Steve Jobs – Un maraton de entuziasm, pasiune si curaj care a ajuns la final
Internetul abunda in aceste zile de informatii legate de geniul care a fost Steve Jobs, de faptul ca actiunile sale vor fi studiate la scoala si ca viziunea sa asupra combinatiei perfecte dintre tehnologie si produs s-ar putea sa fi fost mai solicitanta pentru corpul sau decat a vrut fostul CEO al Apple sa accepte.
Mi-am dezvoltat in urma cu cativa ani o filozofie legate de succesul lui Steve Jobs care poate fi sintetizata extrem de usor prin afirmatia ca el nu incercat sa vanda niciodata produse, a vandut experiente. S-ar putea sa sune pompos, dar acesta este si unul din motivele pentru care iPhone 4S a dezamagit anumite persoane. Pasiunea pentru design, pentru avans tehnologic, pentru functii simple implementate inteligent si prietenos, pentru culori, pentru modul in care ar trebui tehnologia sa ne faca viata mai usoara, toate acestea sunt motive care de fapt au adus device-urile Apple in fata concurentei, insa in acelasi timp oferindu-le motive celor care erau impotriva, sa nu isi schimbe parerea. Sentimentul generat, experienta utilizatorului, calitatea constructiei sunt lucrurile care conteaza la un produs Apple, nu altceva. Pretul, de exemplu, nu a contat niciodata. Nivelul de cunostinte in IT al utilizatorului, sau in orice alt domeniu de asemenea nu au contat. Produsele si serviciile pe care Steve Jobs le avea in mintea sa au venit ca o dovada a faptului ca poate fi calculata o medie intre dispozitive care sa incante tocilarii unei generatii cat si innebunitii dupa accesorii de moda ai aceleiasi generatii.
La inceputul acestui an sa implineau 10 ani de la deschiderea primului Apple Store, in Tysons Corner, Virginia. Impreuna cu o echipa destul de numeroasa de companii de arhitectura, marketing si design, Steve Jobs a creat un concept de magazin de retail unic pana la momentul respectiv. Chiar si din functia de CEO, era asa de atent la detalii incat pana si lacul folosit la parchetul din magazin a fost ales de el si nu a mai fost schimbat de atatia ani. Lucrurile au fost asa de bine definite in cazul conceptului de Apple Store inca de la inceput, incat chiar daca fiecare magazin este unic din punctul de vedere al designului si formei, sentimentul pe care ti-l ofera vizita in oricare dintre cele 357 magazine este acelasi.
Nascut pe 24 februarie 1955, Steve Jobs niciodata nu a stat in industrie pentru bani. A fost un hippie in sensul clasic al cuvantului pentru foarte multi ani, un ascultator pasionat de Beatles si Bob Dylan, si chiar daca nu a terminat o facultate, sentimentele care nutreau in interiorul sau erau de creativitate, evolutie si respect pentru informatie. Mama lui naturala a simtit nevoita sa-l dea spre adoptie din cauza lipsei de bani. Steve a fost astfel crescut de modesta familie Jobs, in care tatal nici macar nu a terminat liceul iar mama incepuse, dar nu terminase facultatea. Reusind de-a lungul anilor sa stranga sume foarte mari din investitii in Pixar si Apple, fostul CEO a atins inainte de decesul sau o avere personala de 8,3 miliarde de dolari, cu un salariu constant la Apple de 1$, nimic mai mult. In alta ordine de idei, Steve Jobs nu a luat numai decizii inspirate de alungul anilor. Daca in anii ’70, impreuna cu Steve Wozniak si Mike Markkula a creat primul PC care urma sa fie un succes comercial, Apple II (1976), la mijlocul anilor 80 a fost nevoit sa se retraga din compania pe care a co-fondat-o din cauza unui set de decizii nefezabile din punct de vedere financiar, decizii in care de altfel credea la acel moment.
Dintr-un exces de zel, afirmatia care l-a debusolat pe Sculley, convingandu-l in acelasi timp sa vina la Apple a fost: ,,Vrei toata viata sa vinzi apa cu zahar sau vrei sa vii cu mine ca sa schimbam lumea?”. Notiunea de schimbat lumea a fost o constanta in mintea lui Steve Jobs. Orice viitor angajat al companiei la primul interviu era trecut prin aceasta intrebare in scurta perioada in care Steve Jobs se ocupa de angajari. Crezi ca poti schimba lumea? Ai incredere ca ceea ce se intampla dincoace de usile inchise poate influenta considerabil viitorul omenirii? Cuvintele mari si filozofia ca totul este posibil au definit de fapt viitorul companiei si odata cu Apple, viitorul tehnologiei asa cum am ajuns sa o folosim azi.
Din pacate acelasi Sculley a fost motivul pentru care Steve Jobs a parasit compania pe care fondat-o in 1985, context in care si-a vandut aproape toate actiunile la Apple, mai putin una, si a luat cu el 5 alti manageri care erau de acord cu viziunea sa asupra computerului personal. In secunda urmatoare a creat NEXT, o companie ai carei angajati rezonau cu viziunea lui Steve. Desi la NEXT primul computer creat de companie, intitulat omonim, era o statie de lucru incredibila din punct de vedere al performantei, al designului si al functionalitatii integrate, pretul prohibitiv si lipsa unei piete de desfacere aproape ca l-au bagat in faliment pe CEO-ul Jobs. In acelasi timp insa, NEXT mai avea ceva unic, un sistem de operare atat de prietenos si de performant incat era un produs in sine care putea fi comercializat fara probleme.
Deseori, cu persoanele asa de pasionate de munca lor, se intampla ca viata personala sa vina pe locul II. In cazul lu Steve Jobs insa, nu a fost asa. La 36 de ani, in 1991, s-a casatorit cu Laurene Powell cu care a avut 3 copii, la care se mai adauga unul dintr-o relatie anterioara. Nunta a fost sustinuta de un calugar Zen Budist, aceasta fiind religia care i-a calauzit calea spirituala a lui Steve Jobs.
Revenind la Apple, dupa plecarea lui Steve Jobs, 3 persoane s-au perindat pe postul de CEO, fiecare contribuind la ingroparea companiei, reusind sa o duca si mai aproape de faliment si foarte departe de performanta PC-urilor de la acea vreme. Salvarea a venit odata cu Steve Jobs in 1997, cand acesta a vandut NEXT cu 4 de miloane de dolari celor de la Apple. Chiar daca aceasta era mai degraba o afacere legata de sistemul de operare, pentru Steve era poarta de care avea nevoie pentru a se intoarce la Apple. La putin timp dupa achizitia NEXT, Steve Jobs devenise deja CEO interimar la Apple, iar ulterior CEO (2000). In acel moment, foarte multi analisti considerau fenomenul care s-a petrecut la Apple un exemplu incredibil de eficienta in afaceri. Steve Jobs, aproape de unul singur, a ridicat de la pamant compania co-fondata in urma cu peste 20 de ani. Faptul ca Apple sub conducerea lui Steve Jobs a primit 150 milioane de dolari de la Bill Gates nu a facut decat sa reconfirme hotararea lui Jobs de a salva compania cu orice mijloace. Indiferent daca banii sau software-ul veneau de la compania unuia dintre cei mai mari dusmani teoretici, Steve Jobs a avut deschiderea mintala necesara pentru a realiza ca singur nu se putea descurca pentru a ridica din nou sistemele Apple.
Atunci a aparut ,,Think Different”, una din cele mai pozitive si ample campanii de marketing, gandita cu o precizie elevetiana de catre Steve Jobs. Campania nu era insa suficienta pentru a salva compania. Era nevoie de mai mult de atat. Incercand sa reinventeze Mac-ul, din aproape orice punct de vedere, Jonathan Ive, un alt om extrem de bun in ceea ce facea (design industrial), a facut echipa cu Steve pentru a crea primul iMac. Acesta a devenit cel mai bine vandut sistem personal la momentul respectiv, si a fost succesul primului produs iesit pe portile Apple din momentul revenirii lui Steve Jobs. Banii care au venit din vanzarile primul iMac nu au propulsat compania intr-o curba ascendenta, insa, au adus-o pe linia de plutire suficient de mult incat sa poata crea noi produse, fapt care s-a petrecut in octombrie 2001.
Lansarile ulterioare, hype-ul care a ajuns sa graviteze in jurul lansarilor, tot entuziasmul, cozile de la magazinele Apple, cultul care s-a format in jurul lui Steve Jobs si aura care a aparut in jurul produselor Apple, toate s-au datorat celui care va ramane in istorie ca sinonimul pentru acest brand. Preturile de multe ori mari care sunt asociate cu produsele Apple si care la extrem de putin timp dupa lansare se reflecta in niste cifre de vanzari ireale, se datoreaza modului de exprimare al lui Steve. Emotia pe care putea sa o genereze prin gesturi si cuvinte de multe ori reusea sa sfideze legile fizicii, sa sfideze realitatea . Orice persoana logica si coerenta nu ar sta noptii la rand pentru a-si cumpara un telefon sau pentru a-si cumpara o tableta. In cazul produselor Apple, acest lucru se intampla in fiecare an, chiar de doua ori pe an, indiferent de pret. De ce? Pentru ca in cutia pe care o cumperi din magazin gasesti altceva decat la concurenta, alt sentiment te incearca cand utilizezi un produs Apple si asta nu mai are cum sa se schimbe. Va vine sa credeti ca la un momentdat Steve Jobs a tinut o sedinta intreaga in care se considera el insusi un sistem iMac si isi imagine cum este prima interactiune cu utilizatorul in momentul in care este scos din cutie? Pana si prima configurare, sau primul carton pe care il dai la o parte ca sa ajungi la noul tau iDevice, toate au fost gandite pentru a se cumula intr-o experienta placuta de utilizare.
In 2004, cand Apple deja incepuse sa muste o bucata considerabila din cota de piata a PC-urilor si deja era lider absolut in piata de playere personale, primele semne ale bolii lui Steve Jobs au inceput sa apara. O forma rara de cancer pancreatic a fost diagnosticul pe care l-a primit la momentul respectiv CEO-ul Apple. Aparent, in momentul in care a revenit la birou, problema de sanatate era ca si rezolvata, dar adevarul era insa altul.
In 2007, Apple a reinventat modul in care percepem telefonul. iPhone, unul din aparatele care ulterior s-a reflectat intr-o categorie de produse cu multe generatii succesive, continua sa fie cel mai bine vandut smartphone al tuturor timpurilor. Aceasta notiune este pe cat de simpla, pe atat de complex de realizat. iPhone-ul a readus touch screen-ul in centrul atentiei intr-un mod in care nu se mai credea posibil. Una din fixatiile lui Steve Jobs legate de telefonul creat de Apple, era absurd: sa realizeze un telefon cu un singur buton frontal. Rezultatul insa, a fost spectaculos.
In 2008, odata cu lansarea iPhone 3G, Steve Jobs a aparut pe scena cu multe kilograme in minus, kilograme de care, aparent, era vinovata o problema hormonala, dupa spusele sale. Din pacate in 2009, Steve Jobs a luat prima pauza de la conducerea Apple pe motive medicale, context in care Tim Cook (Chief Operating Officer) a fost adus in fata companiei ca CEO interimar. In data de 20 iunie 2009, Steve Jobs a primit un transplant de ficat, care din pacate avea sa-i prelungeasca viata doar cu putin peste 2 ani. Din fericire, in septembrie 2009, acelasi Steve Jobs a venit pe scena si a facut un nou spectacol trademark prezentand o noua linie de produse.
In 2010, cu epitete precum fenomenal, incredibil si ,,cel mai bun dispozitiv pe care l-am intalnit” Steve Jobs a lansat un alt ,,copil al viziunii sale”. iPad-ul a reinventat modul in care navigam pe internet, modul in care ne uitam la poze, modul in care ne jucam, si, din nou, modul in care consumam continut multimedia.
In 2011, Steve Jobs a intrat iar in concediu medical, iar la cateva luni mai tarziu, dupa ce si-a smuls din putinul timp pe care il mai avea pentru a prezenta iPad-ul de generatie a doua, a trecut in nefiinta.
Reusind sa schimbe lumea (si pe noi odata cu ea), Steve Jobs a fost special din foarte multe motive, insa, inainte de toate, a fost un perfectionist a carui viziune nu a facut decat sa ne aduca la cunostinta lucrurile de care avem nevoie in viata, lucrurile care ne fac viata mai usoara, lucrurile care ne fac viata mai frumoasa si mai ales, lucururile pe care nu ne asteptam sa ni le dorim vreodata.
In continuare nu le dorim decat succes celor de la Apple si speram ca Steve Jobs le-a dat o lunga tema pentru acasa la care sa lucreze si care se ne impresioneze in anii care vor urma. Nu de alta, dar numai el a stiut cand sa integreze primul USB intr-un computer, primul FireWire, primul Thunderbolt, si lista continua la nesfarsit…