitor cu cei de la Nintendo și le-a permis să întârzie cu plata chiriei pentru depozit.

Mario și-a început cariera drept dulgher, nu instalator

Varianta inițială a lui Mario îl întruchipa ca fiind un dulgher. În fapt, Mario are unul dintre cele mai variate CV-uri din lume. Acesta a lucrat ca doctor, automobilist, antrenor de tenis, jucător de golf, sau boxer.

Numele lui nu este Mario Mario, cum cei de la Hollywood v-ar fi putut face să credeți

Potrivit filmului făcut după celebrul joc, numele protagonistului ar fi Mario Mario, fapt ce a fost contrazis de creatorul acestuia, Miyamoto. „Cum Mickey Mouse nu are un nume de familie, așa și Mario este Mario și atât. La fel și în cazul lui Luigi”, a declarat acesta pentru Game Informer, în 2012.

Super Mario Bros 2 este o reciclare leneșă

Super mario Bros 2 a fost mereu oaia neagră a jocurilor 2D. În loc să sari pe inamici, arunci cu napi în ei și îi faci să se lovească unul de celălalt. Jocul este diferit de varianta inițială, și asta pentru că reprezintă o readaptare făcută destul de prost după un alt joc japonez, Yume Kojo: Doki Doki Panic. Acțiunea este aceeași, doar că personajele sunt înlocuite cu celebrul Mario, Lugi & co.

Deși ar putea părea o mișcare proastă din partea celor de la Nintendo, care au fost leneși în dezvoltarea acestui joc, acesta a fost primit foarte bine, iar coloana lui sonoră a răsunat mult timp în mințile jucătorilor.

Nintendo a lansat mânuși pentru a preveni rănile cauzate de jocul Mario Party

Nintendo și Mario s-au confruntat cu ceva probleme în anul 2002, când mai mulți copii au suferit tăieturi, bătături și julituri la nivelul mâinilor, din cauza joystick-ului pe care îl foloseau să joace Mario Party.

Pentru a preveni un proces din partea părinților, Nintendo a decis să distribuie mânuși protectoare pentru jucătorii de Mario Party.

Melodia pentru Super Mario a avut un mare succes în topuri

Melodia arhicunoscută care îți intră în cap și nu mai iese pentru ceva timp se numește „Ground Theme” și este rezultatul muncii lui Koji Kondo, compozitor la Nintendo.

Aceasta s-a bucurat de un succes răsunător în perioada în care ringtone-urile erau în vogă și a poposit mai bine de 120 de săptămâni în topul Billboard, unul dintre cele mai importante topuri muzicale din întreaga lume. Și mai interesant, melodia a fost reinterpretată de orchestre din toată lumea. Mai sus vă puteți delecta cu varianta oferită de London Symphony Orchestra.

Donkey Kong JR este singurul joc în care Mario este un răufăcător

Pe Mario îl știm și îl admirăm pentru că este un om bun, care ține la familie și la bunăstarea acesteia. Totuși, există un joc în acre acesta ne surprinde cu niște apucături malefice.

În Donkey Kong Jr, Mario se transformă într-un răufăcător care închide maimuța gigantică într-o cușcă, pentru ca fiul său să vină s-o salveze. Mustața lui Mario a suferit și ea o schimbare în cadrul acestui joc, și este demnă de orice „geniu malefic”.

Iar, în opoziție, și Browser, personajul negativ din Super Mario Bros, a jucat rolul unui băiat bun. Acesta s-a alăturat forțelor binelui în Super Mario RPG. Scuipătorul de flăcări s-a aliat cu Mario și prietenii săi pentru a doborî un extraterestru care invadase jocul.

Mario a fost aproape un băiat rău, cu intenții bune

Acum nu vorbim de Mario în rolul unui răufăcător, ci în rolul unui băiat periculos. Inițial, acesta a fost conceput precum un legiuitor letal. Mario ar fi trebuit să lupte în Regatul Ciupercilor înarmat cu o mitralieră și un tun. Jocul aproape că a inclus etape în care Mario ar fi navigat într-o navetă spațială din care să tragă cu arme letale, dar dezvoltatorii jocului au decis să urmeze totuși o cale mai puțin violentă.

Super Mario Bros avea dimensiunea de 256KB

Este adevărat, jocul care a revoluționat industria avea inițial un sfert de megabit. În comparație, cea mai nouă versiune, pentru Wii, are 1702MB. Asta însemnă că este de șapte mii de ori mai mare decât varianta inițială a jocului.

Chain Chops au fost inspirate dintr-un eveniment traumatizant din copilăria lui Miyamoto

Chain Chomps, bilele mușcătoare, sunt ca un junghi în spinarea lui Mario de când au încercat să muște o bucată din acesta pentru prima dată. Acești monștrii metalici sunt inspirați dintr-un eveniment real.

O amintire traumatizantă din copilăria creatorului, Miyamoto. Aceasta are la bază un eveniment în care acesta a fost pe punctul să fie mușcat de un câine al vecinilor, dar acesta a fost tras înapoi de lanțul pe care îl avea la gât.

Mario arată cum arată din cauza limitărilor impuse de hardware

Mustața lui Mario și salopeta roșie nu sunt alese la întâmplare. Probabil că dezvoltatorii ar fi fost mai inventivi dacă nu ar fi fost limitați de capacitățile hardware-ului de atunci.

Mașinăria era incapabilă să redea părul într-un mod realistic, așa că o pălărie era mai mult decât necesară. De asemenea, gurile erau înșelătoare pe vremea aceea, așa că mustața a venit perfect s-o acopere, iar salopeta roșie avea rolul ca utilizatorul să vadă mișcările lui Mario.

Poți cumpăra un Mario Kart în mărime naturală

Nintendo a făcut un parteneriat cu o companie producătoare de jucării pentru a lansa un kart în mărime naturală, la fel precum cel din Mario Kart. Nu este echipat cu arsenalul de carapace de țestoasă și coji de banane, dar poate reda efecte sonore din joc.

Mario era mai ușor de recunoscut de copii americani decât Mickey Mouse

Potrivit unui studiu efectuat de Q, în anii 1990, Mario era mai ușor recunoscut de către copii, decât era legendarul Mickey Mouse. Mai recent, Cartea Recordurilor a declarat Pac-Man ca fiind cel mai ușor de recunoscut simbol al jocurilor video în rândul adulților, în timp ce Mario îl urmează îndeaproape.