Compania Facebook dată în judecată pentru Like-uri false

de: Alexandru Puiu
13 01. 2014

Deoarece foarte mulţi utilizatori au ajuns la această concluzie, cineva le-a intentat un proces de clasă celor de la săptămâna trecută, pentru plasare de Like-uri false.

Aţi auzit vreodată formularea ,,”? Așa cum reiese dintr-un nou proces aflat pe rol în Statele Unite, se pare că multe dintre like-urile primite de diverse personalităţi şi companii sunt false, adică sunt acordate de către Facebook respectivelor entităţi, contra cost, fără acordul oamenilor al cărăr nume apare deasupra lor.

De curând, un rezident din Colorado cu numele de Anthony Ditirro a intentat la tribunalul districtului de nord din California un proces împotriva unei practici realizate de cea mai mare reţea socială din lume. Este vorba de folosirea ilegală a numelui unei persoane pentru manifestarea aprecierii vizavi de o pagină precum USA Today. Mai precis, se detaliează în documentele insoţitoare, că Ditirro nu a accesat niciodată pagina USA Today şi că, fără nici o îndoială, nu a dat Like paginii de Facebook a respectivei companii. Mai grav decâ atât este că numele sau a fost folosit într-o reclamă afişată pe newsfeed-ul unui prieten al său pentru a promova USA Today. Pe sistemul ,,X-ulescu likes USA Today”, formularea exactă din documentele legale este că „aprecierea lui a fost folosită pentru promovare către public” (,,his likeness was used to advertise to the general public”).

Individul care a venit cu ideea procesului pentru Like-uri false speră să intenteze o plângere de clasă în care mult mai multe persoane afectate să vină în faţă şi să se asocieze cauzei. Aparent, dacă se dovedeşte că respectivul caz are merit, Facebook a încălcat mai multe alineate din codul civil şi de afaceri al statului California, motiv pentru care, datorează cel puţin 750 de dolari fiecărei persoane afectate. Procesul a fost intentat în numele tuturor cetăţenilor americani a căror aprobare vizavi de un brand a fost falsificată.

La scurt timp după începerea procesului, un oficial Facebook s-a grăbit să declare pentru CNET că reclamaţia de mai sus este fără merit şi că va exista o apărare puternică a companiei sale.

Ca un mic detaliu, chiar săptămânile trecute un amic al meu mi-a povestit că s-a trezit cu numele său folosit într-o reclamă pentru promovarea lui Mihai Trăistariu. Fostul membru al trupei Valahia avea câteva mii de like-uri în aproximativ 24 de ore de la crearea contului de Facebook, fără ca amicul meu să fi intrat efectiv pe pagina sa vreodată sau să-i fi dat Like în vreun fel. La momentul relatării poveştii, nu i-am dat prea multă valoare, dar se pare că acele Like-uri se pot cumpăra probabil într-un fel sau altul de la Facebook. Ați avut vreo astfel de experiență cu Like-uri false?