Adobe Flash – Azi esti, maine nu mai esti

de: Alexandru Puiu
01 08. 2012

Au trecut anii in care internetul era accesat exclusiv de pe computere de tip  desktop, greoaie, scumpe si mai ales zgomotoase. Din pacate, daca ne uitam la ultimele evenimente, Adobe Flash pare ca si-a depasit de mult conditia de simplu plugin, radacinile sale fiind prea adanc ancorate in era PC-ului incat sa se mai poata adapta la gadgeturile moderne cu acces online.

Ca de fiecare data, trebuie sa existe un moment in timp in care cineva sa arunce manusa si sa se declare invins. Acel moment a avut loc pe 28 iunie, anul acesta, printr-un post pe blogul Adobe.com. Printre altele se anunta ca Adobe va renunta sa mai ofere suport si actualizari pentru pluginul Flash destinat dispozitivelor cu Android, incepand cu Android 4.1 Jelly Bean . Adobe nici macar nu a anuntat cu aceasta ocazie o amanare a lansarii respectivului plugin pe Google Play. Ba mai mult, incepand cu data de 15 august Adobe Flash va disparea complet din magazinul virtual de aplicatii al celor de la Google. Cat de fericit ar fi fost Steve Jobs daca citea respectivul post?

Au trecut 5 ani. In 2007, pe vremea cand gigantul din Cupertino lansa primul iPhone fara suport pentru Adobe Flash, devenea evident ca Apple se inhamase la un lucru curajos. Ca si in cazul postului de pe blogul Adobe, la acel moment un iPhone nu doar ca venea fara Flash insa Apple prin numeroase declaratii se si batea cu pumnul in piept ca a luat decizia corecta. Ambitia lui Steve Jobs de la acel moment, justificata in detaliu mai tarziu, era privita cu atata reticenta de catre concurenta incat cei mai multi dintre ei erau convinsi ca telefonul celor de la Apple urma sa devine un esec. La acel moment, HTML5 exista doar in teorie, motiv pentru care gigantii din domeniu au continuat sa rada de atitutdinea celor de la Apple. Acest lucru a fost insa valabil pana la scurt timp dupa lansarea primului iPad.

Anuntat in luna ianuarie a anului 2010, primul iPad a ajuns la utilizatori undeva in martie. Odata cu iPad-ul a venit insa si dezamagirea utilizatorilor care erau uimiti de lipsa suportului pentru Flash pe un ecran de o asemenea dimensiune. Practic, standardul de interactiune cu continutul dinamic de pe internet, singura optiune de redare a clipurilor online lipsea si de pe acest gadget creat, dupa opinia multor utilizatori, ca un  dispozitiv pentru navigarea pe internet. Daca lipsa suportului pentru Adobe Flash pe iPhone era o problema relativ minora, proportional cu cresterea dimensiuni ecranului, frustrarea in cazul posesorilor de iPad s-a triplat. Era absurd sa lansezi un aparat care isi propunea sa indeplineasca o parte considerabila din sarcinile unui notebook fara sa poti vedea filme de pe internet.

Din coltul opus al ringului in acel moment a venit Google cu o campanie publicitara ce echivala cu cel mai puternic croseu de dreapta. In aprilie 2010, in momentul in care Andy Rubin de la Google anunta Froyo – Android 2.2, suportul pentru Flash a devenit parca cea mai importanta functie. Un avantaj enorm pentru platforma si un punct de promovare in reclame pentru smartphone-urile cu Android. Atunci am auzit prima oara asocierea de termeni „Full web” folosita pentru a defini experienta navigarii pe internet de pe un smartphone cu Android. Cu alte cuvinte, doar cu un asfel de aparat poti experimenta intregul internet.

La scurt timp dupa eveniment, tot in aprile 2010, Steve Jobs a facut publica o scrisoare intitulata Ganduri despre Flash. In textul respectivei scrisori deschise se explica lipsa Flash-ului pe platforma si se argumenta de ce Apple nu vroia sa integreze niciodata Flash pe iDevice-uri. Printre elementele punctate atunci se numarau probleme de securitate, performanta, impactul asupra bateriei si alte cateva detalii. Un alt aspect important suprins atunci, care a atras multa critica din partea dezvoltatorilor, era indarjirea cu care Apple interzicea aplicatiile cross-platform create in Flash. Motivul pentru aceasta decizie, desi ar fi putut sa para exagerat, era ca mergand pe aceasta cale a aplicatiilor compatibile cu mai multe platforme, aplicatiile rezultate nu ar fi profitat de ultimele avantaje ale sistemului iOS.

In acel context Steve Jobs a spus ,,Motivatia noastra este simpla – vrem sa oferim cea mai avansata si inovativa platforma pentru dezvoltatorii nostri. Vrem ca ei sa stea direct pe umerii acestei platforme si sa creeze cele mai bune aplicatii pe care le-a vazut cineva vreodata. Vrem sa imbunatatim in permanenta platforma in asa fel incat dezvoltatorii sa poata crea aplicatii si mai uluitoare, puternice, distractive si utile. Toata lumea castiga. Noi vindem mai multe dispozitive pentru ca avem cele mai bune aplicatii, dezvoltatorii beneficieaza de pe urma unui public din ce in ce mai larg, iar utilizatorii sunt incantati de cele mai bune aplicatii si cea mai larga selectie de programe de pe orice platforma.”

Mai tarziu s-a demonstrat ca viziunea co-fondatorului Apple era corecta. Cand Flash a intrat in forma sa nestingherita pe dispozitivele cu Android, in 9 din 10 cazuri era evident ca internetul nu este chiar ca pe computer, desi asta se promisese. In final, utilizatorii de Flash ajunsesera la fel de frustrati pe Android cum fusesera utilizatorii de iOS in urma cu cativa ani.  Din acest motiv, pasul urmator a fost ca oamenii, desi aveau aceasta posibilitate, sa inceteze sa mai foloseasca Flash pe dispozitivele portabile, urmand ca la scurt timp dezvoltatorii sa inceteze sa mai faca aplicatii folosind acest framework.

Din fericire, ca o alternativa fezabila, HTML5 este acum pe val. Cu experiente complet noi pe care le poate recrea in browser, cu aplicatii interactive si continut 3D randat in browser, niciodata nu a fost mai evident ca acum ca Flash nu mai este necesar. Filmele in format HTML5 sunt de mult prezente intr-o mare parte din site-uri. A fost suficient ca YouTube sau Vimeo sa dea startul acestui trend pentru ca orice site care se respectiva sa faca tranzitia in directia implementarii noului standard.

Merita retinut ca un preludiu pentru acest eveniment a fost publicat pe 9 noiembrie 2011, tot de catre Adobe. La momentul respectiv Danny Winokur – vicepresedinte la Adobe si Manager General pentru dezvoltare interactiva scria ,,HTML5 este acum suportat la nivel global pe toate platformele mobile importante, in unele cazuri chiar exclusiv. Acest aspect transforma HTML5 in cea mai buna solutie pentru dezvoltarea si distributia de continut in browser pe toate platformele mobile. Suntem entuziasmati de acest aspect si vom continua efortul noastru cu jucatori cheie din comunitatea HTML, inclusiv Google, Apple, Microsoft si RIM, pentru a angrena inovatiile in domeniul HTML5 pe care in scurt timp le vom vedea in browserele de pe mobile. ”

Adobe Flash a murit. Mai avea cineva un dubiu legat de destinul acestei tehnologii?