Sleeping Dogs – GTA chinezesc [REVIEW]

de: Cătălin Nițu
15 10. 2012

Sleeping Dogs este o raritate in domeniul jocurilor video. Acesta a fost initial conceput ca un nou capitol al seriei True Crime, insa undeva pe parcursul dezvoltarii sale, Activision a decis ca proiectul nu are niciun viitor si a renuntat la el, pastrand insa drepturile asupra numelui. Square Enix a vazut aceasta aparenta “anulare” ca pe o oportunitate si a decis sa preia indatoririle de publicare ale jocului. Astfel, echipa producatoare de la United Front Games a dus la bun sfarsit acest joc sub noul nume, Sleeping Dogs. Este insa titlul de fata unul din proiectele care trebuia lasat sa moara, sau este inca o aditie notabila in colectiile tuturor gamerilor?

Poveste

United Front Games par sa isi fi facut temele destul de bine cand vorbim despre realizarea universului din Sleeping Dogs. Actiunea are loc intr-un Hong Kong stilizat, mai degraba inspirat de orasul real. Wei Shen, un politist american de origine chineza ajunge in oras sub acoperire, incercand sa infiltreze si sa doboare triadele Sun On Yee. Evident, misiunea nu este atat de simpla pe cat pare, acesta fiind nevoit sa isi acopere adevarata identitate la tot pasul si in acelasi timp sa ia niste decizii foarte grele.

Studioul a realizat insa un scenariu autentic, personajele fiind foarte bine conturate, iar interactiunile dintre ele parand a fi reale. Aici ajuta foarte mult si faptul ca avem de a face cu o grafica foarte buna in timpul secventelor cinematice, dar si ca majoritatea actorilor care isi imprumuta vocile sunt de origine chineza. Daca mai punen la socoteala si regia impecabila, demna de filmele de la Hollywood, putem spune ca povestea si prezentarea acesteia sunt probabil cele mai atractive elemente din Sleeping Dogs.

Din pacate insa, nu totul este atat de „roz”. Chiar daca firul narativ are momentele sale in care cu adevarat straluceste, exista si cateva scapari considerabile. Anumite momente care par importante sunt tratate cu superficialitate, in timp ce alte evenimente se petrec in spatele cortinelor, jucatorul fiind uneori tinut in intuneric. Alte personaje apar in poveste si par a fi importante, insa ori nu se mai intorc deloc pe parcursul jocului, ori sunt ucise in urmatoarea misiune. Un alt mic inconvenient ar fi faptul ca pentru un joc open world, in aproximativ zece ore de gameplay poti termina linistit povestea principala si multe dintre obiectivele optionale presarate prin tot Hong Kong-ul.

Gameplay

Fiind un joc open world, este clar ce stil de gameplay a fost implementat in Sleeping Dogs. Personajul principal poate sa „achizitioneze” orice vehicul din oras, fie ca acesta este in trafic sau ca se gaseste parcat pe strada. Aceste detalii au fost stabilite inca de la debutul genului de catre cei de la Rockstar cu Grand Theft Auto III, insa exista destule abateri de la formula pentru a adauga un plus de originalitate titlului de fata.

De exemplu, armele nu sunt atat de importante in Sleeping Dogs. Personajul principal prefera sa se angajeze in lupte corp la corp, folosind un sistem de control foarte asemanator cu cel din Batman: Arkham City. Wei Shen poate sa loveasca folosindu-si pumnii si picioarele in orice directie relativa pozitiei lui, iar inamicii care vin sa il atace sunt marcati cu rosu oferind posibilitatea de a initia un contraatac. Sistemul de lupta functioneaza cum trebuie, insa poate dura o perioada pana cand il stapanesti. Acest interval de timp este prelungit si de faptul ca noi atacuri pot fi deblocate, iar acestea nu sunt compuse decat din apasari mai lungi sau mai scurte ale aceluiasi buton de atac, sau de combinatii de cate doua butoane apasate simultan.

Abilitatile fizice ale lui Wei nu se opresc aici. Jocul include si un sistem de „free running”, realizat in stilul celui gasit in seria Assassin’s Creed, insa mult mai simplist. Tot ce trebuie sa faci este sa tii apasat pe butonul de fuga si sa apesi pe el scurt din cand in cand pentru a sari peste obstacole sau pentru a escalada pereti si garduri. Cand jucatorul are o arma in mana, orice astfel de saritura vine si cu posibilitatea de a incetini timpul, adaugand un plus de atmosfera asemanatoare cu cea din filmele de actiune.

Ca tot am amintit de competentele in continua evolutie ale lui Wei Shen, ar trebui sa amintesc de faptul ca jocul de fata are un sistem de progresie destul de ciudat. Acesta poate primi diverse bonusuri, noi atacuri si abilitati, indeplinind anumite obiective sau supunandu-se anumitor reguli pentru fiecare misiune. Pentru protejarea civililor si respectarea legilor in cadrul misiunilor, Wei poate sa primeasca noi bonusuri de la Politie, in timp ce eficienta in lupte ii acorda experienta din partea triadelor. Curioasa este reputatia, numita „Face”, care se castiga ajutand diverse persoane de pe strada, si fara de care personajul nu poate purta anumite haine si nu are acces la alte avantaje. Din fericire insa, toate aceste abilitati sunt complet optionale, jocul putand fi dus la bun sfarsit si fara ele. La fel sunt si upgrade-urile pentru bara de viata a personajului. Acestea sunt deblocate doar dupa ce Wei a vizitat mai multe altare presarate prin tot orasul.

Spre diferenta de alte jocuri de acest gen, in Sleeping Dogs condusul nu este atat de pretentios. Toate masinile se controleaza foarte usor, insa cu siguranta cele mai rapide vor fi mai satisfacatoare. Avand in vedere acest lucru, producatorii au dorit sa se joace putin cu conceptul de condus, oferind posibilitatea de a sari din masina in masina. Un lucru ciudat in prima instanta este faptul ca pe strazile orasului se circula pe partea stanga, ceea ce poate ii poate induce in eroare cei obisnuiti cu strazile europene.

Desi in teorie toate aceste sisteme suna bine, in realitate nici unul nu este perfect. Fiecare are mici scapari pe undeva, pastrand jocul la un nivel calitativ general mai scazut decat in cazul altor titluri de acest fel. Luptele corp la corp sunt destul de limitate si repetitive, in timp ce condusul poate deveni plictisitor la un moment dat. Nici structura misiunilor nu este foarte bine pusa la punct, unele dintre ele fiind prea scurte, in timp ce altele pot dura si zeci de minute. Probabil cel mai dezamagitor lucru in legatura cu obiectivele care trebuie indeplinite este faptul ca urmeaza prea indeaproape formula dezvoltata de seria GTA.

De asemenea, anumite elemente introduse in joc, precum posibilitatea de a canta muzica de karaoke, posibilitatea de a merge la un masaj sau de a cumpara mancare, nu au mare sens, iar personalizarea hainelor lui Wei este de asemenea parca in plus. Intr-adevar, unele dintre aceste activitati extracuriculare aduc anumite bonusuri trecatoare, insa includerea lor este inutila pentru majoritatea jucatorilor.

Desi nu a fost inclus un mod de multiplayer in joc, a fost implementat un „Social Club”, un soi de leaderboard international, unde sunt inscrise toate recordurile jucatorilor. Acesta apare in coltul din dreapta jos si compara in timp real performantele tale cu cele ale prietenilor din lista. Pentru a accesa clasamentele generale este nevoie de aducerea in prim-plan a meniului.

Grafica si Sunet

United Front Games a facut o treaba foarte buna la capitolul grafica, realizand personaje foarte aratoase si medii de joc foarte naturale. Jocul nu incearca sa ofere o grafica realista, abordand o directie artistica usor stilizata, insa Hong Kong-ul fictiv din joc pare natural. Strazile inguste, aglomeratia, reclamele colorate si pancardele sunt prezente la tot pasul, iar sunetul ambiental completeaza atmosfera de oras chinezesc.

Exista pe ici pe colo cate o textura mai slaba sau un model mai putin detaliat, insa ca aspect general nu dezamageste deloc. Mai mult, in acest joc am vazut una dintre cele mai bune efecte de apa. Fie ca vorbim despre apa care inconjoara orasul sau despre umezeala strazilor pe timp de ploaie, Sleeping Dogs nu dezamageste la acest capitol.

Din pacate in schimb, coloana sonora este dezamagitoare, oferind foarte multa muzica generica si foarte putine melodii pe care le-am putea auzi la radio in viata de zi cu zi. Toate posturile disponibile in masinile din joc includ selectii slabe de melodii si de foarte putine ori poate fi auzita muzica in afara vehiculelor. Din fericire, vocile personajelor sunt foarte bine alese, fiecare dintre acestea fiind interpretate foarte natural.

Concluzii

Chiar daca nu este un joc perfect, Sleeping Dogs reuseste sa ofere destule avantaje incat sa merite timpul si banii investiti in el. Povestea este atractia principala a jocului, insa cu siguranta si cei care vor doar sa creeze haos pe strazile din Hong Kong vor avea posibilitatea de a face acest lucru. Social Club-ul poate adauga cateva ore bune de joc in incercarea de a ajunge pe locul intai in clasamente, iar diversitatea gameplay-ului tine jocul intotdeauna proaspat. Cum spuneam si mai inainte, Sleeping Dogs nu straluceste in mod special la niciun capitol, insa toate aceste elemente aduse impreuna ofera o experienta de joc satisfacatoare.

Screenshots

[dmalbum path=”/wp-content/uploads/dm-albums/Sleeping Dogs/”/]