Ce înseamnă lansarea unui smartphone Kodak? Este un eșec în așteptare

de: Răzvan Băltărețu
31 12. 2014

Finalul acestei luni e marcat de Kodak. Renumita companie în domeniul fotografiei va ajunge marcă de telefoane (și poate tablete) din 2015. Ce înseamnă, dar mai ales ce nu înseamnă această gamă de dispozitive? 

Categoriile de electronice „smartphone-uri“ și „camere foto-video“ nu sunt nicidecum dominate de Kodak. În fapt, Kodak mai rezistă în mintea oamenilor doar prin ceea ce a fost, nu ce este. Câștigă bani din servicii de printare și producție de filme pentru acele companii care încă le mai folosesc, dar pentru utilizatorul obișnuit nu mai înseamnă nimic. A dispărut odată cu dispariția aparatelor pe film din mainstream și nu va reveni cu acel smartphone despre care se vorbește că va fi lansat la CES 2015, conform The Verge.

În primul rând, Kodak nu lansează niciun smartphone. Lansează o companie denumită Bullit Group și care este cunoscută pentru telefoanele Caterpillar rezistente la apă și șoc. Telefonul va rula Android, va avea cameră foto, dar nicidecum nu va fi un produs inovator, care să detroneze toate celelalte telefoane de pe piedestal. Va fi un produs mediocru, accesibil ca preț și cu emblema Kodak pe el pentru că asta înseamnă acest parteneriat. Kodak nu se ocupă de nimic, ci doar îi permite companiei Bullit să pună încă o marcă pe un dispozitiv.

Chiar dacă nu mai are produse foto-video care să concureze cu cele de la Nikon, Canon sau Sony, Kodak încă are un renume puternic.

Anul acesta, am făcut un test al celor mai bune camere de pe telefoanele mobile. Apple și Samsung se descurcă excelent, prima reușind să furnizeze fotografii cu detalii bine definite și software eficient, pe când cea din urmă a adus filmare 4K într-un dispozitiv foarte mic, focalizarea prin detecție de fază și filmarea HDR în timp real. Între acestea, Kodak nu-și are locul și nici nu-și propune să concureze cu ele. Nu poate. A încercat Panasonic cu telefonul CM1. Deși are o cameră imensă, referitor la senzorul acesteia, nu pentru imitația de cameră foto cumpără cineva un smartphone.

Cine alege Apple, alege simplitate. Cine alege Samsung, vrea un dispozitiv cu dotări de vârf. Ecranul, bateria, rapiditatea cu care ultima versiune a sistemului de operare vine, aplicațiile de care dispui, acestea sunt elemente pentru care un smartphone e mai bun cu altul. Apoi, sunt calitatea construcției, autonomia bateriei, renumele mărcii și nevoile utilizatorului. Pe lângă Panasonic Lumix CM1, alt exemplu este Nokia Lumia 1020. Camera este excelentă, oferă megapixeli, reproducerea detaliilor și un software foarte bun (Lumia Camera), dar ecosistemul Windows Phone și designul ușor ciudat sunt lucruri care îl trag în jos.

„Poza Kodak“ nu mai spune nimic unui adolescent sau unui tânăr obișnuiți cu filtrele din Instagram. Alta este adevărata imagine pentru acești oameni.

Kodak își va vedea numele pe un smartphone în 2015. Estimez că acest smartphone va avea o cameră mediocră, autonomie asemenea, designul va fi unul de criticat, iar materialele alese pentru carcasă vor fi cel mult rezonabile. În aceeași idee, toți oamenii care așteaptă de la Kodak telefonul salvator, cu o cameră excepțională, vor fi dezamăgiți când vor vedea că renumele Kodak nu este la fel cu ceea ce Bullit pregătește pentru un smartphone Kodak.

P.S.: Pozele folosite în acest articol sunt cele din proiectul Instamatic 2014. De peste un an și jumătate există sub formă de concept și atât. Iar companiei Kodak nu-i mai pasă de astfel de experimente, abia a ieșit din faliment în septembrie, închizând tot felul de diviziei neproductive.