Telefonul „portofel“: plata electronică începe, iar suedezii s-au instalat cel mai bine în România

de: Răzvan Băltărețu
15 08. 2014

În urmă cu aproape un an, debuta în România SEQR, un sistem interesant de plată electronică. Am vorbit cu cei care l-au adus și am aflat de ce cred suedezii că au cea mai bună soluție. Îți trebuie un iPhone, Android sau un Windows Phone, în curând, și „portofelul“ s-a mutat pe smartphone.

Cumpără-ți o cafea, pune și o apă, ia-ți și un sendviș. E momentul în care cauți în portofel suma de bani cea mai apropiată de cât ai tu de plată și achiți. Suntem însă în 2014 și acum ai putea scoate telefonul, ai cere plata printr-un serviciu electronic și ți s-ar lua din contul bancar necesarul pentru acest prânz. Este mijlocul lunii august. La cafeneau Inmedio aproape de Piața Victoriei vorbesc cu Oana Nanulescu, country manager Seamless, despre serviciul SEQR al companiei. A debutat în toamna lui 2013 și este făcut de suedezi. Este însă și de luat în seamă?

Cum plătești, propriu-zis, prin SEQR?

Există câteva domenii mari în care oamenii vor să dea lovitura prin tehnologie. Sunt rețelele sociale, sunt aplicațiile și ar mai fi plata aceasta electronică sub toate aspectele sale. Unii apelează la SMS, rapid, simplu și cu sume mici. Alții, ca Mastecard, s-au gândit la carduri cu cipuri speciale. SEQR s-a gândit la o aplicație, un cont bancar pe cât de limitat ți-l ții și ușurința cu care poți plăti.

Nanulescu explică în câteva cuvinte cum funcționează sistemul. În telefon nu ai date confidențiale, toate acestea rămân în bancă. În serverul SEQR nu ai decât „cunoștința“ conectării telefonului tău (pe care ai aplicația) la contul tău bancar. Când e vorba să efectuezi o plată prin SEQR, sistemul comerciantului, căruia îi voi spune popular „casă de marcat“, trimite un mesaj în serverul companiei că are de primit bani. „Mesajul“ conține numărul de identificare a casei, suma pe care o așteaptă și locul. Clientul, când scanează codul QR, trimite, de asemenea, un mesaj către server. „Mesajul“ său are coordonatele locului, se identifică drept clientul cutare și „spune“ că vrea să plătească.

Când cele două mesaje ajung în server, sunt comparate pentru potrivire. Se potrivesc? Atunci, se întoarce un mesaj către client: Plătești 15 lei aici? Plătești și îți iei produsele. În momentul tranzacției, banii sunt retrași din contul clientului și transferați într-un cont colector din care este plătit comerciantul. În casă este tipărit bonul fiscal, în aplicație rămâne chitanța electronică. Ambele au același cod de identificare, tipărit la bază pe bonul fizic. Mai mult, clientul poate valida plata prin scanarea codului QR sau prin atingerea telefonului de marker, folosind conexiunea NFC. iPhone nu are NFC, de aceea codul QR rămâne o alternativă.

Prin această modalitate de plată achiți în funcție de câți bani ai în cont. Nu există o limitare cum este la cardurile Mastercard, deoarece fiecare operațiune este confirmată prin PIN. Ți-l alegi tu. În telefon sau la Seamless nu sunt stocate detalii cu privire la contul bancar, iar confirmarea conectării aplicației la banii tăi se face printr-un cod QR pe care îl scanezi când configurezi prima dată serviciul. Dată fiind această verificare, este necesară o conexiune la Internet când plătești.

„Acest sector este încă la început oriunde în lume. Nu putem spune că există în vreo țară o piață matură (n.r.: a plăților electronice)“, afirmă Nanulescu. România e departe de maturitate în alfabetizarea financiară. Sunt mulți români care au card, dar scot banii și plătesc cash. Sunt însă suficienți care au smartphone, mai ieftin sau mai scump, și pot deveni plătitori prin sisteme ca cel al Seamless. Abia acum începe să fie vorba de profit.

Ce „pune pe masă“ Seamless, când propune SEQR?

În 2012, la final de vară, Seamless și Garanti Bank anunțau un parteneriat pentru a implementa SEQR. Suedezii se ocupă de relația cu comercianții, banca se ocupă de conturile cu bani ale clienților. Comercianții nu plătesc nimic pentru acest sistem, trebuie doar să îl dorească implementat în sistemul lor actual. De ce ar face asta? După cum explică Nanulescu, aduc un serviciu pentru acei clienți care pot deveni loiali și își creează o imagine de retailer în pas cu vremurile.

Cei care plătesc electronic și care sunt publicul soluțiilor precum SEQR sunt clienți cu cont bancar, folosesc un smartphone, sunt deschiși spre tehnologie și mai instruiți în acest domeniu. Ce să mai, sunt alfabetizați digital. „Este tipul de client pe care orice comerciant dorește să îl aibă în magazin și să îl mențină. Astfel, noi oferim și un canal de comunicare cu acesta“, susține Oana Nanulescu. Totodată, banca are noi clienți. Deocamdată, doar cu Garanti se poate folosi SEQR, este o exclusivitate pe care a primit-o când a acceptat parteneriatul cu Seamless. În viitor vor fi mai multe bănci, promite reprezentantul companiei.

Află și: Primul bancomat de Bitcoin din România: moneda va fi parțial sau integral controlată

Oferta sa pentru comercianți, pe lângă integrare gratuită, este comisionul la jumătate din cel perceput pentru plata cu cardul. Indiferent cât este cel din urmă, compania promite că al său e de fiecare dată la jumătate. Costul este însă suportat doar de vânzător, nu și de client.

Astfel de cumpărături se pot face și online. Codul QR de scanat nu mai este unul singur, per magazin, ci generat per coș de cumpărături. Mai nou, poți comanda și mâncare astfel. Sunt funcționale aproximativ 400 de magazine, de la haine și mâncare la cafenele și benzinării. Lista va mai crește.

Seamless are peste un deceniu de experiență în plăți pentru operatori telecom sau bănci. Se va plăti mult electronic în viitor, așa că a trecut firesc la noua tehnologie. În prezent, a debutat în Marea Britanie și se regăsește în peste 30 de țări. În Finlanda a debutat cu aplicația de Windows Phone, va fi disponibilă și în alte țări, iar la nivel global procesează peste trei miliarde de tranzacții anual.

Cât de eficientă este SEQR și ce alternative sunt?

Am început articolul cu descrierea întregului proces, dar acesta durează mai puțin decât ți-ar lua să scoți o bancnotă din portofel. Am văzut plata realizată prin NFC și prin scanarea codului. Eu aș prefera prin atingere, deoarece pare o metodă mai futuristă. Banii digitali nu se mototolesc, nu îți zornăie în buzunare și ai acces la ei prin acel smartphone prin care vorbești, trimiți mailuri și cu care faci poze. De asemenea, dacă cineva îți fură telefonul pe spatele căruia tu ți-ai scris codul PIN de la cont nu e nimeni responsabil decât tu.

Ca alternativă, dar fără a fi de un real ajutor, există Google Wallet. Funcționează, doar că în România nu ai puncte de plată. Mai rămân SMS-ul și cardul contactless, dar au minusuri de tot felul, de la sumă la datele stocate. Totuși, SEQR nu va fi singura soluție de plată electronică. Va urma o perioadă în care se vor dezvolta tot mai multe astfel de soluții, de la giganți precum Google, Amazon sau Apple la bănci și companii de tipul Seamless sau alte startup-uri. N-au oamenii bani? Au, dar trebuie să știi cum să îi iei.

Află și: Şeful MasterCard România: Suntem avansaţi tehnologic şi atraşi de inovaţie, dar nu plătim electronic

În prezent, SEQR este cea mai eficientă metodă și cea mai rapidă. Însă eu îi găsesc un minus, singurul și poate cel mai mare, și anume tocmai parteneriatul care i-a permis să intre pe piață: exclusivitatea cu Garanti Bank. Eu n-am cont la această bancă și înclin să nu-mi fac. Publicul pe care îl țintește este unul fructuos, mai are doar de adus și bănci mai multe pentru acest public.