Imagine Cup – Din întrecerea tinerilor vizionari ies acei inovatori de mâine

de: Răzvan Băltărețu
08 08. 2014

Imagine Cup 2014 s-a derulat în Seattle anul acesta, orașul din care Microsoft pornea ca un startup în urmă cu aproape patru decenii. De aproape 10 ani, o companie de miliarde de dolari susține o competiție pentru tinere talente. Dincolo de câștigători și învinși rămâne o atmosferă în care s-au regăsit, într-o mare măsură, toate companiile mari ale momentului.

Satya Nadella este actualul director Microsoft, numit în februarie 2014, și este indian. Microsoft este unul dintre startup-urile „de garaj“ cu un mare succes la nivel mondial, iar la 40 de ani de la fondare a ajuns sub comanda unui director născut în Asia. „It’s a cloud first mobile first company“, îi place lui Nadella să spună despre Microsoft, după reorganizarea orchestrată de el. Așa l-au amuzat și cei din Australia, echipa Eyenaemia, când i-au prezentat viziunea lor pentru dezvoltarea aplicației. L-au amuzat și cucerit, căci ei au câștigat competiția.

Pe Playtech poți afla ce face fiecare proiect câștigător

Finala Imagine Cup începe cu câteva zile înainte, cu deplasarea participanților în orașul în care se va desfășura ultima fază, și competiția în sine începe cu luni bune înainte cu fazele naționale. Echipa SMT din România s-a „bătut“ pe regiune cu altele și a ajuns în finală. Altfel, în anii trecuți erau mai multe echipe și nu exista ideea de regiune. Cătălin Diț, director de platforme pentru dezvoltatori, Microsoft România, mi-a explicat cum s-a ajuns la cele 34 de echipe din prezent și la întrecerea pe regiune. „Imagine Cup este și o pepinieră de talente pentru Microsoft“, mi-a spus acesta. Iar această pepinieră începe cu produsele companiei pe care ar putea să le folosească și să facă bani.

Echipe Imagine Cup 2014, într-o prezentare pentru public la Museum of History and Industry

Românii din SMT, la a XII-a ediție Imagine Cup, s-au prezentat cu proiectul care să îi ajute pe cei afectați de accidentele vasculare, dar încă nu uciși de acestea. Soluția echipei SMT din Cluj, înscrisă la World Citizenship, o reprezintă aplicația care urmărește, printr-un Kinect, mișcările feței unui om și el trebuie să realizeze în acest timp un exercițiu pentru redresarea activității musculare. Creatorii sunt Bogdan Mursa, Rareș Urdea și Bogdan Pop, iar îndrumător le-a fost Dan Suciu. Proiectul sMilestone, așa l-au denumit, poate fi folosit și pentru alte afecțiuni de paralizie parțială, nu doar cele provocate de accidente vasculare. Avantajul e că exercițiul îl face pacientul acasă.

Echipa României la Imagine Cup 2014 – de la stânga: Bogdan Pop, Dan Suciu, Bogdan Mursa, Rareș Urdea

Naivitate și viziune

E ceva naiv în fiecare proiect pe care l-am văzut la Imagine Cup, atât când am fost la faza națională, cât și în cele două zile de showcase. Nevoia te învață, spune un proverb românesc, iar câteva echipe au fost învățate de nevoie. Am remarcat în acest sens un proiect din Uganda. Echipa AfriGal Tech a construit un „microscop la purtător“, folosind un telefon, o lentilă și un suport pentru probele de sânge. De asemenea, High Rise din Nigeria a creat o aplicație care să depisteze cataracta. E nevoie doar de software și o lentilă pusă direct pe camera telefonului.

Este nevoie și de naivitate când te înscrii într-o competiție care vrea totul de la tine, fiind dispusă să-ți acorde toată susținerea necesară. Unii au visat să ajute lumea cu tot felul de aplicații, alții au vrut să îi educe pe cei mai mici, pe cei mai mari, cum ar fi echipa AnarTeam din Franța care a propus jocul AnarCute. Faci anarhie în el, dar contra unui stat totalitar. Iar luptele de stradă nu se lasă cu sânge, căci este „cute“, iar actorii sunt animăluțe de pluș.

Inovația de anul acesta a luat-o echipa Estimeet din Noua Zeelandă, prin aplicația cu același nume. Este o lume plină de gadgeturi, bogată în aplicații de tot felul, dar săracă în timp. Pentru a nu ți-l, irosi echipa s-a gândit să creeze o aplicație care să îți spună pe unde sunt prietenii tăi și dacă se mișcă, dar fără a le divulga locul.

Am auzit de Imagine Cup în urmă cu cinci-șase ani, pe când cumpăram reviste cu și despre tehnologie. M-am gândit atunci că se strâng tot felul de echipe din toată lumea și concurează, aproape copilărește, sub ochii unui juriu care se străduiește să nu vadă că unele proiecte nu sunt pe deplin finisate. Totuși, este ceva mai mult și nu ține neapărat de Microsoft.

Citește și: Imagine Cup 2014: cele mai bune proiecte care pot schimba lumea prin tehnologie

Pe de o parte, compania are exclusivitate asupra ideilor și își poate face o bază de date bună cu oameni care abordează tot felul de probleme ale societății actuale. De partea cealaltă sunt participanții, care se regăsesc într-un mix cultural și al ideilor. Unii câștigă, alții doar participă, dar este un avantaj în sine să ia contact cu lumea aceasta. Am observat la SMT din România, impactul este relativ modest în rândul tinerilor, dar crește pe măsură ce vârsta și riscul problemelor pe care le rezolvă cresc.

Vremea romantică a startup-urilor „de garaj“ s-a sfârșit. Acum, se ridică și mor pe o singură aplicație viral sau câțiva oameni creează adevărate companii pornind de la un simplu produs software. Am reținut în acest sens răspunsul dat de echipa Rusiei celor trei din juriu, când a fost întrebată cum își va distribui jocul. „Nu știm, sincer încă nu ne-am gândit la asta, dar avem 50.000 de dolari și vom începe de aici“, a spus unul dintre membrii Brainy Studio. Chiar dacă aceste proiecte nu vor schimba lumea, acești tineri au idei. Pot începe de aici.