Google Search, cu o alta fata

de: Alexandru Rizea
17 03. 2012

Ne-am obisnuit ca, la fiecare cateva saptamani sau luni de zile, sa vedem alte schimbari pe Google in momentul in care cautam ceva. Asadar, nu ar trebui sa ne surprinda faptul ca in lunile urmatoare Google Search va primi o alta fata.

Incercand sa defineasca schimbarea care urmeaza sa se intample, Amit Singhal – SVP Google Search – a explicat ca va fi vorba de fapt un salt de la cautari care vizeaza termeni si grupuri de cuvinte la notiuni si entitati care inseamna ceva intr-un anumit domeniu. Noul Google va putea face legaturi intre entitati si atributele respectivelor entitati, oferind si raspunsuri la intrebari, nu doar rezultate la cautari.

Un exemplu ar fi faptul ca insusi Google, in momentul in care cautati Everest, va putea afisa atribute cheie pe care le cunoaste referitoare la munte. Practic, pe langa rezultatele obisnuite la cautare veti vedea o sectiune cu inaltimea, localizarea, temperatura medie si alte cateva detalii. Daca veti intreba, de exemplu, pe Google „Care sunt cele mai mari lacuri din California?”, pe langa rezultate, Google va afisa o lista cu respective lacuri.

Pentru a experimenta noul concept, puteti sa cautati pe Google un nume de artist precum Picasso si in partea de jos veti vedea Artwork Searches by Picasso, titlu urmat de pictograme cu opere de arta ale pictorului. Atentie, modificarile nu sunt inca valabile si pentru Google.ro, la data scrierii acestui articol. Oricum, concluzia acestui tip de cautare este ca Google isi da seama ca Picasso este pictor, ca are deja in baza de date opere de ale sale si ca respectivele opere sunt cele mai importante elemente asociate unui astfel de artist. Cu alte cuvinte, ceea ce veti vedea cand cautati diverse lucruri pe Google va fi asemanator rezultatelor generate de un sistem de inteligenta artificiala, gen SIRI.

Aceasta directie, numita cautare semnatica, era gandita pentru Google de cativa ani, insa procesul a fost grabit in 2010, odata cu achizitia a doua companii – Freebase si Metaweb. Freebase, la momentul achizitiei, era o baza de date cu aproximativ 12 milioane de entitati. Metaweb avea un index cu 50 milioane de termeni, iar acum, in 2012, cifra respectiva a ajuns la 200 milioane.

Cu integrarea acestor informatii in Google, gigantul a reusit sa faca un lucru extrem de important, anume sa faca diferenta intre sensul asociat unui singur termen cand acesta este cautat si sensul asociat mai multor termeni. Daca totul merge bine, New York ar trebui sa genereze rezultate diferite fata de cautarea separata a termenilor New si York.

Daca cineva tine evidenta, aceasta ar putea fi cea mai mare schimbare implementata de Google de la momentul Google plus Your World, moment in care rezultate afisate in momentul in care erai autentificat pe unul din serviciile oferite de Google iti personaliza rezultate cu informatii de pe Google+.