Smart Apps, Web Apps, Mobile Apps – Viitorul aplicatiilor

de: Alexandru Rizea
31 10. 2011

Odata la cativa ani, sau cateva zeci de ani, se schimba scara de valori a unui sistem. Din cauza faptului ca un nou mod de functionare se dovedeste a fi mai eficient, rata sa de adoptie sufera o crestere brusca. Indiferent daca vorbim de produse, magazine, tehnologii sau ideologii, rata de succes a fiecareia dintre ele creste proportional cu sentimentul de eficienta, bucurie, placere sau entuziasm pe care il dezvolta in mintea omului de rand, sau, in cazul nostru, a utilizatorului.

La Smart IT orice platforma de dezvoltare este acceptata.

    – CEA MAI AMPLA COMPETITIE DE WEB & MOBILE DIN ROMANIA –      

Inscrie-ti aplicatia!

Daca in urma cu 15 ani orice variatie a conceptului de aplicatie gravita in jurul mediului pe care era transportata si a platformei pentru care oferea suport, acum realitatea este cu totul alta. Mediul a ajuns sa fie inlocuit cu ideea de „cloud„, iar conceptul de platforma a ajuns sa fie incredibil de variat. Avem smartphone-uri, tablete, televizoare si masini inteligente, ca sa nu mai mentionam computerele de zeci de ori mai performante decat erau in urma cu un deceniu. Dual core, quad core sau six core sunt termeni caredefinesc familii de procesoare pe care de mult nu le mai gasim doar in desktop-urile zgomotoase de acasa. Ce inseamna toate acestea pentru dezvoltatorii de aplicatii, dar mai ales ce inseamna toate acestea pentru noi ca utilizatori IT, am propus sa analizez in randurile care urmeaza.

In 2008, Apple a deschis primul magazin virtual de aplicatii destinate dispozitivelor iPhone, iPod Touch si mai tarziu iPad. Chiar daca toate acestea ruleaza acelasi sistem de operare, in acest scenariu este vorba de o varianta a ideii de cross platform. In definitiv vorbim de un smartphone, o tableta si un player multimedia. Datorita faptului ca reteta a functionat incredibil de bine, la putin timp, aceasta a fost aplicata si de Google cu aceeasi rata de succes. Altii insa, nu au mai fost la fel de norocosi. Palm sau RIM sunt doar cateva exemple de companii care fie nu au avut puterea necesara, fie metodologia aplicata nu a reusit sa atraga simultan si utilizatorii si dezvoltatori de aplicatii intr-un numar suficient de numeros.

Conceptul de cross platform acum este reteta succesului. O idee deosebita de aplicatie pentru foarte multi utilizatori poate fi suficient de profitabila daca este creata pentru iOS sau pentru Android. Pentru un succes sporit insa, nu e suficient sa fie compatibila doar cu doua platforme. Aplicatia respectiva trebuie portata si pe Windows Phone 7, iar daca dezvoltatorii au cunostintele de programare necesare, pot face portarea chiar si pe BlackBerry. Mai e insa ceva. Dispozitivele inteligente pe care le mentionam mai devreme, Smart TV-urile sau console auto au de asemenea nevoie de continut optimzat,  si aici nu vorbim doar de multimedia. Unde este solutia? Din pacate (sau din fericire), una din cele mai bune solutii este reprezentata de aplicatiile web.

Indiferent daca vorbim de o aplicatie care ruleaza pe un server la care ne conectam printr-un VPN, daca vorbim de aplicatii cloud pe care le accesam cu un nume de utilizator si o parola, sau daca vorbim de o alta forma de securitate care ne recunoaste dispozitivul de pe care incercam sa accesam respectivele resurse, nimic nu este mai fiabil pe termen lung si mai eficient din punct de vedere al costurilor decat o aplicatie web. Ganditi-va la simplul fapt ca este suficient un browser de internet pentru a accesa un tip de continut interactiv. Ganditi-va cat de benefic poate fi pentru un business o aplicatie care ruleaza sub forma unui serviciu pe un server in spatele usilor inchise, care poate fi accesata de un numar virtual nelimitat de utilizatori. Asfel upgrade-ul se realizeaza intr-un singur loc, continutul poate fi salvat sub forma unor copii de siguranta oricand, iar investitiile ulterioare au cea mai mica amploare cu putinta.

Primul impuls ar fi sa spuneti ca desi aplicatiile web sunt cea mai buna solutie, dintr-un anumit punct de vedere nu ofera aceeasi varietate de optiuni pe care le pot include aplicatiile dedicate. Realitatea este insa alta. Spre deosebire de acum 15 ani cand Netscape includea primul suport pentru JavaScript, si o pagina de internet a putut in sfarsit sa fie mai mult decat o insiruire de text si poze, acum situatia este cu totul alta. Cu platforme de dezvoltare precum HTML5 sau WebGL, posibilitatile chiar sunt nelimitate in ceea ce priveste calitatea continutului care poate fi stocat in cloud sau pe un web server propriu. Pentru a confirma aceasta afirmatie avem cateva jocuri 3D care ruleaza fara probleme in browser (Quake Live cineva?), ca sa nu mai vorbim de suite complexe de tip office precum Google Docs.  Mai exista desigur problema securitatii online. Din pacate, indiferent cat de securizate sunt website-urile in general pot fi sparte. Din fericire, in permanenta solutiile de securitate evolueaza si, mai important decat atat, acestea devin mai usor de implementat. Solutii VPN, filtrare pe adresa fizica a placii de retea, certificate digitale, toate acestea ajuta dezvoltatorii sa-si tina creatiile departe de ochii celor care nu ar trebui sa le vada.

Revenim astfel la cel mai mare avantaj al acestui tip de aplicatii: faptul ca ruleaza fara probleme pe orice platforma. Intr-adevar, pot aparea probleme legate de layout sau de scripturi care nu ruleaza cum ar trebui pe un anumit dispozitiv, insa acestea nu sunt iremediabile. Totul se rezuma la mai multe cicluri de optimizare si testare iar in cel mai scurt timp veti incepe sa va si bucurati de beneficiile efortului depus.

Faptul ca tehnologia avanseaza, iar costurile noilor tehnologii sunt intr-o continua scadere se reflecta in doua elemente. In primul rand  vom avea ecrane in din ce in ce mai multe locatii si in al doilea rand majoritatea vor fi conectate la internet incercand sa reproduca o experienta completa a navigatului pe internet. Acest trend, pe cat este de evident, pe atat este de benefic celor care vor avea aplicatii online (preferabil gratuite). Acestea pot fi si contra cost sau sustinute cu reclame, noile aplicatii putand aduce bani creatorului in mod direct sau gratie unei expuneri suficienta de mare pentru a obtine bani din reclama sau promovare.

In toata aceasta tevatura, chiar daca nu este evident, utilizatorul are cel mai mult de castigat. Continut contra cost va exista intotdeauna, in conformitate cu trendul descris mai sus insa va exista si o explozie a continutului gratuit. Jocuri, continut video, audio, fotografii, toate acestea tind sa fie disponibile in cat mai multe medii, in cat mai multe formate optimizate si accesibile atat pe smartphone cand mergem cu trenul, pe tableta, cat si pe PC cand stam la birou sau pe Smart TV cand stam seara linistiti pe canapea. Cu toate ca Google Docs este unul dintre cele mai rezonante exemple legate de evolutia tipului de continut (online cat si offline) care este disponibil in acest moment, calitatea continutului a devenit miraculoasa. Pe de o parte si puterea de procesare a crescut la asa un nivel incat sa creasca complexitatea aplicatiilor, pe de alta parte respectiva complexitate se reflecta intr-o eficienta sporita, si intr-o rata de adoptie din ce in ce mai mare a tuturor dispozitivelor inteligente.  Cum spuneam in introducere, vorbim despre bucuria de a utiliza un dispozitiv care iti face viata mai frumoasa si mai usoara, iar pe tine te face sa te simti mai inspirat in a lua deciziile corecte sigur se va reflecta in cifre de vanzare foarte mari. Tot ce avem acum nevoie sunt niste aplicatii bune.