Presa românească a primit de la F64 un „eveniment”… după chipul și asemănarea ei?

de: Luminița Nițoiu
16 12. 2013

Mai credeți în Moș Crăciun? F64 consideră că… da.

Mai știți când anunțam, alături de toată presa, de altfel, că magazinul F64 se vinde? Ei bine, speculatul investitor s-a dovedit a fi… Moș Crăciun. Da, da, ați citit bine. Și râdeți bine, pentru că și noi am râs. Echipa F64 a ales o modalitate cu totul inedită de a lansa o campanie de sărbători pentru donare de cadouri copiilor defavorizați.

După ce presa românească a scris, a analizat și a speculat despre misteriosul investitor și despre motivele vânzării, dar și despre direcția în care s-ar putea îndrepta magazinul după o astfel de schimbare, răspunsul a fost dezvăluit în cadrul unei conferințe de presă destul de bine puse la punct. Investitorul a fost prezentat: Moș Crăciun. A fost o glumă cu bătaie lungă, asupra întregii prese de specialitate. Unii jurnaliști (mulți) nu au gustat-o, alții s-au arătat destul de entuziasmați, alții, puțini, ce-i drept, s-au rezumat la a prezenta o serie de… rezultate financiare (ca nuca-n perete, după părerea mea).

O mare parte din presă s-a înfuriat, și pe bună dreptate – unii apucaseră să dea informații „pe surse” despre posibilul investitor, alții chiar programaseră interviuri live despre acest subiect, cu oficiali F64. Sentimentul a fost de înșelăciune, mai mult, chiar de bătaie de joc. S-a scris inclusiv (deși mai mult pe bloguri și rețele de socializare) că, dacă ar fi fost o companie listată la bursă, F64 și-ar fi semnat falimentul cu o asemenea acțiune de înșelătorie. Agenția de PR care a trimis comunicatul inițial, despre vânzarea magazinului, și-a asumat, de asemenea, riscul de rigoare, acela de a fi asociată cu acțiuni necredibile.

Personal, mi se pare cea mai inteligentă campanie de marketing din ultima vreme, de departe, sau șmecheră, dacă vreți [later edit]. A fost idee, a fost curaj și a fost o demonstrație bună de lucru în echipă, având în vedere că nu s-a „ciripit”. A fost o acțiune riscantă, dar, așa cum s-a întâmplat și cu marele „brad Millenium”, dacă vă mai amintiți, totul a fost, după părerea mea, punct ochit, punct lovit. F64 și-a făcut o mare campanie de promovare „moca”. Așa cum se întâmplă cu orice subiect controversat, jurnaliștii au scris, au promovat. Ținta reală? Clienții, în opinia mea, la care în mod cert s-a ajuns, cu mijloace de promovare, repet, modeste.

Oricum, nu putem rupe această „întâmplare” de contextul în care se mișcă presa românească, instrumentul de manipulare din această poveste, pentru că asta s-a întâmplat, presa a fost manipulată. Oare tabloidizarea excesivă și calitatea tot mai slabă a documentării și informațiilor și goana asta nebună dupa „rating” nu au și ele, ca în campania F64, un dublu tăiș? Este, din acest punct de vedere, un gust amar al experienței de astăzi, acela că presa începe să fie luată de papagal. Stimați colegi jurnaliști/bloggeri, oare nu ar trebui regândită modalitatea în care noi înșine ne comportăm față de cititori? Consider că pentru beneficiul F64 a fost o campanie de marketing inteligentă, iar prentru presă… o palmă bine-meritată. Oare nu ar fi mai util ca, în loc să ne intrige faptul că am primit un asemenea tratament, să ne întrebăm de ce?

Iar la final, de ce să nu râdem, de ce să nu avem puterea de a face haz chiar și de noi înșine? În fond, vine Crăciunul, nu?

Pentru curioși, s-a anunțat că F64 devine în luna decembrie Magazinul lui Moș Crăciun. Toți clienții, și nu numai, sunt așteptați în magazinul din B-dul Unirii nr. 45 pentru a dona haine și jucării pentru copiii defavorizați din zonele greu accesibile. Împreună cu Radu Tudoroiu, echipa F64 va organiza o caravana offroad care va livra aceste daruri în preajma Crăciunului.

Din păcate, anunțarea acestei campanii a fost umbrită de evenimentul de presă.