Black Friday 2014 e evenimentul perfect pentru români și buzunarele lor mereu „goale“

de: Răzvan Băltărețu
14 11. 2014

Black Friday se derulează pentru a patra oară în România anul acesta. eMAG a dat startul, apoi au început și alte magazine. Tot eMAG a schimbat data și la fel au făcut alte magazine. De ce ne place însă Black Friday și ce spune această „sărbătoare a reducerilor“ despre români?

Aglomerația, reducerile care sunt și nu sunt și magazinele care se laudă cu tot felul de promoții au devenit laitmotive ale unei sărbători consumiste.

Black Friday a pornit în România abia în 2011. Atunci, eMAG a avut o idee foarte bună, dar prost implementată în primul an. Așa e la debut, o mai dai în bară, dar a continuat și s-a descurcat excelent în 2013. Ah, anul 2013, unul tare amuzant. eMAG a mutat data pe 21 noiembrie și piața a fost dată peste cap. Magazinele, într-un mod de neînțeles, s-au simțit trădate pentru că cineva a îndrăznit să schimbe conceptul unui eveniment care nici nu exista în România în urmă cu doar doi ani.

Schimbarea s-a făcut și unele magazine s-au pus cu campania în două luntre și peste multe zile. Așa fac și anul acesta unele dintre ele. eMAG face doar o zi, căci oricum a avut numeroase campanii înainte. Toți au avut, a fost anul Black Friday, deoarece consumatorul român (și nu numai, dar discut local aici) prezintă un reflex pavlovian: aude „reducere”, scoate bani mai mulți decât și-ar permite sau plănui să dea. E simplu și eficient pentru magazine să abuzeze de Black Friday și alte campanii de reduceri.

Totuși, cumpărătorul român este și mofturos. Nu vrea produse vechi, dar vrea prețuri fff mici, atât de mici cât să nu le vezi nici la microscop. Așa că magazinele s-au adaptat și mută stocurile prin tot felul de campanii, finalizând cu Black Friday sub toate formele sale. Unele magazine se blochează pe finalul lunii noiembrie ca și cum au înțeles filosofia americană și sunt păstrătorii unei tradiții sacre. E doar încăpățânare fără folos.Alții se încolonează în spatele eMAG și își așteaptă clienții cu ceva reduceri, servere peticite și multă încredere în sfântul zeu al tehnologiei și comerțului pe data decisă de acest magazin.

Black Friday e un concept și atât. E o momeală aruncată între pești care spun că au mâncat destul și nu mai vor. Totuși, momeala are un cap de râmă mai mult și parcă peștii n-ar vrea să rateze. Realist vorbind, prețurile la produse recent lansate n-au cum să scadă cu zeci de procente decât dacă există un parteneriat bun între magazin și furnizor. Altfel, se lucrează la preț și se aplică reduceri cu nemiluita când e cazul.

De Black Friday, reducerea e totul

N-are românii bani? Are, da’ tre’ să știi cum să îi iei! (sic) Nu e nimic rău cu Black Friday cum nu e nici cu românii care au ajuns în doar patru ediții să creadă în acest eveniment. El există creat din rațiuni economice în State și va continua să existe sub diverse forme în toată lumea (ex.: Singles Day în China e imens). Ne plac reducerile, de parcă am fenta sistemul capitalist nemilos, ne plac lucrurile noi și ne plac evenimentele sociale care ne stimulează competitivitatea. Rațiunea dispare când te bați să fii primul, să iei o bucată dintr-un întreg mai mare și la reducere.

Studiu de caz: tigăile la preț redus. Tone de kile de cartofi, de carne, de ceapă se prăjesc în mii de litri de ulei în sute de bucătării ale românilor care au reușit să dea din coate, să fie în față și să ia tigaia de sub alți ochi ageri care o voiau. Black Friday e doar un nume, dar mecanismul este același și funcționează în fiecare țară și cultură.

Totuși, nici magazinele, nici oamenii nu sunt de judecat. Ambele entități răspund la stimuli simpli, prima la venituri și profit, a doua la competitivitate și integrare și reușită sociale în evenimente mari. Black Friday îm România este o sărbătoare tânără și predispusă abuzului de reduceri. Sistemul se va stabiliza rapid în următorii ani, căci se va găsi un echilibru. Acum, este o supapă perfectă de atras cumpărători, de înnoit linia de gadgeturi și electrocasnice, de înregistrat profit și de prins ultimele reduceri.

Americanii fac Black Friday de zeci de ani și tot umblă la prețuri, se joacă cu marketingul și caută orice mică potecă pentru a face mai mulți bani, căci comerțul nu e sfânt, doar profitul e. Poți urî Black Friday, poți înjura magazinele și să-i crezi fără minte pe cumpărători, dar înainte de toate te poți gândi că fără cerere la ofertă n-ar face nimeni coadă.

Totul despre Black Friday 2014: „Playtech“ adună toate informațiile despre Vinerea Neagră aiciAici ai istoria acestei zile a reducerilor, iar aici ai o explicație de ce se măresc prețurile înainte de Black Friday.