One Laptop per Child – un proiect… fara efect

de: Alexandru Puiu
09 04. 2012

Initiativa OLPC sau One Laptop per Child, inceputa in urma cu cativa ani, avea ca scop livrarea de sisteme portabile accesibile si rezistente studentilor din tarile subdezvoltate cu scopul de ale spori cunostintele de matematica si limbi straine. Din pacate, se pare ca acest lucru nu s-a intamplat.

Un studiu recent realizat de IDB – Inter-American Development Bank, realizat pe 319 scoli din Peru pe parcursul a 15 luni, a relevat faptul ca nu exista nici o dovada a imbunatatirii performantei cand vine vorba de matematica sau limbi strainte. Respectivele sisteme nu au sporit nici macar interesul elevilor in a citi mai mult sau a petrece mai mult timp realizand sarcini legate de scoala.

Motivul acestei situatii se pare ca este lipsa de implicare a celor de la OLPC in ceea ce priveste instruirea cadrelor didactice pentru ca acestea sa foloseasca mult mai eficient notebook-urile in procesul educational.

Oricum, exista si ceva efecte pozitive ale proiectului. Raportul referitor la numarul de notebook-uri per elev a crescut de la 0,28 la 1,18, motiv pentru care elevilor le vine mai usor sa foloseasca un computer pentru a tehnoredacta, de exemplu. Desi majoritatea nu are acces la internet si nu a putut sa dobandeasca cunostinte in acest domeniu, abilitatile cognitive au fost sporite.

E un pic mai complicat, asadar, sa ajuti un copil cu un computer, fie el si la scoala. Fara programe educationale si aplicatii utile in procesul de invatare, OLPC-urile isi pierd considerabil din valoare.