Rivalul polonez pentru Allview: Cine este și ce vrea Kruger&Matz într-o piață deja plină

de: Răzvan Băltărețu
08 10. 2014

Știi de ce preferi iPhone, Coca-Cola sau mașini nemțești? Pentru că sunt mai bune decât produsele rivale. Știi asta, însă, din materialele lor de marketing. Pe 7 octombrie, într-o veche tipografie românească, a debutat oficial marca Kruger&Matz pe piața de telefoane, tablete și sisteme audio. „Playtech“ publică în exclusivitate un interviu cu fondatorul mărcii.

Michal Leszek, fondatorul Kruger&Matz. FOTO Răzvan Băltărețu/Playtech

Kruger&Matz există din 2010 și este creația lui Michal Leszek, care actualmente ocupă funcția de director de marketing Lechpol. Kruger&Matz este una dintre cele 10 mărci pe care Lechpol le are și a apărut și crescut drept o extensie a pasiunilor lui Michal Leszek. În urmă cu patru ani, se poate spune că fondatorul a văzut o nișă de exploatat în piață. Nu le vinzi oamenilor telefoane, tablete, căști sau televizoare, ci le vinzi unelte. Acesta e un laitmotiv în discursul său: cumpără-ți uneltele de care ai nevoie și care te ajută să îți faci treaba.

„Ideea din spatele Kruger&Matz și cea în care cred și independent de companie e că astfel de dispozitive sunt doar unelte. Eu folosesc telefonul ca unealtă și atât, este doar atât. Dar fiecare are alte valori și alte lucruri de apreciat“, spune Leszek. „Unii vor prețui designul, alții vor dori o baterie mare și vor fi mulți sau puțini cei care vor prețui marca pentru care vor plăti foarte mult. Dacă ai suficienți bani să cumperi orice, atunci cumperi orice, dar dacă nu ai, atunci îți spun că sunt lucruri mai importante în viață decât telefoanele“, completează fondatorul Kruger&Matz.

O pereche de căști din zona audio, unde s-a remarcat Kruger&Matz la început.

Afacerile în familia sa au început în urmă cu 25 de ani, cu o oportunitate văzută de tatăl său Zbigniew Leszek. Nu a cumpărat blugi din Turcia, ci decodoare TV. Atunci, standardul de codare a semnalului TV se schimba din SECAM în PAL. Leszek a profitat de moment, de libertate și de cerere și a cumpărat decodoare din Cehia, apoi Singapore, și le-a vândut în țară. În prezent, Kruger&Matz, creația lui Michal, are 200 de angajați în Polonia, inclusiv cei care se ocupă de echipamentele audio și video, iar în România are un centru în Oradea. „Am avut o echipă incredibilă în Polonia și sper să repetăm asta și în România“, declară Leszek.

Împreună cu acea echipă despre care vorbește el a apărut sloganul „It’s your life just take it“. Bun, viața ta, dar pentru ce cumperi produsele Kruger&Matz cu banii tăi?

De ce ar cumpăra oamenii noi gadgeturi de categorie B?

Kruger&Matz e un brand de categorie B. Nici Leszek nu afirmă altceva, chiar dacă materialele de promovare arată foarte bine și urmează actualele standarde de vârf. „Eu nu știu dacă utilizatorii vor fi mulțumiți cu telefonul nostru, dacă o să le placă. Mie îmi place? Da“, explică fondatorul Kruger&Matz.

„Dacă mă întrebi: «Oamenii or să-l placă?» pot doar să îți spun că facem ceea ce putem, livrăm produse bune la prețuri reduse, dar nu este o întrebare potrivită pentru mine. Aș spune că da, dar adevărul este că nu știu. Cu siguranță vor fi unii care îl vor aprecia, dar vor fi și cei care vor critica aceste telefoane pe motiv că nu sunt iPhone sau Android. Și e în regulă, n-o să urăsc oameni doar pentru că nu-mi folosesc telefoanele“, mai spune acesta.

„Dispozitivele mobile nu sunt însă singura mea preocupare în Kruger&Matz și cum văd eu compania. Aceasta nu este concentrată pe astfel de dispozitive. De fapt, când am început-o era axată pe alte produse și era o completare a pasiunii mele“, povestește Leszek cum a început acest startup. „Acum 15 ani mă visam rockstar, aveam părul lung și chitara mea preferată la care cântam. Dar 10 ani mai târziu fondam Kruger&Matz și m-am gândit să ofer produse foarte bune oamenilor și am pornit de la sistemele audio de mașină. Tehnologia dispozitivelor mobile a venit pe parcurs și am integrat-o în companie. Acum, Kruger&Matz crește drept un brand cu produse destinate pieței consumer“, mai spune acesta.

Kruger&Matz nu-i nicidecum lider pe piața dispozitivelor electronice și nicidecum un pretendent la vreun astfel de titlu. Michal Leszek spune de fiecare dată, a repetat și la conferința de presă dedicată lansării, că această companie este pe urmele giganților ca Apple, Samsung, HTC și alții și asta trebuie să știe clienții. „Eu consider că produsul ar trebui să se poată susține singur. Treaba mea e să fac produsul cât de bine pot, apoi să îl pun pe piață. Dacă îți place, îl cumperi, dacă nu, te duci la Samsung și alții. Nu voi spune că sunt cel mai bun sau că telefonul meu e cel mai bun, ar fi o minciună. Nu cred că există un cel mai bun smartphone de pe piață“, argumentează acesta.

Planurile pentru România ale rivalului Allview

Michal Leszek s-a interesat de piața din România, produsele companiei sale sunt deja la vânzare în Cora și Selgros, dar acum debutează oficial. Mai pregătește distribuția prin eMAG și s-a interesat deja de cel mai popular B brand din România: Allview. În prezent, Kruger&Matz vinde 10.000 de telefoane pe lună în Polonia, fără parteneriat cu operatorii. În România plănuiește să vândă aproape jumătate.

Compania este în discuții cu doi operatori din Polonia, iar fondatorul l-ar prefera pe cel polonez. Va avea un anunț oficial de făcut în prima jumătate a lui 2015. În țara lui natală, doar 60-70% din telefoanele sunt cumpărate prin operator, de aceea are nevoie de o intrare la unul dintre ei.

La evenimentul din România, Kruger&Matz a lansat tableta Edge 1081 cu Windows 8.1 și telefonul Live 2 LTE cu Android KitKat și KitKat. Telefonului i-am remarcat ecranul foarte bun, cu reproduceri bune ale culorilor și fără suprasaturarea acestora. Pe viitor, pregătește telefoane cu Windows Phone și altele cu Android.

Pe piața pe care Kruger&Matz debutează, în România și nu numai, canibalizarea este mare și jucătorii sunt mulți. Allview și-a construit un nume prin produse ieftine și, mai nou, prin câteva modele de vârf, care au trecut de bariera „sub 1.000 de lei“. Poate nu se vând la fel de bine ca cele ieftine, dar sunt o declarație a statutului. Kruger&Matz, dincolo de declarațiile fondatorului care pot fi catalogate drept siropoase, bombastice sau corecte, poate câștiga prin marketing.

Prinde în România conceptul „e viața ta, profită de ea“ și videoclipurile de promovare à la Apple, Samsung sau BMW? Pot prinde, nu se știe. Cu siguranță însă piața e saturată cu produse ieftine din toate părțile, de la Allview și Evolio la GoClever, Prestigio și cele ale operatorilor. Cererea e satisfăcută în categoria asta, depinde cum îți faci auzită și văzută oferta. Kruger&Matz nu „strigă“ cel mai tare, dar fondatorul său, sloganul și strategia îi pot crea în România o imagine suficient de puternică în mintea românilor. Abia a debutat, peste un an vedem dacă trage linie roșie sau neagră sub tot parcursul românesc.