O retrospectiva a anului 2011. Ce va mai amintiti?
2011 – Anul succesorilor
Mai e putin si se incheie si acest an de criza. Ca de fiecare data, la nivel personal, a fost un an foarte bun pentru unii, dar nu la fel de bun pentru altii. Sa vedem totusi ce s-a intamplat in IT.
Probabil ca, la nivel de marketing, s-a demonstrat ca utilizatorii accepta mult mai usor si considera un upgrade mult mai util o versiune a unui produs cu o cifra superioara la final. Nu vom sti niciodata adevarul, insa, poate ca HTC Desire S, de exemplu, s-ar fi vandut mai bine daca lumea ar fi stiut ca era vorba despre al doilea Desire.
Smartphone-uri
Va voi atrage acum atentia asupra catorva detalii legate de ,,upgrade-urile” din 2011 in comparatie cu editiile initale, de acum un an. iPhone 4S are exact aceleasi dimensiuni, aceeasi carcasa, acelasi ecran, in schimb vine cu alt SoC – A5 in loc de A4, alta camera si alte antene GSM si CDMA.
Merita subliniat faptul ca aici nu vorbim de performanta. Intr-o cursa asa de acerba precum fuga dupa procesoare dual core si quad core la smartphone-uri, esti extrem de usor trecut cu vederea daca nu te aliniezi trendului. La HTC, in cazul seriei Desire, chiar daca noul S a suferit cateva modificari estetice, este evident ca producatorul nu a vrut sa se detaseze teribil de vechiul model. Panoul folosit este identic in ambele cazuri, folosind tehnologia S-LCD, iar, in ceea ce priveste dimensiunile si greutatea terminalelor, diferentele sunt infime.
Daca ar fi sa mai atragem atentia asupra unui trend din domeniul smartphone-urilor, acela ar fi ca Windows Phone 7.5 nu se vinde de asa de bine. Nokia cu al sau Lumia 800 a incercat un pic sa schimbe aceasta tendinta, din pacate piata pare plina de utilizatori iOS si Android, asa ca este dificil, daca nu imposibil, ca situatia sa se schimbe prea curand. Daca cineva mai avea un dubiu, RIM cu al sau BlackBerry incepe sa se piarda in multimea de codasi intr-un domeniu in care Apple si Samsung fac legea.
A murit Steve Jobs
Tablet PC-uri
Galaxy Tab 10.1 a fost o provocare pentru Apple in ceea ce priveste dimensiunile si greutatea unei tablete cu ecran de 10 inci. Acum insa un concurent si mai impozant se apropie de consumatori: ASUS Transformer Prime [hands-on] este prima tableta cu procesor quad core. Desi e la inceput, iar tabletele care vor ajunge primele pe piata inca vor mai veni preinstalate cu Honeycomb, in aproximativ o luna toate vor trece la Ice Cream Sandwich.
Ultrabook-uri
Un nou trend care s-a ridicat la finalul anului 2011 poarta denumirea de ultrabook. Aceste lapopuri extrem de compacte, a caror lansare a fost mentinuta in stadiu de proiect o perioada extrem de indelungata de timp, reprezinta prima familie de produse care este foarte usoara, performanta si ofera o autonomie extraordinara a acumulatorului.
Ultrabook-urile sunt laptop-uri deosebit de usoare, de obicei sub un kilogram si jumatate (Zenbook UX31, de 13 inci, are 1,3 kilograme), si, in mare parte, au o grosime de maxim 1 cm. Provocarea cea mai mare a venit din placa de baza creata pentru procesoare cu grafica integrata Sandy Bridge. In aceasta sectiune Intel a avut un rol important in optimizarea ansamblului pentru a fi cat mai compact si cat mai eficient din punct de vedere energetic. Primele rezultate sunt surprinzatoare.
Daca ar fi sa desemnam produsul anului 2011, ultrabook-ul ar fi probabil cel mai serios concurent. Cum asa? In primul rand, integreaza cele mai recente tehnologii, indiferent daca vorbim de procesoare, SSD-uri, panouri LCD folosite sau baterii, iar in al doilea rand, toate sunt cuprinse in niste carcase rupte parca din filmele SF. Desi preturile nu sunt foarte accesibile, aceasta situatie, ca de fiecare data de altfel, este temporara. Peste o jumatate de an vom ramane poate impresionati sa vedem ca la pretul unui netbook de varf de acum 2 ani, cu procesor Atom la 1,8 si NVIDIA Ion, vom achizitiona un ultrabook de trei sau patru ori mai performant si cu o autonomie asemanatoare.
Online
In definitiv, desi numti de unii anul clonelor, 2011 a fost un an al inovatiei, un an in care fiecare companie s-a straduit sa creeze cel mai cel produs. Si stiti ce? Acest lucru nu ar fi fost posibil daca nu s-ar fi aruncat cu totii la aceleasi familii de produse. Indiferent daca vorbim de smartphone-uri, tablete sau, mai recent, de ultrabook-uri, toate reprezinta de fapt piete in care o concurenta acerba motiveaza produse competitive si, in beneficiul utilizatorilor, din ce in ce mai ieftine.
Fie ca vorbim de socializare sau pur si simplu de petrecerea timpului online, 2011 a adus schimbari majore in tot ce inseamna Google, Facebook, iar, in tara noastra, mai ales Yahoo!. Utilizatorii au imbratisat cu mai mult entuziasm ideea de Facebook si se pare ca nu sunt mari sanse ca trendul ascendent pe care se afla popularul serviciu de socializare online sa isi schimbe directia. Desi anul acesta Facebook a fost victima catorva procese legate de modul in care lucreaza cu datele utilizatorilor, contexte in care insusi Mark Zuckerberg a recunoscut ca ar mai fi mult de lucru la acest capitol, Facebook are toate sansele ca in curand sa ajunga la un miliard de utilizatori. La ora actuala, are deja 900 de milioane de pagini asociate diverselor companii, grupuri sau comunitati, din care peste 800 de milioane sunt utilizatori individuali, ca mine si ca tine.
Ca un cadou, daca poate fi numit asa, in ultima luna Facebook a integrat serviciul Timeline, pe conceptul „firul vietii”.
Yahoo!, chiar daca a pierdut de ceva timp locul al doilea ca popularitate dupa Google la nivel global, in fata lui Facebook, o duce foarte bine. In ultimul an si noi, romanii, avem un website dedicat ro.yahoo.com. Un aspect extrem de important vine si din faptul ca Yahoo! aduna stiri localizate din Romania. Aceasta particularitate s-a reflectat si in integrarea acelorasi informatii localizate in fereastra Yahoo! Insider, care apare in momentul in care accesati serviciul Messenger. Legat de zona de IT, de informatii agregate de catre Yahoo! Romania, o bucurie pentru noi, cei de la Playtech.ro, este faptul ca, printre putinele website-uri locale avute in vedere pentru a oferi informatii proaspete si de calitate, website-ul nostru a fost ales pentru a oferi continut zilnic: ro.news.yahoo.com/tech.
In alta ordine de idei, nici online-ul nu a stagnat in acest an, iar daca avem in vedere numarul in continua crestere al dispozitivelor dedicate browsingului, cumulat cu numarul din ce in ce mai mare de utilizatori care petrec timp online, indiferent de varsta sau statut economic, directia este una singura. Nu mai ramane decat sa ne bucuram ca Romania ocupa un rol din ce in ce mai important in online-ul mondial si ca, pe langa faptul ca ocupam un loc pe aceasta harta, Playtech.ro continua sa fie apreciat si sa se faca remarcat.
Ce va mai amintiti dintre marile evenimente IT petrecute in 2011?